پشت صحنه آشفته بازار خودرو

پشت صحنه آشفته بازار خودرو

صنعت خودرو و بازار از مشکلات عدم دسترسی مصرف کنندگان به خرید خودرو با قیمت پایین، نبود خودروهای ایمن و باکیفیت رنج می برند. از سوی دیگر مصرف بالای سوخت و تولید آلاینده توسط خودروهای داخلی کشور را با کمبود گازوئیل و بنزین مواجه کرده است. در عین حال زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به 120 هزار میلیارد تومان رسیده است. به گفته کارشناسان فقدان راهبرد تخصصی و مدرن، ضعف نظام سیاسی و ساختار حاکمیتی بیشتر سیاسی است تا تخصصی و اقتصادی. به دلایل مختلف قیمت خودروهای تولید داخل در سال های اخیر نجومی و بیشتر از خودروهای خارجی شده است. به این ترتیب فرودستان فرصت خرید خودرو را از دست داد، در همین راستا مرکز پژوهش های مجلس راهکاری برای برون رفت از وضعیت بحرانی تولید و فروش خودرو ارائه کرد که در ادامه می خوانید.

اقدام کوتاه مدت
– قیمت خودرو با کیفیت بالا

هزینه نهایی تولید خودروهای داخلی باید حداقل سالی یک بار با در نظر گرفتن هزینه های تحقیق و توسعه و هزینه های مالی مربوط به فعالیت های تولیدی بر اساس تحلیل هزینه ها و با تایید حسابرس محاسبه شود. کیفیت محصولات تولیدی بر اساس شاخص های شفاف سنجیده می شود و بر اساس این شاخص ها میزان سود مصوب برای هر محصول تعیین می شود.

  • لزوم واردات خودرو

  • یکی از ابزارهای ترخیص بازار، واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده به صورت محدود و برنامه ریزی شده است که با در نظر گرفتن ملاحظات فنی و خدمات پس از فروش، با در نظر گرفتن میزان ارز و اولویت قابل استفاده است. وسایل نقلیه وسایل حمل و نقل عمومی

5 توصیه استراتژیک
1. یک استراتژی با اجرای تضمینی ایجاد کنید

آسیب شناسی ها نشان می دهد که راهکارهایی مانند نظام نظارتی، اصلاح ساختار مالکیت و مدیریت، توسعه زنجیره ای، اصلاح روش قیمت گذاری و … باید در قالب یک استراتژی کلی در این صنعت مورد توجه و اجرا قرار گیرد. همچنین با توجه به مبانی تولید، روابط بین‌الملل و روندهای جهانی در این صنعت، چگونگی و نحوه سازماندهی نظام نظارتی و ابزارهای آن (قیمت، واردات، کیفیت و …)، ساختار و ساختار نهادی سیستم برای تصمیم‌گیری ایجاد چارچوب همکاری های بین المللی، محل خصوصی سازی و عزم بخش خصوصی برای دستیابی به وضعیت مطلوب به منظور هماهنگی سیاسی و نهادی.

2. سازماندهی سیستم نظارتی با ایجاد پنجره واحد تصمیم گیری

بیش از 23 نهاد و سازمان به طور مستقیم و غیرمستقیم دارای مسئولیت و ابزار در زمینه مقررات خودرو هستند. از جمله می توان به وزارت ایمنی، شورای رقابت، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد. برای جلوگیری از ناهماهنگی در تدوین و اجرای خط مشی ها، لازم است محدوده مسئولیت ها و اختیارات برخی از این نهادها و سازمان ها به گونه ای روشن یا بازنگری شود که وظایف با یکدیگر تداخل نداشته باشند تا به اهداف مورد نظر دست یابند. .

3. اصلاح ساختار مالکیت و حاکمیت در صنعت خودرو

علیرغم اینکه سهم دولت در سهامداری خودروسازان پس از خصوصی سازی کاهش یافت و در شرکت سایپا به 17.3 درصد و در شرکت ایران خودرو به حدود 7.5 درصد رسید، اما به دلیل اینکه شرکت های تابعه خودروسازان سهام شرکت اصلی را خریداری کردند و همچنین بخشی از سهام خودروسازان در اختیار شرکت های دولتی است و دولت همچنان بر شرکت های خودروسازی کنترل دارد. اگرچه خصوصی‌سازی یکی از راه‌های افزایش کارایی شرکت‌های خودروسازی و کاهش فساد است، اما با توجه به سیاست‌های صنعتی کشور و همچنین تجربه ناموفق خصوصی‌سازی در شرکت‌های بزرگ، واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی ضروری است. بخش، الزامات واگذاری را در سه سطح در نظر بگیرید: خارج از شرکت، داخل شرکت و زمان انتقال باید در نظر گرفته شود.

4. تدوین چارچوب همکاری بین المللی با تاکید بر مشارکت های استراتژیک

همکاری با شرکت های بین المللی در زمینه صنعت خودرو می تواند به ارتقای کیفیت خودروهای تولید شده در کشور کمک کند. علاوه بر این، حضور قطعه سازان داخلی در زنجیره تامین خودروسازان خارجی می تواند حجم صادرات قطعه را به میزان قابل توجهی افزایش داده و سطح تراز تجاری کشور در این صنعت را بهبود بخشد.

5. لزوم اسقاط خودروهای فرسوده

در سال های اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط از یک سو و ممنوعیت واردات خودرو از سوی دیگر موجب کاهش چشمگیر اسقاط خودرو شده است. و این در حالی است که در حال حاضر بیش از 3 میلیون خودرو در کشور در سن فرسودگی قرار دارند که نیاز به اقدامات جدی در این راستا را نشان می دهد. در حال حاضر مصرف بنزین کشور به بیش از 110 میلیون لیتر در روز رسیده و از میانگین تولید فراتر رفته است. با توجه به رشد کند تولید بنزین در کشور و رشد سالانه 5 تا 10 درصدی مصرف بنزین، در صورت تداوم شرایط فعلی، کشور واردکننده بنزین خواهد شد. همچنین در سال 1400 متوسط ​​عمر ناوگان وسایل نقلیه کالای عمومی کشور بیش از 19 سال بوده است. مصرف سوخت کامیون های فرسوده بالای 25 سال حدود 60 لیتر در 100 کیلومتر است. به منظور کاهش خودروهای فرسوده و جلوگیری از بروز بحران، اجرای ماده (10) قانون سازمان صنعت خودرو (ابلاغی 21/3/1301) ضروری است که بر اساس آن خودروسازان موظف به ارائه معادل می باشند. به ازای هر چهار خودرو یا موتورسیکلت تولیدی گواهی اسقاط از مرکز اسقاط تهیه کنید و واردکنندگان خودرو با توجه به میزان مصرف و قیمت تمام شده خودرو، گواهی اسقاط معادل آن را دریافت کنند، با جدیت پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید