اگر واکسیناسیون نرمال بود، اومیکرون را می گرفتیم؟ توجه به شایعات واکسن ها و خطرات مداوم سلامتی

ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۱
کد خبر: 1805204

گفتگوی دانا با یکی از اعضای ستاد ملی تاج و تخت.

یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کرونا گفت: واکسن ساخته شده از ویروس مرده باید در سه دوز تزریق شود.

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کرونا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی با بیان اینکه چه عاملی باعث بی اعتمادی مردم به واکسیناسیون ملی و شیوع اومیکرون در کشور شده است، گفت: دوز واکسن را طبق برنامه داشتیم. با این نگرش امیدوار بودیم که Omicron کشور ما را به عنوان یک پیک خطرناک و علاقه مندی مانند دلتا تهدید نکند. اگرچه مطمئن بودیم که این کشور از هر طریق ممکن وارد کشور خواهد شد. زیرا کشور ما کشوری بزرگ و پهناور است و مشارکت آن مانند بسیاری از کشورهای صاحب علم و فناوری اجتناب ناپذیر بود.

f3ff53ac d40e 4310 98d2 3a76b07ffafa خبر خاکستری

این فوق تخصص عفونی و گرمسیری گفت: متاسفانه برخی از مردم و مسئولان موضوع را جدی نگرفته اند. این شایعه را قبول کردند که مثلاً واکسن تاج باعث ناباروری و لخته شدن خون و … می شود. تقصیر مردم بود که موضوع واکسیناسیون را نصف کردند. برخی از دوز اول واکسن و برخی از دوز دومی که تزریق کردند، شخصاً اعتراف کردند که همان دو نوبت واکسن کافی است و حتی برخی پشیمان شدند که چرا واکسن را تزریق کردند.

یکی از اعضای کمیته علمی کمیته ملی مقابله با تاج در قسمت بعدی این گفتگو گفت: از زمان خرید و تهیه واکسن کراون، بسیاری از همکاران گفته اند که معمولاً واکسن هایی بر اساس ویروس های کشته یا ضعیف شده تولید می شود. باید در سه دوز تزریق شود که منجر به ایمنی و اثربخشی کامل می شود. زیرا با تغییر رفتار و ماهیت ویروس، بدن باید نسبت به آن مقاوم شود و واکسن نیز این کار را انجام خواهد داد. حتی در مواجهه با جهش ها و تغییرات قابل توجه در ویروس، ممکن است نیاز به ساخت و تزریق واکسن های دیگری باشد.

89e40566 0eba 49c4 90af 1bd0e8174b3f خبر خاکستری

وی افزود: بنابراین با شیوع سویه ی میکرون که این روزها کشور با آن دست به گریبان است، مردم باید واکسیناسیون را جدی بگیرند. به خصوص در گروه سنی 20 سال که Omicron در کشورهای دیگر در این رده سنی بیشترین آسیب را دیده است، باید مراقب سلامتی خود باشند و همکاری لازم را داشته باشند، بنابراین برنامه ای که توسط وزارت بهداشت و ستاد کرونا برای سلامت آنها تعیین شده است. خوب پیش میرود. چرا که آینده سازان این کشور هستند و گنجینه ای ارزشمند برای کشور محسوب می شوند.

آقایان با بیان اینکه از توصیه‌هایی که برای واکسیناسیون می‌کنیم استفاده نمی‌کنیم، می‌گویند: در این توصیه‌ها سلامت مردم را فقط بر اساس سوگند پزشکی خود می‌خواهیم و به سلامت جامعه پایبند هستیم و امیدواریم هر چه زودتر آن را ریشه‌کن کنیم. بیماری مهلک و خطرناک ریشه کن می شود و مردم به زندگی و سرزندگی گذشته خود باز می گردند. اگر مردم انتخاب درستی داشته باشند و منطقی رفتار کنند، پایان این بیماری بخشی از مشکلات اقتصادی جامعه امروزی را حل می کند. از بودجه جاری ادامه بیماری باید صرف تهیه و خرید دارو، واکسن و سایر لوازم پزشکی شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پایان گفت: بنابراین به افرادی که دوزهای قبلی واکسن را دریافت نکرده‌اند توصیه می‌کنم. به یاد داشته باشید که سه دوز واکسن خود را در اسرع وقت تمام کنید و این موضوع را جدی بگیرید. علاوه بر این، خانواده هایی که دانش آموزان را به مدرسه می فرستند نیز باید مراقب فرزندان خود باشند و آنها را واکسینه کنند.

ea3b435f 85b0 446b 859b 2016ae56b46d خبر خاکستری

وی افزود: والدین دانش آموزان مطمئن باشند که تمامی شایعات پیرامون واکسیناسیون مانند عقیم سازی و برخی عوارض کذب و غیر واقعی است. در این راه دشمنان این آب و خاک از کشور ما می خواهند با نپذیرفتن واکسن مردم، فداکاری های بزرگی داشته باشد تا ثابت کنند مسئولان جمهوری اسلامی در کنترل بیماری و اداره جامعه ناتوان هستند. و رعایت پروتکل های بهداشتی است که مقوله پیشگیری را ایجاد می کند و هرگز درگیر قله های سخت و خطرناکی مانند دلتا نخواهیم شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید