موج بحرانی Omicron در پیشگیری از واکسن / نرمال سازی کمین. هشدار طوفان کووید 19


ساعت: 13:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805431

این روزها شاهد طوفان تاج دیگری در کشور با تازی امیکرون هستیم، ویروسی که به یکباره رنگ شهرها را تغییر می‌دهد و در سایه عادی‌سازی سرعت می‌گیرد و در همین حال کارشناسان می‌گویند وضعیت بحرانی را برای تخلیه‌شدگان واکسینه شده ایجاد می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ با پرش آسانسور Omicron و بر اساس رنگ بندی جدید کرونا، وضعیت 42 شهر کشور قرمز و 142 شهر نارنجی شد.

سیستان و بلوچستان تا هفته گذشته پر آب بود و هیچ شهر قرمز رنگی در کشور وجود نداشت که نشان از روند رو به رشد بیماری عروق کرونر قلب و شیوع بالای سویه جدید این ویروس کشنده دارد.

تصور می شد این سویه بیماری زا کمتری داشته باشد، اما به دلیل عفونی بودن بالا، باعث افزایش انفجاری و تصاعدی تعداد مبتلایان در کشور و افزایش قابل توجه ترس شد، وضعیتی که کارشناسان بهداشت در این مورد می گویند تعداد موارد شدید و شدید موارد کشنده ناگزیر افزایش خواهد یافت.

همچنین گفته می شود که تنها افرادی از موج جدید نسبت به سایرین ایمن تر خواهند بود که دوز اول واکسن را دریافت کرده اند و دوز دوم و سوم را طبق برنامه انجام داده اند یا منتظر رسیدن نوبت دوم و سوم واکسن هستند.

تعداد بیماران به طور تصاعدی در حال افزایش است

مجید سرتیپی اپیدمیولوژیست در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: وضعیت کنونی کرونا خوب نیست. تعداد بیماران به طور تصاعدی در حال افزایش است. 31 بهمن تعداد مبتلایان در سیستان و بلوچستان حدود 40 نفر بود که به بیش از 450 نفر رسید و حدود 10 برابر شد.


وی افزود: این وضعیت از قبل قابل پیش بینی بود، ما قبلاً هشدار داده بودیم و هشدار داده بودیم که ممکن است انفجار موارد مثبت رخ دهد و این شامل بیمارستان های ما نیز می شود که این اتفاق می افتد، البته موارد بستری شدن در بیمارستان زیاد نیست. پیش بینی می شود در روزهای آینده تعداد موارد مثبت در بیمارستان ها افزایش یابد.

گروه های سنی جوان تر نیز در omicron ها دخالت دارند


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: آنچه می بینیم و دانستن آن برای مردم بسیار مهم است این است که گروه های سنی جوان نیز درگیر omicron هستند. متأسفانه کودکان در صورت ابتلا می توانند به بیمارستان منتقل شوند.


وی ادامه داد: به دلیل این شرایط لازم است گروه های سنی واکسینه شوند، به ویژه مراجعه به واکسن، به ویژه کودکان 9 تا 12 ساله باید به مراکز مراجعه و واکسن خود را تزریق کنند تا مشکلی پیش نیاید.

e32d14ca 794d 4caa a581 5c1aba7e99e7 خبر خاکستری

اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی برای محافظت از خود در برابر omicron

سردار سرتیپ با تاکید بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اذعان داشت: می‌توان گفت استفاده از ماسک، ضدعفونی دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی حتی مهم‌تر از واکسن است. اگر فردی علائم دارد باید قرنطینه شود. در صورت مثبت بودن، به دنبال درمان و قرنطینه باشید.

به گفته وی، در شرایط مزمن تهویه خانه و محل کار بسیار مهم است، باید در شرایط مناسبی باشد تا ویروس در داخل خانه قرار نگیرد و تهویه برای خارج کردن آن از محیط وجود داشته باشد.

برخلاف تصور رایج، قدرت انتقال omicron چندین برابر بیشتر از دلتا است


وی ادامه داد: متأسفانه این تصور غلط در بین مردم وجود دارد که چون علائم اومیکرون خفیف‌تر و در نهایت سرماخوردگی است و به سرعت بهبود می‌یابد، پس نگران نباشیم، در حالی که اینطور نیست، قدرت مسری این سویه بسیار بالاست و چندین بار بروز می‌کند. بیشتر در دلتا، بنابراین اکثریت جمعیت، به ویژه آنهایی که واکسینه نشده اند، بیشتر در معرض ابتلا هستند.


وی افزود: در هر صورت ویروس کووید از هر نوع که باشد کشنده است. اگر تعداد موارد مثبت بیش از حد زیاد باشد، تعداد مرگ و میر و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نیز بالا خواهد بود، بنابراین مردم به این شایعات توجه نمی‌کنند، اومیکرون را جدی می‌گیرند، هرچند ممکن است علائم آن کمی باشد. سبک تر از دلتا، اما مرگبار.

احتمال جهش omicron با شدت کشنده بالاتر


علاوه بر این، احتمال جهش‌هایی در این راستا وجود دارد و جهش‌هایی که در آینده رخ می‌دهند، اگرچه مسری‌تر هستند، می‌توانند شدت و مرگ و میر ویروس را افزایش دهند که معمولاً به دلیل گذشت زمان است. تعداد افرادی که آلوده می شوند، احتمال جهش بیشتر است و این می تواند مشکل ساز باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید