اگر فیلترینگ پلتفرم ها ادامه پیدا کند، زندگی بسیاری از کسب و کارها به پایان خواهد رسید

اگر فیلترینگ پلتفرم ها ادامه پیدا کند، زندگی بسیاری از کسب و کارها به پایان خواهد رسید

روز جدید عبدالله احمدی، کارشناس کسب و کار و استارت آپ ها خاطرنشان کرد: اگر این اختلال برای برخی پلتفرم ها پایدار باشد، عمر آن کسب و کار به پایان می رسد و باید دید در بستر دیگری می توان آن را تعریف کرد یا ادامه داد. همه چیز.» اینها صدمات محسوسی هستند، مثلاً اگر کسی به پایش ضربه بزند، درد می‌کند و واکنش نشان می‌دهد، اما یک سری اثرات طولانی‌مدت هم دارد، مثل فشار خون، که کم کم اتفاق می‌افتد و در نهایت اثر خودش را هم می‌گذارد. زمان.

یک کارشناس کسب‌وکار و استارت‌آپ در مورد اثرات بلندمدت اختلال و محدودیت‌های اینترنت می‌گوید تأثیر بلندمدت و اعتماد به نفسی که یک کارآفرین باید داشته باشد بسیار بیشتر است. چون یک کارآفرین در بلندمدت نتایجش را می گیرد و اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشد اصلا کارآفرینی و استارت آپ شکل نمی گیرد. صرف نظر از استارتاپ هایی که مبتنی بر اینترنت هستند، صحبت از تحول و دیجیتالی شدن است، اما با اتفاقی که می افتد، سایر شرکت ها در حال بررسی هستند و بر اساس غریزه بقا، فکر می کنند هنوز زود است که این فضا را هدف قرار دهند. بنابراین ما این فرصت را نیز از دست می دهیم.

عبدالله احمدی در گفت و گو با انتخاب درباره تاثیر قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه های مجازی بر استارت آپ ها گفت: اثرات این قطعی ها و محدودیت ها را می توان به اثرات کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم کرد. اثرات کوتاه مدت اختلالات ایجاد شده یا دسترسی محدود به شبکه های اجتماعی و اینترنت در سطح کلان به گونه ای است که در وهله اول تعدادی از کسب و کارهایی که مستقیماً بر روی این پلتفرم ها مستقر هستند تحت تأثیر قرار می گیرند. دوم، مشاغلی هستند که به نوعی مبتنی بر اینترنت هستند.

وی ادامه داد: در قرن امروز بسیاری از کسب و کارهایی که خدمات و محصولات آنها مبتنی بر اینترنت است، حتی توانایی ارسال یک استعلام ساده از طریق این بسترها را ندارند. به همین دلیل بسیاری از مشاغل آسیب دیدند، فروش آنها کاهش یافت که در نهایت منجر به ضرر و برای برخی تعطیلی کسب و کار شد.

این کارشناس کسب‌وکار خاطرنشان کرد: اگر این اختلال برای برخی پلتفرم‌ها ادامه پیدا کند، عمر این کسب‌وکار به پایان می‌رسد و باید دید که آیا می‌تواند آن را روی پلتفرم دیگری تعریف کند یا اصلاً می‌تواند ادامه پیدا کند. مثلا اگر پای انسان ضربه بخورد درد می کند و عکس العمل نشان می دهد اما این سری اثرات هم طولانی مدت است. مثل فشار خون که کم کم اتفاق می افتد و در نهایت اثر خود را همزمان می گذارد.

احمدی ضمن بیان اینکه تاثیر طولانی مدت محدودیت ها و اختلالات در اینترنت ایجاد بی اعتمادی است، گفت: ضرر ایجاد حس بی اعتمادی در کارآفرینان، سرمایه گذاران و کسب و کارها به مراتب بیشتر از تعداد افرادی است که به اینترنت مراجعه می کنند. در آسیب کوتاه‌مدت، صحبت‌هایی در مورد اینکه برای جبران به کدام پلتفرم روی بیاوریم وجود دارد، من این بحث را کنار می‌گذارم که اکنون چقدر امکان‌پذیر است، اما تاثیر بلندمدت و اعتماد به نفسی که کارآفرین باید داشته باشد بسیار بیشتر است. چون یک کارآفرین در بلندمدت نتایجش را می گیرد و اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشد اصلا کارآفرینی و استارت آپ شکل نمی گیرد».

وی خاطرنشان کرد: در کنار استارت‌آپ‌های مبتنی بر اینترنت، در مورد تحول و دیجیتالی‌سازی صحبت می‌کنیم که مفهومی گسترده‌تر از استفاده صرف از اینترنت یا اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها است. این موضوع صنایع را عمیقاً تحت تأثیر قرار می دهد. من فکر می کنم این بخش بیشترین آسیب طولانی مدت را متحمل شده است زیرا روند جهانی تحول دیجیتال است. کشور ما که در آستانه آن قرار دارد و اخیرا صحبت از اتخاذ تدابیری در این راستا برای شرکت های مطرح شده است. اما با آنچه که در حال رخ دادن است، شرکت‌های دیگر در حال بررسی هستند و بر اساس غریزه بقا، فکر می‌کنند هنوز برای رفتن به این فضا زود است. به همین دلیل است که این فرصت را از دست می دهیم.»

محمودی افزود: تحول دیجیتال به این معنا نیست که ما یک سری پلتفرم داریم و مردم روی آن خرید و فروش می کنند، ساده ترین سطحی است که عموم مردم با آن درگیر می شوند. تحول دیجیتال بسیار عمیق‌تر است و همه صنایع، از بیمارستان‌ها تا کارخانه‌ها را در بر می‌گیرد. بنابراین، بسیاری از شرکت هایی که ما موفق شدیم آنها را متقاعد کنیم که به این سمت بروند، فعلا خودداری کرده اند. همچنین آسیب بلندمدتی دارد زیرا ممکن است یک دهه طول بکشد تا بتوانید تحول دیجیتالی ایجاد کنید.”

این کارشناس کارآفرینی ادامه داد: جریانی که ممکن است اتفاق بیفتد و می‌توانیم فضاهایی مانند فضاهای استارت‌آپ و کسب‌وکارهایی داشته باشیم که در حوزه تحول دیجیتال شکل می‌گیرند و تحول دیجیتال داشته باشند تا سایر کسب‌وکارها بتوانند از این بستر استفاده کنند، اکنون داریم. گم شده، من اینجا آسیب بیشتری می بینم. وقتی از تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم، هم تغییر خود شرکت‌ها و هم کسب‌وکارهای جدیدی است که می‌توانند به عنوان پیمانکار عمل کنند و از آن‌ها استارت‌آپ‌ها شکل بگیرند.

احمدی آسیب های ناشی از بی اعتمادی سرمایه گذاران و کارآفرینان را جدی و مهم دانست و گفت: الان هم شرایط خوبی برای سرمایه گذاری نداریم و این اتفاقات بر دیدگاه آنها نیز تاثیر می گذارد. زیرا برای شکل گیری و تداوم فعالیت کارآفرینان و رونق اقتصاد باید در افق میان مدت به آینده اطمینان داشت در غیر این صورت سرمایه گذاران به نگاه کوتاه مدت و سفته بازی روی می آورند. سفته بازی به این معنا که سرمایه وارد جریان هایی می شود که چندان مولد نیستند و صرفاً دارایی هستند، مانند خرید و فروش املاک و مستغلات و سکه. به جای اینکه این پول در استارتاپ هایی سرمایه گذاری شود که مولد هستند و می توانند شغل، خدمات، کالا و توسعه ایجاد کنند، به سمت فعالیت های غیرمولد می روند.

این کارشناس کارآفرینی در پایان تاکید کرد: در مجموع به نظر من اثرات بلندمدت آن مهم‌تر است زیرا کارآفرین و سرمایه‌گذار را از بین می‌برد و باعث می‌شود پول خود را از کشور خارج کند یا وارد فعالیت‌های غیرمولد کند. این آسیب‌ها بسیار بیشتر است، زیرا سرمایه کارآفرینی مردم و سرمایه برای این منطقه کاهش می‌یابد.»

دیدگاهتان را بنویسید