اگر پرسپولیس قهرمان نشود قهرمان هم می شود

اگر پرسپولیس قهرمان نشود قهرمان هم می شود

رضا جباری بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس اخیراً در مورد نحوه هدایت تیم ملی و دستمزد حمید استیلی و همچنین شرایط فعلی پرسپولیس و البته موضوع حساس صعود تیم ملی به جام جهانی اظهاراتی را مطرح کرد.

با توجه به حذف پرسپولیس از جام حذفی و 6 بازی دیگر، چند هوادار می توانند انتظار قهرمانی این تیم را داشته باشند؟

یکی از سرگرمی های فوتبال این است که یک ورزش غیرقابل پیش بینی است. یادم هست وقتی در لیگ آزادگان جوان بودیم، تیم باخمن 12 امتیاز از پرسپولیس جلوتر بود. در آن زمان با امید باخمن بازی می کردم و مطمئن بودیم که تیم باشگاهی مان قهرمان می شود اما استانکو در نیم فصل دوم سرمربی پرسپولیس شد و ضمن جبران این اختلاف امتیاز در نهایت قهرمان شد. اتفاقی مشابه در هفتمین دوره لیگ برتر افشین گاتبی افتاد که سپاهان تقریبا قهرمان شد اما در نهایت پرسپولیس قهرمان شد. پرسپولیس در اولین لیگ برتر موفق شد استقلالی را که تقریباً قهرمان شده بود از پیش رو بردارد. بنابراین هیچ چیز را نمی توان در فوتبال پیش بینی کرد.

یعنی بازیکنان یحیی گل محمدی می توانند این 6 امتیاز استقلال را جبران کنند؟

البته بیشتر از همه کادرفنی پرسپولیس می داند که برای این چند بازی چه باید بکند و چه کاری نباید انجام دهد. قطعا هیچ اتفاقی برای صحبت های من در مورد رضا جباری نخواهد افتاد. اما مهم این است که من به عنوان بازیکنی که دو پیراهن دیگر را پاره کردم، می گویم همه پرسپولیسی ها فقط باید حواسشان به خودشان باشد. حریف چه می کند، می بازد، می برد یا مساوی می کند، ربطی به پرسپولیس ندارد. پرسپولیس باید روی 6 بازی اخیر تمرکز کند و تا جایی که ممکن است امتیازات را از دست ندهد تا خدای ناکرده چیزی که همه منتظرش هستند را رقم بزند.

ششمین قهرمانی متوالی؟

البته 6 قهرمانی متوالی شیرین، جذاب و لذت بخش است، اما با توجه به 5 قهرمانی متوالی اخیر پرسپولیس، امسال هم اگر این تیم قهرمان نشود، اتفاقی نمی افتد و او برای هوادارانش قهرمان است. چون به این تیم اعتقاد دارند. مهم است و باز هم تاکید می کنم مهم این است که بچه های تیم با تمام وجود در زمین حاضر شوند نه بازی با آلومینیوم که تقریباً روحیه تیمی در بین پرسپولیسی ها وجود نداشت. وقتی پرسپولیس تنهاست، بازی می کند و تمام نمی کند، این برای هواداران موجه است.

آیا از مشکلات مدیریت تیم ملی و مجتبی هورشیدی که در مورد دستمزد حمید استیلی صحبت می کرد، خبر داشتید و می دانستید که او اخیرا مصاحبه دیگری انجام داده و گفته حتی 500 میلیون حمید استیلی هم برایش کافی نیست؟

خوب، این نشان می دهد که او متوجه شده است که چه اشتباهی انجام داده است. یکی از معضلات بزرگ جامعه ما این است که افراد در هر موقعیتی برای توجیه کارشان، بلافاصله دست به طراحی می زنند و می گویند: «ببین فلانی چه کرده!» ببین فلانی چه کار نکرده است! این گونه واکنش های یک مسئول نشان می دهد که او جای اشتباهی دارد و برای توجیه حضور نادرست خود به این و آن می رود.

