اگر رگولاتورها گمراه شوند و چشم خود را ببندند، متخلفان به فعالیت خود ادامه خواهند داد


ساعت: 18:40
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1882007

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: اگر نهادهای نظارتی که چشم گروه هستند، فریب بخورند، خوب نبینند و چشمان خود را ببندند یا تمرکز نکنند، باعث می شود متخلفان به کار خود ادامه دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ داود گودرزی در پنل شفافیت و مبارزه با مفاسد شهرداری تهران که در سالن آمفی تئاتر نمایشگاه ظرفیت شهرهای دوقلو و شهرداری بستان برگزار شد، قرائت شد. وی در سخنانی اظهار داشت: در مبارزه با فساد دو مسیر را طی کرده ایم. هم در مورد گذشته و هم در مورد آینده بحث کردیم.

گودرچی گفت: “برخورد با گذشته به ما کمک کرد تا بفهمیم در شهرداری چه اتفاقی افتاده است، منشاء فساد و تخلفات کجاست و فساد در کدام حوزه ها بیشتر است.” بنابراین ما گذشته را مطالعه کردیم تا بدانیم برای آینده چه باید بکنیم. .

وی با بیان اینکه رویکرد، راهبرد و تمرکز اصلی سازمان بازرسی بر آینده است، تصریح کرد: از این طریق توانسته ایم حدود 120 گلوگاه فساد را شناسایی کنیم، با این باور که هوشمندی در طراحی آینده به گونه ای است که ما فساد کمتری داریم و سپس می توانیم در اولویت دوم به گذشته نگاه کنیم و به تخلفاتی که در گذشته رخ داده است نگاه کنیم.

گودرزی افزود: در بحث فساد یک مثلث وجود دارد. ما یک بخش خصوصی داریم که لزوماً فاسد نیست و می‌خواهد کار کند، مسئله‌ای که برای آن مهم است بحث سود بیشتر و مدیریت زمان است، یعنی بخش خصوصی معمولاً به دنبال سود بیشتر در زمان کمتر است و برای این منظور است. می تواند برای استعلام و پیشنهاد به طرف دوم یعنی دستگاه های اجرایی و حاکمیتی مراجعه کند و این ارتباط بین بخش خصوصی و بخش اجرایی گاهی دو طرفه بوده و در سایر بخش ها نفوذ می کند.

رئیس سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: در این مثلث اگر مقامات نظارتی، امنیتی و قضایی بخواهند به عنوان ثالث در این معادله نادرست شرکت کنند، کار در آنجا خطرناک است.
گودرزی تاکید کرد: اگر نهادهای نظارتی که چشم گروه هستند، فریب خورده، خوب نبینند و چشمان خود را نبندند یا تمرکز نکنند، این امر باعث ادامه کار متخلفان می شود.

وی همچنین به مناطقی که ظرفیت بیشتری برای تخلفات در شهرداری دارند اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بخشی از تخلفات در حوزه شهرسازی است؛ این تخلفات در حوزه شهرسازی است. این تخلفات ممکن است مربوط به اخذ مجوز تخریب و نوسازی یا پروژه های عمرانی و یا در پروژه های تعاونی باشد.
رئیس سازمان بازرسی به عنوان یکی دیگر از حوزه هایی که احتمال تخلف وجود دارد، از امور مالی، قراردادها، پیمانکاری و برون سپاری خبر داد.

و ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی بحث انتصابات، انتخاب و انتخاب مدیران می تواند با تخلف همراه باشد.

هدف اصلی از بین بردن پایه های فساد است که زیرساخت های لازم برای آن فراهم شده است

گودرزی با اشاره به ایجاد طرح های مبارزه با فساد و فساد در شهرداری گفت: اینکه بگوییم می خواهیم فساد را به صفر برسانیم سخت و غیرممکن است، اما رویکرد و هدف اصلی ما حذف اساس فساد و پیشگیری است. فساد . از بین بردن احتمال فساد است و زیرساخت های لازم را برای این امر فراهم کرده ایم.

وی احیا و به روز رسانی ستاد سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی را از اقدامات سازمان بازرسی در مبارزه با فساد عنوان کرد و افزود: اصلاح فرآیندها، رویه ها، ساختارها و دستورالعمل ها و همچنین انعطاف پذیری و تبیین این موارد در این ستاد انجام می شود.

رئیس سازمان بازرسی به معنای صحیح کلمه شفافیت اشاره کرد و گفت: وقتی کلمه شفافیت مطرح می شود باید بلافاصله به این سوال پاسخ دهیم که چه چیزی را می خواهیم به چه کسی و چگونه روشن کنیم؟

داده های سیستم شفافیت باید متناسب با نیازهای هر بخش باشد

گودرزی با تاکید بر اینکه داده های سیستم شفافیت باید طبقه بندی و متناسب با نیاز هر بخش باشد، گفت: بخشی از داده هایی که در سایت شفافیت قرار می گیرد، اطلاعاتی است که مردم به عنوان دریافت کنندگان خدمات به آن نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی دیگر از این شفاف سازی، شناخت دستگاه های اجرایی است و بخشی دیگر نیز اطلاع رسانی به دستگاه های نظارتی است.

گودرزی در ادامه به تشکیل شبکه ناظران مردمی در سازمان بازرسی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم اگر قرار است نظارت در کشور به درستی انجام شود، باید این چهار ناظر که در دنیا راه اندازی شده است، اجرایی شود. این به معنای اعمال صحیح نظارت دولت بر دولت، دولت بر مردم، مردم بر دولت و مردم بر مردم است.

رئیس سازمان بازرسی گفت: در بحث شبکه نظارت به نظارت مردم از سوی دولت توجه داشتیم و بر هوشمندسازی نظارت و کاهش هر چه بیشتر نقش مردم تاکید کردیم.

وی بیان کرد: در همین راستا سامانه 137 پلاس را راه اندازی و فضای مجازی آن را تقویت کرده ایم تا هر شهروند به راحتی بتواند پیام خود را ارسال کند و در کمترین زمان ممکن و با دقت بالا بتوانیم آن را پیگیری کنیم.

امروز بیش از هر زمان دیگری فرصتی برای بیان نکات و ایده ها فراهم شده است

گودرزی یکی از اقدامات انجام شده را اصلاح ساختار هیأت رسیدگی به تخلفات، انجام اصلاحات در کمیته اتحاد سازمان بازرسی و همچنین اصلاح و بازنگری قانون حمایت از گزارشگران مفاسد عنوان کرد و افزود: اگر فردی می خواهد تخلف دستگاه های نظارتی مانند بازرسی و حراست را گزارش کند و باید به آنها رسیدگی شود، ما این موضوع را خط قرمز خود قرار داده ایم و پشت کار می ایستیم و از افشاگران حمایت و محافظت می کنیم.

رئیس سازمان بازرسی در پایان با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری فرصت برای بیان هر حرف و نکته و نظری فراهم شده و در مبارزه با فساد نیز جدی و مصمم هستیم و ادامه داد: پرسنل سالم و دغدغه مندی در این زمینه داریم. شهرداری ما هیچ کمبودی نداریم و تمام تلاشمان این است که شهرداری را به مجموعه ای پاک، سالم و کارآمد تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید