او در پشت صحنه تلاش می کند تا از کاهش قیمت خودرو در بازار جلوگیری کند

او در پشت صحنه تلاش می کند تا از کاهش قیمت خودرو در بازار جلوگیری کند

پارسال قاطعانه قول دادند که یک میلیارد دلار خودرو وارد شود، آیا وارد کردند؟ آنها نه ارز دارند و نه توانایی مدیریت این مسائل را دارند. وقتی ارز کافی برای واردات دام و طیور و گوشت وجود ندارد چگونه و با چه منطقی می خواهید خودروی دست دوم وارد کنید.

پس از مطرح شدن مجدد لایحه واردات خودروهای فرسوده و اعلام محمدبکر کلیباف مبنی بر اینکه دولت هر زمان که بخواهد می تواند خودروهای فرسوده وارد کند، قیمت برخی خودروها در بازار کاهش یافت، تاثیر مثبت استیضاح فاطمی امین انگیزه مثبت دیگری بود که باعث کاهش قیمت شد. 25% برخی دیگر از مدل های خودرو تمام شده است.

همزمان با ریزش بازار، علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو نامه ای به سرپرست وزارت حراست ارسال کرد و در آن نامه به دلیل آنچه عدم تخصیص ارز خواند، اعلام کرد ایران خودرو نمی تواند به خواسته های خود عمل کند. وظایف. در این نامه آمده بود که از 900000 خودروی برنامه ریزی شده برای تولید در سال 1402 احتمالا 200000 خودرو کمتر تولید خواهد شد. با این نامه روند کاهش قیمت در بازار متوقف شد.

بسیاری از کارشناسان نامه مذکور را تلاش ایران خودرو برای جلوگیری از کاهش قیمت می دانند. در آستانه پیشنهاد عباس علی آبادی در مجلس برای تصدی وزارت امنیت، گمانه زنی ها درباره سیاست خودرویی وی شدت گرفته است. آیا وزیر جدید اراده ای برای رفع مشکلات صنعت خودرو و ایستادگی در برابر مافیا دارد؟

امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در این باره به آفتاب نیوز گفت: شاید بتوان گفت اتفاق مثبتی که در حال حاضر رخ می دهد این است که تعطیلات مجلس در راه است و بعد از آن خواهد آمد. آغاز یک دوره انتخاباتی این سوال باعث کاهش فشار سیاسی برخی نمایندگان بر مدیران صنعت خودرو می شود. فشارهایی که نتیجه ای جز استخدام های شخصی و سیاسی کاری و عدم اجرای برنامه ها ندارد. ما در کشورمان برنامه ها و اسنادی در سطح بالایی داریم مانند برنامه هفتم توسعه، طبیعتاً خواسته نمایندگان مدیران صنعت خودرو باید اجرای این برنامه ها باشد نه پوپولیسم.

وی افزود: از همان روز اول که وزیر سابق وعده تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو را داد، گفتیم که این وعده ها دروغ است زیرا می دانیم وضعیت و ظرفیت تولید خودرو چقدر است. ظرفیت کل ایران خودرو 700 هزار است و اگر تولید سایپا به اجبار به 600 هزار برسد، چطور توانستند یک میلیون و 700 هزار خودرو تولید کنند؟ بله اگر ارز وجود داشت و قطعاتی مانند ckd وارد می شد می توانستند تولید را افزایش دهند. اما وقتی ارز کافی ندارید و روابط بین المللی مناسبی ندارید چگونه چنین وعده هایی می دهید. از سوی دیگر با قیمت گذاری اجباری مانع سودآوری و ورود سرمایه از بخش خصوصی شدند. پارسال قاطعانه قول دادند که یک میلیارد دلار خودرو وارد شود، آیا وارد کردند؟ آنها 9 ارز در اختیار دارند و قدرت مدیریت این مسائل را دارند. وقتی ارز کافی برای واردات دام و طیور و گوشت وجود ندارد چگونه و با چه منطقی می خواهید خودروی دست دوم وارد کنید.

این مدیر و کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال آفتاب نیوز مبنی بر فساد بی رویه در صنعت خودرو گفت: بله فساد همه جا هست، آقای کرباسکی 25 سال پیش گفت وقتی کاری در مقیاس میلیاردی و عظیم انجام می شود طبیعی است. که یکی دو درصد ریخته می شود و اگر این اتفاق بیفتد، اگر بخواهیم این یکی دو درصد را ملاک قرار دهیم، وظیفه اصلی را از دست می دهیم. میزان فساد در صنعت خودرو اغلب اغراق می شود تا سیاسی شود. وگرنه کشور به همان اندازه فقیر می شود که تحلیل های مردمی می گویند فاطمی امین وعده کاهش 15 درصدی هزینه های صنعت خودرو را داد، آیا موفق شد؟

کاکایی گفت: وزیر جدید باید روی اصلاح ساختارها تمرکز کند. هر وزیری آمد و به مدیران فشار آورد که فقط تیراژ را افزایش دهند، همیشه تیراژ اولویت بود نه کیفیت، وقتی فشار می آوردیم که امروز هنوز 2000 باید تولید شود و قطعه نیست، می گویند خوب چین صحبت کن بیا هواپیما و هزینه ها را افزایش خواهد داد. 20 سال پیش دو وزارتخانه صنعت و تجارت با هم ادغام شدند، اما ادغام واقعی اتفاق نیفتاد و فقط چند تشکل داریم که با هم کار می کنند، بنابراین نمایندگان مجلس بارها و بارها می گویند که وزارت صنعت و تجارت باید از هم جدا شوند. الان در وزارت حریم شخصی افرادی را داریم که امضایشان میلیاردها تومان است اما حقوقشان مثلا زیر 20 میلیون است. مردم عاقل معنی این سوال را می فهمند.

دیدگاهتان را بنویسید