می توانید در مورد آن بیشتر توضیح دهید؟

در این شماره موقعیت آفتابی اصلا قابل قیاس با حمید استیل نیست. هر کدام از آنها یک دسته جداگانه هستند. اصلا معلوم نیست از کجا وارد فوتبال شده، دیگری گل جام جهانی را زد. اینکه هورشیدی را با حمید استیلی مقایسه می کنند از اساس اشتباه است.

تو چی میگفتی

جایگاه حمید استیلی و بازیکنانش امسال که برای تیم ملی در جام جهانی و باشگاه های بزرگی مثل پرسپولیس بازی کردند و این ورزش را بالا و پایین دیدند کاملا مشخص است. من اخلاق، منش و خاستگاه حمید استیلی را که در بهمن ماه با او همبازی بودم، به خوبی می شناسم. این به وضوح نشان می دهد که او از هر نظر با رهبر قبلی تیم غیرقابل مقایسه است.

فکر می کنید چه شد که حمید استیلی در این مدت سکوت کرد و به این سمت پاسخ نداد؟

این لحظه مهمی بود که از علی پروین در فوتبال یاد گرفتم. اینکه درگیر چیزهای بی اهمیت نمی شد. علی آقا همیشه گفته وقتی کوچکتر چیزی می گوید اگر جوابش را بدهم بزرگ می شود. قطعاً حمید استیلی که از شاگردان علی آقا بود با این منش و اخلاق آشناست. در ضمن حمید خان هم تجربه زیادی در فوتبال دارد و می داند که اگر بخواهد مقابل خورشید قرار بگیرد در واقع سطحش را خیلی پایین آورده است. او مرد عاقلی است و به همین دلیل و از روی سخاوت، قطعا به این سوالات پاسخ نداده است.

صحبت های زیادی درباره مربیگری اسکوچیچ در جام جهانی وجود دارد. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

در مورد اینکه اسکوچیچ مربی بزرگی است یا خیر، اظهار نظر نمی کنم و قطعا هرکسی می تواند نظر خود را در این مورد داشته باشد، اما بارها در فوتبال دنیا دیده ایم که مربیان کمتر شناخته شده ای می آیند و کارهای بزرگی انجام می دهند. در آن لحظه اسکوچیچ نتایج واقعا خوبی کسب کرد و تیم ملی را با قدرت و اقتدار به جام جهانی رساند. در خصوص حواشی این تیم جز مشکل بین او و طارمی، در تیم ملی هیچ حاشیه ای ندیدیم. در همان جام جهانی سال گذشته، دالیچ سرمربی ناشناس کروات تیم را به فینال 2018 رساند.

پس با حضور تیم ملی با اسکوچیچ موافقید؟

اگر من این را بگویم، از کسی دفاع نمی کنم و برایم مهم نیست که اسکوچیچ باشد یا نه. من می گویم هرکس با این شرایط خوب تیم ملی را به جام جهانی برساند حق دارد روی نیمکت و در جام جهانی بنشیند. با این شرایط به آینده تیم ملی خوشبین هستم اما یک نکته وجود دارد.

چه نکته ای؟

اینکه تا زمانی که آمادگی لازم را برای تیم ملی نداشته باشیم نمی توانیم از مرحله اول انتظار پیشرفت داشته باشیم. در واقع نباید بار کادر فنی و تیم ملی را بر دوش بکشیم که باید به دور دوم صعود کنید. وقتی چیزی به تیم ملی نمی دهیم، نمی توانیم از آن تیم توقعی داشته باشیم. قطعا برگزاری بازی های دوستانه خوب با تیم های مطرح، تدارکات عالی و آرامش خاطر تیم ملی می تواند زمینه ساز صعود ما باشد. در غیر این صورت اگر بخواهیم این تیم با شرایط فعلی صعود کند فقط به آنها فشار می آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید