اولین لازمه امر جهاد تبیین اخلاق و معنویت حضرت آقا است/ اخلاق حسنه پیامبر خدا باید الگوی همه امت باشد.


ساعت: 17:24
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1812269

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) در اخلاق الگو بودند، گفت: پیامبر اسلام (ص) باید در همه امور زندگی الگو باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ حدیث قدسی در معراج در قسمتی که خداوند متعال به فضیلت پیامبر اسلام بر سایر پیامبران و یکی از دلایل پنج گانه فضیلت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بر همه انبیا اشاره می کند. از خلقت بزرگ او یاد نکن که خداوند متعال می فرماید: «ای احمد! می دانی چرا تو را بر سایر پیامبران برتری دادم؟ پیامبر فرمود: خدایا! خیر نمی دانم. خداوند فرمود: به خاطر امنیت و اخلاق نیکو و سخاوت و سخاوت نفس و رحمت و نیکی به دیگران و بدانید که اوتاد جز به خاطر همین صفات در زمره اوتاد قرار نمی گیرد.


* علت برتری پیامبر گرامی اسلام (ص) بر سایر پیامبران وجود امت بزرگی بود.

خداوند متعال در آیه 4 سوره کلام در وصف پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: (شما دارای اخلاق عالی و ممتاز هستید); وَ نِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم ». اخلاقی که در آن عقل متحیر است، لطف و محبت بی نظیر، صفا و صمیمیت بی نظیر، صبر و استقامت وصف ناپذیر و صبر وصف ناپذیر. اگر مردم را به بندگی خدا دعوت کردی، بیشتر خودت را عبادت می کنی، و اگر از کار بد خودداری می کنی، اول خودداری کن، اذیت و نصیحت کن، توهین کن و برایت دعا می کنی، بر بدنت سنگ پرتاب کن و خاکستر داغ بر آن می ریزند. سرت و تو به سوی خدا باز می گردی تا آنها را هدایت کند. آری شما مرکز عشق و عواطف و منبع رحمت هستید.

«خلق» از کلمه «خلق» به معنای صفاتی است که از انسان جدا نمی شود و مانند خلقت انسان می شود. برخی از مفسران خلقت بزرگ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را «صبر در راه حق، درجه سخاوت و گذشت، ولایت مداری، مهربانی و بردباری، و استقامت در راه دعوت به سوی خدا، مغفرت» نامیده اند. و جهاد. «در راه خدا و ترک حسد و طمع تعبیر می شود، هر چند همه این صفات در پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، اما «خلقت بزرگ» او «محدود به آنها نیست». در برخی از تفاسیر از «خلقت کبیره» به «قرآن» یا «دین اسلام» تعبیر شده است که ممکن است مصداق مفهوم وسیع فوق باشد، اما وجود این «خلق بزرگ» در پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (ص) دلیل عقل و درایت این امام و نفی روابط دشمنان را روشن کرد.

خوش اخلاقی مهمترین چیزی است که مصلحان و پیامبران به آن نیاز دارند. حسن خلق، با فضیلت ترین صفات پیامبران و شریف ترین اعمال صالحان است. از این رو در آیات متعددی از قرآن کریم، خلقت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مورد ستایش قرار گرفته است. اصطلاح “بزرگ” در مواردی استفاده می شود که هیچ چیز قابل توصیف یا درک نیست. در مورد تأویل آفرینش کبری چند مطلب گفته شده است; از جمله اینکه برخی آن را دین اسلام می دانند. برخی اهمیت خلقت بزرگ را برچسبی از قرآن یا قرآن می دانند. برخی خلق بزرگ را به صبر و بردباری و تدبیر تعبیر می کنند. تحمل سختی ها و صبر پیامبر در برابر مصیبت ها از داستان ها و اظهارات خود پیامبر معلوم است. موارد مذکور اگرچه مخلوق پیامبر است، اما خلقت پیامبر منحصر به موارد مذکور نیست و همه صفات روحی، اجتماعی، فردی، انسانی، خانوادگی و صفات او را شامل می شود. بنا به تعبیری دیگر، خلقت بزرگ پیامبر به این معناست که او مظهر فضایل اخلاقی بوده است.

جهان امروز، با وجود پیشرفت های فراوان در علم و فناوری، بیش از هر زمان دیگری به خلقت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیاز دارد که در قرآن از او به عنوان «خلق بزرگ» یاد شده است; علاوه بر این، پیچیدگی ها و انحرافات در برابر پیشرفت شگفت انگیز و شگرف بشر چنان پیچیده شده است که مثلاً ظلم، دزدی، دزدی، برخوردهای زشت و زورگویی با ابزارهای پیشرفته بیشتر نمایان شده است. چه ظلم و ستم و ویرانی که به نام آزادی و دموکراسی صورت نمی گیرد و چه رفتار زشت و غیر انسانی. در واقع در دنیای امروز انسان فراموش شده و دچار فروپاشی اخلاقی و بداخلاقی شده است. به همین دلیل برخی تصمیم و شفا را آشتی با خدا و نیاز به کمک گرفتن از دین می دانند.

مشکل انحطاط اخلاقی و انحطاطی که بشر امروزی از آن رنج می‌برد، در جهان غرب تعمیم داده نشده است. زیرا از غرب به شرق از طریق اینترنت و انواع آنتن ها گسترش یافت و به شرق و جهان اسلام نیز سرایت کرد.


* اولین لازمه حکم جهاد تبیین اخلاق و معنویت حضرت آقا است

حجت الاسلام حسن بابایی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز; با در نظر گرفتن موضوع جهاد تبیین، حضرت آقا هنگام بیان الزامات جهاد تبیین می فرمایند که اولین لازمه معنویت و اخلاق است، یعنی در فضای رسانه ای و در فضای واقعی داستان ها، ما می خواهیم. باید از توهین، اتهام، غیبت و توهین خودداری کرد.

این کارشناس مذهبی افزود: متأسفانه در جامعه امروزی از یک سو به دلیل فشارهای اقتصادی و معیشتی و از سوی دیگر مردم شاهد مواردی از برخی مسئولان بوده اند که موجب یأس و ناامیدی آنان شده است که موجب عصبانیت چند تن از مسئولان شده است. مورد و عصبانیت و عصبانیت آنها. «و این عصبانیت را می توان در کف خیابان و پشت چراغ قرمزها به وضوح دید.

حجت الاسلام بابایی تاکید کرد: کسانی که ادعای مسلمانی دارند و حقیقتاً اعتراف به دین مبین اسلام و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دارند باید بدانند که پیامبر برای فضایل اخلاقی از جمله فضایل مبعوث شده است. اخلاق . . خانواده، با زن و فرزند و همسایگان و دوستان و علناً با عموم مردم، پیامبر گرامی اسلام (ص) با مردم با اخلاق و رفتار نیک رفتار می کرد. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم همان کسی است که وقتی یک یهودی خاکستر بر پیامبر می‌ریخت، روزی که می‌دید آن زن رفته است، به او نزدیک می‌شد. همسایه ها و همسایه ها می گفتند که او مریض است. امروز همسایگان مسلمان داریم و باید از وضعیت آنها آگاه باشیم و در صورت لزوم از آنها مراقبت کنیم.


* اخلاق حسنه پیامبر باید الگوی همه ملت ها باشد

وی ادامه داد: اگر کسی به پیامبر گرامی اسلام یا ائمه اطهار علیهم السلام توهین کند و جرأت کند، توهین آنان را با توهین پاسخ نمی دهند، بلکه با اخلاق حسنه برخورد می کنند تا شیفته اخلاق حسنه و دین مبین اسلام شوند. “

حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که خداوند در قرآن کریم می فرماید ای پیامبر شما ثروتی نداشتید که به واسطه آن مردم جذب شما شوند، چه چیزی باعث شد مردم در شما جمع شوند و بتوانید دین اسلام را گسترش دهید و اخلاق را توسعه دهید. . آنها خوشحال بودند. بنابراین، اخلاق نیکو و اخلاق نیک پیامبر باید الگوی همه امور زندگی امت اسلامی باشد و خود پیامبر گرامی اسلام (ص) در اخلاق حسنه الگو است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید