بازار خودرو آشفته و همچنان در نوسان است

بازار خودرو آشفته و همچنان در نوسان است

بازار خودرو هفته گذشته به دلیل تغییر سیاست ها با افزایش قیمت مواجه شد. از یک سو با توجه به اینکه بازار خودرو در انحصار دولت است، پس از ثبت نام 110 هزار نفری خودروهای داخلی و تعهد 100 میلیونی، وزارت امنیت وعده کاهش قیمت و عرضه خودروهای خارجی و داخلی را داد. خودروهای داخلی تومان و خودروهای خارجی 500 میلیون تومان از تحویل خودرو به متقاضیان خبری نیست. از سوی دیگر طبق سیاست دولت مقرر شد خودروهای خارجی در بورس ارزش گذاری شوند و با بالاترین قیمت به فروش برسند. هفته گذشته پس از یک هفته آرامش در بازار خودرو، سخنگوی شورای رقابت از افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودروهای داخلی خبر داد. بر این اساس برخی خودروهای داخلی طی یک هفته بین 50 تا 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند. جزئیات بیشتر را در زیر بخوانید.

تصمیم شورای رقابت

اسماعیل شجاعی در گفت وگو با ایلنا، درباره جزئیات جلسه روز پنجشنبه شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودرو، اظهار کرد: موضوع جلسه روز گذشته بررسی قیمت خودروهای داخلی بود و یکی از بحث های این جلسه سرعت افزایش قیمت ها بود. شورا دستورالعمل قیمت گذاری را تعیین کرد و بر اساس این دستورالعمل سازمان حمایت قیمت ها را محاسبه کرد. وزارت امنیت نیز قیمت سه خودروی مشابه خارجی را برای هر خودرو داخلی محاسبه کرد، سازمان حمایت نیز در کارگروه حضور داشت و در نهایت قیمت خودروها مشخص شد. وی بابیان اینکه شورای رقابت قیمت ها را بررسی و تصویب کرد و به وزارت حراست ابلاغ کرد و اعلام قیمت های جدید بر عهده وزارت حراست بود. وزارت حراست این اختیار را دارد که درصدی از افزایش قیمت خودرو را اعلام کند. وی از تعطیلی بورس خبر داد و تاکید کرد: بورس به طور کامل تعطیل شده است و قطعی بودن بورس در سه ماه گذشته تایید می شود. وزارت حراست نیز پذیرفته است که فروش خودروها در سامانه متمرکز اعلام شده توسط خود وزارتخانه با تعدادی پیش فروش ثبت نام انجام شده و ساز و کار فروش خودرو از طریق قرعه کشی و نوبت دهی است. فروش خودرو در بورس کالا به ضرر مصرف کننده است و فقط به نفع دولت است. البته در آینده ممکن است این کار به نفع خودروساز باشد، اما سوال مهم این بود که چه ضرری برای مصرف کننده داشت. در هیچ کجای دنیا خودرویی در بورس به صورت حراجی فروخته نمی شود، عرضه خودرو در بورس تصمیمی موقت و اشتباه بود. تصمیم برای فروش خودرو در بورس خلاف قانون بود و شورا از ابتدا اعلام کرد که این خودرو یک محصول کاملا انحصاری است و شورای رقابت می تواند در این مورد تصمیم گیری کند. بورس و وزارت حریم خصوصی حق تصمیم گیری در مورد تحویل خودرو از این طریق را نداشتند و تصمیم غیرقانونی گرفته بودند.

واکنش خبرچین

معاون اول رئیس جمهور در نامه ای خطاب به رئیس شورا و مرکز ملی اتومبیلرانی خواستار بازنگری در قیمت گذاری خودروها در شرایط فعلی شد. ایسنا: محمد محبر در این نامه قیمت های پایه (کارخانه ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایش غیرمتعارفی دانسته که اثر تورمی دارد. وی با بیان اینکه تعدیل یکباره قیمت در شرایط فعلی مناسب نیست، از شورای رقابت خواست تا با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت گذاری فوق را سریعا بررسی کند.

نتیجه قیمت گذاری دستوری منفی

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت در واکنش به نامه معاون اول رئیس جمهور در خصوص بررسی مصوبه افزایش قیمت خودرو توسط شورا مبنی بر اینکه شورای رقابت یک نهاد فراحضه ای است و به وظیفه خود عمل کرده است، گفت: دخالت اجباری در قیمت خودرو یک نتیجه مثبت است.» هیچ. وزارت حراست به عنوان یک دستگاه اجرایی نمی تواند تصمیم افزایش قیمت خودرو را اجرا کند. اگر دولت بخواهد قیمت ها تغییر نکند، موظف است مابه التفاوت قیمت تعیین شده و کل هزینه وام ها و وجوه دولتی را پرداخت کند.

دولت عامل اصلی آشفتگی در بازار خودرو است

سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا می گوید: ریشه اصلی آشفتگی بازار خودرو را باید در دولت جست و جو کرد. چرا که اساسی ترین مشکل این دولت یا به عبارتی خودخواهی بازار خودرو است. اگر دولت کنترل بازار خودرو را متوقف کند و فقط بر آن نظارت داشته باشد، مطمئنا وضعیت بهتر خواهد شد. دولت فقط در حد نظارت بر برنامه های خودروسازان باید موثر باشد و نه بیشتر. اکنون یکی از مشکلات اساسی در بازار خودرو، قیمت گذاری بازار است که توسط دولت انجام می شود. چرا که این قیمت گذاری اجباری برای خودروسازان برای چندین سال ضرر کرد. عجیب ترین چیز این است که این قیمت ها غیرقانونی ساخته می شوند. دولت ها می توانند برای کالاهای استراتژیک و ضروری قیمت تعیین کنند، اما خودروها شامل نمی شوند. در واقع تنها کشوری که دولت قیمت خودرو را اجباری می کند ایران است.

جزئیات افزایش قیمت محصول
ایران خودرو و سایپا
ایران خودرو:
*سورن پلاس تیپ 1 در پایان هفته 640 میلیون ارزش دارد. قیمت این خودرو در ابتدای هفته 529 میلیون تومان بود.
*دنا پلاس تیپ 1 نیز در روز پنجشنبه به 800 میلیون تومان رسید که در ابتدای هفته 655 میلیون تومان بود.
* قیمت پژو پارس ELX سفارشی ۶۴۸ میلیون تومان بود که در ابتدای هفته ۶۱۵ میلیون تومان بود.
* قیمت پژو 206 تیپ 2 در پایان هفته گذشته 600 میلیون تومان بود که در ابتدای هفته 555 میلیون تومان بود.
*پژو 207 پانورامای اتوماتیک نیز در روز پنجشنبه یک میلیارد و 40 میلیون تومان قیمت داشت که در ابتدای هفته 710 میلیون تومان بود.

*رانا پلاس پانوراما در آخرین روز معاملاتی هفته 670 میلیون ارزش داشت که در ابتدای هفته 546 میلیون بود.
*قیمت وزنه اتوماتیک به 990 میلیون تومان رسید که در ابتدای هفته 900 میلیون تومان بود.

قیمت خودروهای سایپا

* در پایان هفته گذشته قیمت تیبا به 380 و تیبا 2 به 392 میلیون تومان رسید. تیبا و تیبا 2 در ابتدای هفته به ترتیب 342 و 350 میلیون تومان ارزش گذاری شدند.

*قیمت خودرو ساینا در آخر هفته به 391 میلیون رسید. این خودرو در ابتدای هفته 370 میلیون تومان بود.
* کوئیک آر پلاس اتوماتیک به 500 میلیون تومان رسید، قیمت این خودرو در ابتدای هفته 422 میلیون بود.
* قیمت شاهین سایپا 685 میلیون تومان بود که در ابتدای هفته 600 میلیون بود.

* سایپا 151 در آخرین روز معاملات هفته گذشته 298 میلیون تومان قیمت داشت. این خودرو در ابتدای هفته 270 میلیون قیمت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید