اجاره خانه بیشتر از حقوق ماهانه کارگر است

اجاره خانه بیشتر از حقوق ماهانه کارگر است

به نظر می رسد انتظار کارگران برای لغو مزد 1402 به پایان رسیده است، پرونده مزد با رد درخواست تجدیدنظر کارگران در دادگاه بسته شد و پس از چند ماه این نهاد قضایی تصمیم نهایی خود را اعلام کرد: مزد 1402 نیست. قرار است به دلیل نقض قانون باشد. باطل شود

در ساعات بعدازظهر نهم خردادماه، رسانه ها با تیتر «توزیع دستمزد کارگران مشخص شد» شدند. این انتصاب به معنای پایان دادن به پیگرد قانونی کارگران است. عصر دوشنبه مسعودی فر نایب رئیس دیوان عدالت اداری در نشست خبری گفت: اعتراض به مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل دستمزد کارگران در هیئت تخصصی دادگاه اداری اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت و رای صادر شد. برای رد درخواست تجدیدنظر گرفته شد.»

بدین ترتیب امید به تشکیل مجدد جلسات مزد شورای عالی کار با هدف «اصلاح دستمزد در سال 1402» به ناامیدی منجر شد. فرامرز توفیقی (فعال کارگری) در این خصوص می گوید: همانطور که قبلاً فکر می کردیم، دادگاه شکایت کارگران در خصوص دستمزد 1402 را رد کرد. رد شکایات کارگران خبر عجیبی نیست، چنین برخوردی از سوی دادگاه بی سابقه است.

وی با بیان اینکه «عدم اجرای قوانین دستمزد به تدریج عادی و عادی شده است»، می افزاید: کمتر کسی خوشبین بود که دادگاه به نفع کارگران و لزوم لغو مزد رای صادر کند. نمایندگان کارگری نباید در مذاکرات دستمزد ۱۴۰۲ افزایش غیرقانونی دستمزد را می پذیرفتند.

توفیقی تاکید کرد: هر سه طرف موضوع مصوبه دستمزد در شورای عالی کار را امضا کرده اند و این موضوع از تاثیر اعتراض می کاهد. وی می افزاید: شک نداریم که در مذاکرات مزد سال 1402 ماده 41 قانون کار اعمال نشده و کمیته تخصصی کار و امنیت دیوان عدالت اداری هر دلیل و استدلالی برای رد شکایات کارگران اقامه کند. نمی توان انکار کرد که با افزایش 27 و 21 درصدی دستمزدها در سال جاری یکی از الزامات اساسی قانون کار بالادستی نقض شده است و هیچ دلیل و استدلالی نمی تواند عدم اجرای ماده 41 قانون کار را توجیه کند. .

به گفته این فعال کارگری، وقتی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا شکایت دسته جمعی کارگران و موضوعی که به سرنوشت چند ده میلیون نفر از جمعیت کشور مربوط می شود را رد می کند، این سوال پیش می آید که آیا ما، کارگران و دستمزدها. کارگران می توانند به دنبال حق ما باشند و از سلب حق قانونی ما شکایت کنند، کجا مراجعه کنیم، به کدام نهاد قضایی تکیه کنیم؟

توفیقی در ادامه به دلایل منطقی «غیرقانونی بودن دستمزد 1402» می گوید: ماده 41 قانون کار دو شرط برای تعیین دستمزد دارد که اولی تورم اعلامی است که در اسفند ماه تورم اعلامی موسسات رسمی بیش از دو برابر افزایش مصوب بوده است. دستمزد و جزء دوم که الزام آورتر از بحث تورم است، مربوط به محاسبات سبد معیشت خانوارهای کارگری است که 50 درصد سبد معیشت را پوشش نمی دهد. به همین دلیل اصل 41 محقق نمی شود و با هیچ استدلالی نمی توان شکایت کارگران را رد کرد.

به گفته وی، ظاهراً دادگاه با استناد به امضای نمایندگان کارگری شورای عالی کار به رد شکایت ابطال دستمزد رأی داده است و این در حالی است که کارگران از لحاظ واقعی و صلاحیت قانونی از عدم تحقق شکایت کرده اند. از 41 و غیرقانونی بودن دستمزدهای امسال این اعتراض قانونی ربطی به امضای نمایندگان کارگری بر مصوبه دستمزد ندارد.

وی ادامه می دهد: این روزها صحبت های جالبی می شنویم; آنها می گویند چرا کارگران شکایت می کنند، چرا کمپین راه می اندازند یا چرا نمایندگان کارگری تقاضای رسمی برای حقوق معوقه دارند. در خصوص درخواست اعضای کارگری شورای عالی کار برای بازگرداندن دستمزدها، وزیر کار که رئیس شورای عالی کار است سکوت کرده و یکی از معاونان این وزارتخانه به درخواست این شورا پاسخ می دهد. کارگران در پاسخ نامه ای خطاب به رسانه ها! این رویه اوج بی قانونی و بی توجهی به قانون است.

این فعال کارگری می افزاید: آنها حتی نمی دانند که طبق هنر. ماده 167 قانون کار حداقل ماهی یکبار باید جلسه رسمی شورای عالی کار تشکیل شود و چنانچه یکی از سه ضلع شرکای اجتماعی بنا به ضرورت و مصلحت نیاز به تشکیل جلسه داشته باشد باید کتبی خود را ارسال کنند. درخواست از دبیرخانه شورای عالی باید کار را ارائه کند و ظرف یک هفته جلسه درخواستی تشکیل و صحبت ها استماع شود. اما به جای این اقدامات قانونی و سیستمی، تریبون ها و اظهارنظرهای رسانه ای حاکم شده است. در ضمن قانون کجا رفت، چه کسی آن را اجرا می کند؟

وی می گوید: نمایندگان مجلس از زمان تصویب دستمزد تا امروز سکوت کرده اند و در این مدت وزیر کار را به مجلس احضار نکرده اند تا از وی درباره تخلف آشکار در تعیین حقوق 1402 سوال کند.

توفیقی تاکید کرد: امروز اجاره بهای مسکن از حداقل دستمزد کارگران در سراسر کشور بالاتر است و یک کارگر به تنهایی با هشت ساعت کار در روز نمی تواند هزینه مسکن را تامین کند. وی می گوید: دولت به وعده های خود برای ساخت یک میلیون خانه در سال عمل نکرده است و امروز رئیس جمهور می گوید از کسانی که قرار بود خانه بسازند و نکردند بپرسید چرا آن را شکستند! مگر 31 قانون اساسی نگفته است که تامین مسکن کارگران وظیفه دولت است؟ مگر قبل از انتخابات قول نداده بودید که سالی یک میلیون خانه بسازید؟

وی افزود: دولت را می بینیم که قوانین دستمزد و وظایف حاکمیتی خود را زیر پا می گذارد، نمایندگان مجلس سکوت می کنند و قوه قضاییه نیز شکایت حقوقی کارگران را که انگیزه ازهر منول شمس است، رد می کند.
توفیقی در نهایت می گوید: پرداخت دستمزد فقط در چارچوب قانون و تشکل مستقل و آزاد کارگران امکان پذیر است. اگرچه کارگران وزنه سنگینی در مذاکرات نیستند و طرف‌های مقابل همه ابزار قدرت را در دست گرفته‌اند، اما واضح است که خیلی راحت می‌توانند قانون را زیر پا بگذارند و بعد جواب بدهند و ادعا کنند که بی‌قانونی در کار نیست و وعده داده است. روی زمین مانده!

دیدگاهتان را بنویسید