بازار حمل و نقل عمومی تهران آشفته است و سرعت پایین است


ساعت: 09:54
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918794

امروزه توسعه حمل و نقل عمومی مهم ترین و بهترین راه برای مدیریت ازدحام در شهر تهران است که راهکارهای آن در این گزارش مشاهده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران نیوز : فکرش را بکنید در گذشته تهران نه شهر بلکه روستا بود و رفت و آمد برای مردم آن زمان بسیار آسان بود زیرا در آن زمان گاری ها و گاری ها جوابگوی جمعیت اندک تهران بود و مردم این کار را انجام می دادند. آنها مشتاق رفتن نبودند. و سر کار، خانه، مهمانی و مسافرت نمی آمدند.

گذشت و گذشت که جمعیت تهران روز به روز و ماه به ماه و سال به سال بیشتر می شد و البته نیازهای مردم هم بیشتر می شد و مردم نیازهای جدیدی پیدا می کردند.

در حدود سال 1301 مردم با گاری های اسبی تردد می کردند و این گاری ها وسیله ای برای رفت و آمد مردم به حساب می آمدند و در سال 1305 اولین اتوبوس بنزینی شروع به کار کرد و سه سال بعد اولین تاکسی مشمول حمل و نقل شهری شد. سبد بر روی کشور ظاهر شد. خودتان آن را باز کنید.

تهران هم اکنون دارای 10 خط “BRT” و 234 خط اتوبوس به طور منظم فعال و شبکه بزرگ حمل و نقل عمومی است، همچنین تهران بیش از 200 کیلومتر مربع مترو و 90 هزار تاکسی برای جابجایی مسافران درون شهری دارد.

می توانید تصور کنید که چنین اعداد و ارقامی برای کلان شهر تهران کافی به نظر می رسد، اما اینطور نیست، زیرا در حال حاضر تهران 13 میلیون نفر جمعیت دارد و آمار خطوط “BRT” و مترو به هم نمی رسد. پاسخگوی نیازهای مردم این شهر نیست.

البته ما تاکسی را هم جزو وسایل حمل و نقل عمومی می دانیم (البته برخی از مسئولان اینطور فکر نمی کنند) و با یک محاسبه ساده ثابت می شود که وجود 200 کیلومتر خط مترو برای جابه جایی مسافران کافی نیست و باید واگن های بیشتری ساخته شود.

البته بیش از 50 قطار و 4000 اتوبوس فرسوده هستند و نیاز به مربی و اتوبوس جدید دارند و با وجود توزیع قطار و اتوبوس جدید در چند سال اخیر، مشکلات کلانشهر تهران قابل حل نیست.

بسیاری بر این باورند که ماموریت توسعه حمل و نقل عمومی متوجه شهرداری است و دولت هیچ تعهدی در ابن بره ندارد، در حالی که طبق قانون، دولت مسئولیت رفاه حال شهروندان تهرانی، برخورد با ترافیک و آلودگی هوا و از طریق همکاری با شهرداری باید مشکلات را حل کرد.

حال سوال اینجاست که تسریع در توسعه حمل و نقل عمومی چیست و چرا کلانشهر تهران نیز در حوزه حمل و نقل عمومی با مشکلات زیادی مواجه است؟ عوامل متعددی از جمله «کمبود منابع مالی» و «عدم حمایت دولت» باعث ایجاد این مشکلات و مسائل شده است که باعث می شود شهرداری نتواند به تنهایی با همه ظرفیت ها بر این مشکلات فائق آید و کمک دولت به توسعه حمل و نقل عمومی خواهد بود. برای شهرداری مفید است

5 آذرماه در حالی به عنوان روز حمل و نقل عمومی ثبت و اعلام شده است که وضعیت ناگوار این روزها در کلانشهر تهران از وقوع یک حادثه نامناسب برای حمل و نقل عمومی خبر می دهد که پاسخگویی مسئولان را می طلبد.

ازدحام و ازدحام روزانه مردم در ایستگاه های مترو و اتوبوس نشان از وضعیت اسفبار حوزه حمل و نقل شهری دارد که دولت و مسئولان شهرداری باید هر چه زودتر فکری برای آن کنند.

به بهانه روز حمل و نقل عمومی و با توجه به بررسی مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران، گفتگویی با علی اصغر قائمی، عضو کمیته عمران و امور حمل و نقل برگزار شد. شورای اسلامی شهر تهران و مهرداد تقی زاده کارشناس مسائل حمل و نقل و ترافیک را ساماندهی کرده ایم.


تهران به اتوبوس های حمل و نقل عمومی جدید نیاز دارد

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی تعامل خوبی با شهرداری تهران داریم، تصریح کرد: حوزه حمل و نقل عمومی شامل «اتوبوس» و «مترو» است و اگرچه تاکسی ها تأثیر قابل توجهی در حمل و نقل عمومی در آنجا دارند، اما جزو اولویت ها نیست.

