اوکراین؛ نمونه دیگری از بی اعتمادی به اتحاد غرب/چین، روسیه و ایران، تک قطبی جهان را در هم خواهد شکست.


ساعت: 12:20
تاریخ انتشار: 14/09/12
شناسه خبر: 1812017

ریحانه احمدی دهکا، کارشناس روابط سیاسی و بین‌الملل، نشان دادن قدرت روسیه را نتیجه سیاست‌های مداخله جویانه غرب در امور دیگر شرکت‌کنندگان در نظام بین‌الملل دانست. روسیه و ایران نیز مانند سه هژمون منطقه اعلام کردند که در صورت شکل گیری این پیمان، قطعاً این تک قطبی جهان نقض می شود و نظام بین الملل چند قطبی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ریچانه احمدی دهکا، کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل به ۸دی گفت: «پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، جدایی‌طلبان طرفدار روسیه که عمدتاً روس تبار بودند و در شرق اوکراین زندگی می‌کردند». استقلال خود را اعلام می کنند و از سال 2014 درگیری ادامه دارد و روسیه همچنان تبرئه می شود، اگرچه اوکراین همیشه گفته است که روسیه تجهیزات نظامی ارائه کرده و سعی در تضعیف دولت آنها دارد، اما روسیه به ساکنان گذرنامه داده است. این استان ها تلاش کرده اند این منطقه را از سرزمین خود بگیرند.


چرخش عجیب اوکراین در پیوستن به اتحادیه اروپا و عضویت در ناتو

وی با اشاره به تمایل رئیس جمهور اوکراین به غرب در سال های اخیر گفت: این روند و چرخش در سال های اخیر مشاهده شده است و اوکراین تمایل به عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو دارد و این پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو می تواند باشد. نفوذ غرب در منطقه را مد نظر دارد.

وی گفت: اوکراین سخت تلاش می کند تا به ناتو و اتحادیه اروپا بپیوندد، اما غربی ها با وجود اینکه از نظرات پوتین آگاه هستند، آن را چندان جدی نمی گیرند، به ویژه آمریکا که در سال های اخیر به این کار ادامه داده است. این کشور به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه و تسلط بر بخش انرژی است. بنابراین، این تحرکات با استناد به دکترین ایالات متحده که تا سال 2025 تمرکز خود را از خاورمیانه به آسیای جنوب شرقی و چین تغییر خواهد داد، قابل پیش بینی بود. به همین دلیل است که در شرایط کنونی آمریکا و غرب، چاره ای جز تحریم و عمل به وعده های خود ندارند.


اوکراین؛ نمونه دیگری از بی اعتمادی به غرب

احمدی گفت: این بحران به کشور ما و کشورهایی مانند ایران که برای استقلال و حفظ تمامیت ارضی خود تلاش می کنند نشان داد که نمی توانیم به غرب اعتماد کنیم، هرچند اوکراین با حمایت غرب سلاح هسته ای خود را تحویل داد، اما دیدیم چه کسی شما را خالی کرد. بازگشت.


هرگونه اقدام نادرست غرب به دلیل استقرار نیروها منجر به حمله چین به تایوان خواهد شد

وی افزود: هر جا جنگ باشد کشور ما که شهدای زیادی از دست داده وحشتناک است و آن را محکوم می کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سردرگمی غرب در این بحران گفت: هرگونه واکنش اشتباه غرب به دلیل استقرار نیرو، چین را به حمله به تایوان وادار می کند، زیرا چینی ها نیز تایوان را متعلق به خود می دانند.


نشان دادن قدرت روسیه در نتیجه سیاست های مداخله جویانه غرب در نظام بین الملل

احمدی با بیان اینکه نظم بین المللی در حال تغییر است خاطرنشان کرد: این نمایش قدرت روسیه در واقع نتیجه سیاست های مداخله جویانه غرب در امور دیگر مشارکت کنندگان در نظام بین الملل است تا اگر روسیه بتواند در چند روز آینده به سرعت به اهداف خود دست یابد. در صورت تحقق، قطعا دیگر آمریکا به عنوان تنها قدرت جهان شناخته نخواهد شد و دستور رهبری که فرمودند قدرت آمریکا رو به افول است و دیگر تنها قدرت جهانی نیست، در حال اجراست.

وی گفت: به نظر من جهان همچنان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده است، اما این بار تک قطبی شوروی دیگر در کنار قطب آمریکایی نیست و قدرت نظامی روسیه به قدرت اقتصادی چین بستگی دارد. در منطقه ما، قدرت ایران مکمل یکدیگر است. سال‌هاست که ایالات متحده در ایجاد انقلاب‌های رنگی، دخالت در امور کشورهای تازه استقلال‌یافته، از جمله انقلاب نارنجی که در اوکراین رخ داد و آن را قطع کرد، دست داشته است.


در سیاست بین الملل، منافع ملی دولت ها تعیین کننده اهداف است

وی گفت: در سیاست بین الملل، منافع ملی کشور هدف گذاری می کند. ما در کنار اروپا و آمریکا بودیم و آنها نمی توانستند هیچ اقدام قاطعی به جز تحریم که پوتین پیش بینی می کند، نشان دهند.

احمدی با اشاره به موضوع «اعتماد به غرب» و وابستگی کشورهایی مانند اوکراین به غرب، گفت: این کشورها تجربه ای مانند ایران نداشتند، تحولات ژئوپلیتیکی در منطقه در دوران انقلاب اسلامی رخ داد و جمهوری بیشتر شد. بیش از 40 سال سن دارد.” اسلام با این هژمونی در حال جنگ است و خودش را ثابت می کند.


یکی از دلایل سکوت آمریکا و کشورهای غربی مذاکرات در وین / توزیع سوخت در کشورهای اروپایی است.

وی با اشاره به تاثیر بحران بر مذاکرات وین گفت: مذاکره کنندگان برای کسب امتیاز بیشتر از تیم مذاکره کننده کشورهای حاضر باید تدبیر بیشتری داشته باشند. من معتقدم یکی از دلایل سکوت آمریکا و کشورهای غربی موضوع مذاکرات در وین است چرا که در بحث ایران باید با روسیه مشورت کنند. سوخت رسانی به کشورهای اروپایی از روسیه نیز تاثیر بسزایی در کشورهایی مانند فرانسه داشته است و طبق تحقیقاتی که من انجام داده ام، سوخت در این کشورها از دیروز تنظیم شده و هر خودرو 30 لیتر سهمیه دارد. یعنی حمله در کشوری در شرق دنیا رخ داده است، اما همه دنیا متاثر هستند و قطعا این موضوع در اقتصاد کشورها بی تاثیر نیست.


اتحاد چین، روسیه و ایران، تک قطبی جهان را در هم خواهد شکست

کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل با بیان اینکه معتقدم ساختار سازمان ملل باید تغییر کند، گفت: کاهش نفوذ غرب در منطقه یکی از مزایای این بحران برای کشورمان است که دسترسی به دریای خزر را ممنوع کرده است. وی افزود: برای تغییر ساختار سازمان ملل متحد، اینکه پنج کشور جهان به عنوان کده برای جامعه جهانی تصمیم بگیرند در دنیای امروز قابل قبول نیست، اما از سوی دیگر تنها راه جلوگیری از نفوذ غرب و ناتو است. اتحاد چین و روسیه ایران به عنوان یکی از سه هژمون منطقه اعلام کرد که در صورت شکل گیری این پیمان قطعا این تک قطبی جهان شکسته شده و نظام بین الملل چند قطبی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید