میانگین ارزش هر خانه 1 متری در تهران 7 برابر حقوق ماهانه یک کارگر/بازار مسکن است. آشفته ترین بازار مالی ایران

میانگین ارزش هر خانه 1 متری در تهران 7 برابر حقوق ماهانه یک کارگر/بازار مسکن است.  آشفته ترین بازار مالی ایران

روز جدید : قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت و خرداد با دو افزایش 1.6 و 4.8 درصدی مواجه است. آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران در ۲۴ تیرماه نشان داد که قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به ۴۱.۴ میلیون تومان رسید که ۶.۶ برابر حداقل حقوق ماهیانه یک کارگر زن دارای یک فرزند است.

بازار مسکن در اولین ماه تابستان امسال نسبت به دو ماه پایانی بهار رکود را تجربه کرد. کاهش تقاضای مسکن در اوایل تابستان امسال در حالی که یک سال رکود را نیز تجربه کردیم. این رکود طولانی مدت که ناشی از افزایش 600 درصدی قیمت مسکن از سال 1395 تا 1393 است، دولت را بر آن داشته تا اقدامات حمایتی را در زمینه اجاره و خرید و فروش املاک از طریق وام خرید و فروش و سپرده مسکن انجام دهد. این در حالی است که برخی از نتایج نشان می دهد بانک ها از اعطای تسهیلات برای مستاجران در زمینه وام و سپرده مسکن تبعیت نمی کنند، خریداران همچنان از حمایت قوی در ارائه سرپناه برخوردار نیستند.

بر اساس آخرین آمار بانک ها تنها 4 درصد از مستاجران را با وام مسکن پرداخت کرده اند. همچنین کارشناسان پیش بینی کردند با توجه به حمایت دولت با افزایش سقف وام خرید و اجاره ملک، اثرات تورم بر بازار مسکن بیش از گذشته بوده و فشار بیشتری بر درآمدهای پایین جامعه وارد کند.

اگرچه بازار مسکن در اردیبهشت و خرداد با رونق جزئی مواجه شد، اما این روند ادامه پیدا نکرد و در تیرماه دوباره با رکود نسبی در این بازار مواجه شدیم. به نظر می رسد در پی اجرای سیاست دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت کالاهای اساسی، انتظارات تورمی در بخش مسکن در حال شکل گیری است. نرخ کل تورم در اردیبهشت ماه امسال به رقم بی سابقه 52 درصد رسید و از آنجایی که مسکن کم ریسک ترین سرمایه گذاری محسوب می شود، در دو ماه پایانی بهار، معاملات مسکن رونق جزئی داشته است.

بر اساس اطلاعات رسمی؛ قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت و خرداد دو افزایش 1.6 درصدی و 4.8 درصدی را تجربه کرد. به گزارش رویداد۲۴، بر اساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران تا ۲۴ تیرماه، قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به ۴۱.۴ میلیون تومان رسیده است که ۶.۶ برابر حداقل دستمزد ماهانه یک کارگر زن است. با یک بچه

بانک مرکزی 17 تیرماه متوسط ​​قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق 22 گانه شهر تهران را 39 میلیون و 414 هزار تومان اعلام کرد که اختلاف 2 میلیون تومانی را نشان می دهد. البته کاهش معاملات در تیرماه امسال نسبت به خرداد ماه باعث کاهش رشد قیمت مسکن نیز شد. اما این قیمت ها همچنان برای دهک های کم درآمد جامعه بالاست و مشکلات خریداران در تامین سرپناه همچنان پابرجاست. علاوه بر این، بر اساس داده های سیستم کلیدی؛ در تهران در تاریخ 1 تیر 1401 قیمت برآورد شده (یک متر مربع) 80.43 میلیون تومان بوده است.

لازم به ذکر است بر اساس گزارش مرکز آمار تورم مصالح ساختمانی در تهران در سال گذشته 55 درصد بوده است. این عامل مهمی در افزایش قیمت مسکن در این مدت است. به این ترتیب سهم مسکن در سبد درآمدی خانوارها به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

اجاره آپارتمان در مناطق مختلف تهران

این روزها بسیاری از مستاجران مناطق جنوبی تهران به دلیل اجاره بها بالا به مناطق حاشیه ای کوچ کرده اند. البته این روندی است که سال هاست ادامه دارد، در دو سال اخیر رشد بیشتری داشته و حاشیه های تهران در حال گسترش است.

بخش زیادی از مستاجران را جوانانی تشکیل می دهند که از دهه 1990 نتوانسته اند برای خرید ملک پس انداز کنند و اکنون مجبور به زندگی در حاشیه شهر هستند. طبق آخرین آگهی های املاک قیمت یک خانه 68 متری در منطقه 15 تهران با رهن کامل 285 میلیون تومان است. ضمناً اجاره خانه در منطقه خاک سفید معادل 210 میلیون تومان رهن کامل تعیین شده است. رهن کامل یک آپارتمان 65 متری در منطقه جیحون 300 میلیون تومان است. البته قیمت رهن آپارتمان در مناطق شمالی تهران بسیار بالاتر از اینها است و این نشان دهنده اختلاف طبقاتی بالا در تهران است. بنابراین قیمت رهن یک آپارتمان 95 متری در منطقه فرمانیه به چند میلیارد تومان می رسد، به عنوان مثال برای یک واحد 135 متری در کامرانیه 3.5 میلیارد تومان رهن تعیین شده است.

آنچه این روزها بیش از هر چیز دیگری در مناطق شمالی تهران به چشم می خورد، اجاره های نجومی است. به عنوان مثال اجاره آپارتمان 395 متری در فرمانیه 80 میلیون تومان و اجاره آپارتمان 352 متری در نیاوران 75 میلیون تومان است.

اجاره یک واحد 430 متری در فرمانیه با 3 میلیارد تومان ودیعه و ماهیانه 100 میلیون تومان که تقریباً 16 برابر حداقل حقوق ماهیانه یک خانواده 3 نفره است، آگهی می شود. این نوع از واحدهای مسکونی لوکس در مناطق شمالی تهران اغلب در آگهی های سایت های معاملات املاک یافت می شود.

اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند در ماه های اخیر تورم مسکن از تورم عمومی کشور عقب افتاده است. تورم سالانه قیمت مسکن در سراسر کشور برای 12 ماه منتهی به تیرماه امسال 27.9 درصد بوده است. به گفته آنها، تورم مسکن هم در شاخص تورم نقطه به نقطه و هم در شاخص تورم سالانه از تورم کل عقب افتاده است که در واقع با وجود افزایش قیمت اسمی، کاهش قیمت واقعی را نشان می دهد، اما نگاهی به پرونده معاملات ملکی نشان می دهد که این ارقام. هنوز در مقایسه هستند جوابگوی قدرت خرید دهک های پایین درآمدی جامعه و حتی طبقه متوسط ​​نیست.

خانوارهای ایرانی در این دهک های درآمدی که بخش بزرگی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، این روزها با بحران سرپناه مواجه هستند. مخصوصا سفره های مردم این روزها با افزایش قیمت مواد غذایی کوچکتر شده و سهم غذا در سبد معیشت افزایش یافته است. بنابراین امروزه آنچه بیش از هر زمان دیگری از دولت انتظار می رود ساماندهی بازار مسکن است، البته تا این لحظه رستم قاسمی وزیر مسکن و شهرسازی را می توان بیکارترین وزیر کابینه نامید. ضمن اینکه در دوره ایشان حتی یک واحد مسکونی ساخته نشد و حتی مقررات مناسبی برای کنترل بازار مسکن وضع نشد.

از سوی دیگر، نباید از نظر دور داشت که سیاست‌های حمایتی دولت از جمله پروژه‌های بزرگ عمرانی و حمایت مالی از خانوارهای خریدار ملک، تأثیر بسزایی در افزایش قیمت مسکن در ایران و همچنان بر عرضه مسکن در ایران نداشته است. شهری مثل تهران متناسب با تقاضای فزاینده است و جیب خالی دهک های پایین درآمدی جامعه نه.

دیدگاهتان را بنویسید