قائمی با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی کمبودهای زیادی داریم، ادامه داد: طبق قانون باید اتوبوس های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود و اتوبوس های فرسوده نیز مشکلات خاص خود را دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مترو تاکید شورای اسلامی شهر تهران بر تکمیل خطوط و ناوگان فعلی است و برای رسیدن به حد قابل قبول به 1000 واگن نیاز داریم و در حالت ایده آل باید 2000 واگن به مترو اضافه شود. فاصله بین قطارها 2 و نیم دقیقه و 3 دقیقه است، در حالی که اکنون مسافران از 15 تا 20 دقیقه منتظر قطار هستند.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه درخواست خود را برای اضافه شدن اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی و واگن ها به قطارها در تقویم شهرداری تهران اضافه کرده ایم، تصریح کرد: البته انتظار معجزه نداریم. از شهرداری تهران، اما مردمی که خواهند داشت، گفت: مسئول شهرداری تهران چه اقداماتی در حوزه حمل و نقل عمومی انجام داده است؟

قائمی تعامل دولت با شهرداری و شورای اسلامی شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟ وی گفت: متأسفانه دولت ها هنوز سهم خود را از حمل و نقل عمومی به شهرداری تهران پرداخت نکرده اند، بنابراین دولت بدهی زیادی به شهرداری دارد.

وی در ادامه توضیح داد: دولت سیزدهم وعده پرداخت سهم خود از حمل و نقل عمومی را به شهردار تهران داد اما اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است. امیدواریم با دستور رئیس جمهور و پرداخت سهم دولتی در حمل و نقل عمومی بخشی از نواقص در حوزه حمل و نقل شهری مرتفع شود.

دولت ها هنوز سهم خود از حمل و نقل عمومی را به شهرداری تهران پرداخت نکرده اند.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بدهی دولت به شهرداری تهران به چندین سال (حدود دو دهه) می رسد و اگر پرداخت شده باشد بسیار ناچیز بوده است.


آلودگی هوای تهران به دلیل فرسوده بودن اتوبوس هاست

این کارشناس حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر اینکه مترو به واگن های جدید نیاز دارد اما شهرداری به دلیل کمبود منابع مالی قادر به تامین واگن نیست، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران هم اکنون به دنبال خیابان سازی، افزایش ظرفیت معابر خودروها و … است. و این نتیجه ای جز افزایش ترافیک در شهر ندارد.

تقی زاده تصریح کرد: مشکل ترافیک از آنجا ناشی می شود که روز به روز بر تعداد وسایل نقلیه افزوده می شود، به همین دلیل در دنیا راه حل دیگری جز توسعه حمل و نقل عمومی برای مقابله با ترافیک پیدا نشده است، بنابراین شهرداری تهران باید تخصیص اعتبار لازم برای اتوبوس های جدید و اختصاص واگن های مترو.

وی با بیان اینکه اتوبوس های فرسوده به بلای شهر تهران تبدیل شده و این کلانشهر را آلوده کرده است، ادامه داد: شهرداری تهران به دلیل نبود بودجه کافی توان خرید اتوبوس های جدید را ندارد.

کارشناس حمل و نقل و ترافیک با طرح این سوال که چگونه می توان بدون خرید اتوبوس ظرفیت اتوبوس یک شهر را 20 تا 30 درصد افزایش داد؟! وی توضیح داد: این بدان معنا نیست که شهرداری تهران به دنبال خرید اتوبوس نباشد، در صورت خرید باید به این موضوع توجه شود، اگر 6 هزار اتوبوس برای خرید موجود باشد 30 درصد یک هزار اتوبوس و بدون شهرداری می شود. اتوبوس می خرد، ظرفیت تردد شهر کاهش می یابد هزار اتوبوس افزایش می یابد.

تقی زاده تصریح کرد: به شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر اعلام کردیم که آمادگی ارائه موضوع افزایش ظرفیت شهر تهران را داریم اما مهم ترین اقدام توسعه حمل و نقل عمومی است و جا دارد. برای کار روی این موضوع در بخش مترو و اتوبوس، اما متاسفانه ما در توسعه حمل و نقل عمومی عقب هستیم.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در سال 1390 که خط “بی آر تی” را راه اندازی کردیم، تاکنون هیچ اقدامی برای افزایش این خط انجام نداده ایم و در ساخت مترو نیز کار به کندی پیش می رود، بنابراین حمل و نقل شهری باید انجام شود. توسعه و افزودن اتوبوس به ناوگان.

یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک آلودگی هوای تهران را ناشی از وجود اتوبوس های فرسوده دانست و اظهار داشت: بسیاری از مردم این گلایه را دارند که چرا ترافیک در شهر تهران افزایش یافته و منابع مالی لازم برای رفع این مشکل فراهم نشده است. ? در صورتی که برای کاهش ترافیک باید بزرگراه ها و بزرگراه ها ساخته شود و در کنار توسعه حمل و نقل شهری این بحث مطرح می شود.

تقی زاده ادامه داد: از سوی دیگر بخش خصوصی باید برای توسعه حمل و نقل عمومی به کمک شهرداری تهران بیاید زیرا ممکن است شهرداری و دولت با کمبود منابع مالی مواجه باشند و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند به شهرداری کمک کنند.

وی گفت: زمانی که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بودم (1383) کم کم اتوبوس را به بخش خصوصی معرفی کردیم و این طرح با موفقیت انجام شد و بعداً قدرت خط «BRT» به بخش خصوصی واگذار شد. ” و حالا مدعی هستند که با توجه به افزایش قیمت اتوبوس بخش خصوصی نباید به آن جا بدهیم.

این کارشناس حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: بخش خصوصی ظرفیت بسیار بالایی دارد و دولت و شهرداری تهران باید از این ظرفیت استفاده کنند، اکنون بخش خصوصی کشورهای دیگر را توسعه داده است و اکنون که منابع مالی لازم را دارد چرا باید این ظرفیت را داشته باشد. استفاده نشود؟ بودن

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید