اگر کاری از دست ما برنمی آید شعار و وعده ندهیم/ با مردم صادق باشیم/ حرف های دوگانه ما را به دردسر می اندازد.

اگر کاری از دست ما برنمی آید شعار و وعده ندهیم/ با مردم صادق باشیم/ حرف های دوگانه ما را به دردسر می اندازد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: اگر کاری از دست ما برنمی آید نباید شعار و وعده بدهیم، باید بگوییم به فضل و قدرت خداوند انجام می دهیم.

حجت الاسلام محسنی آژه ای در همایش ملی ارتقای شفافیت گفت: موضوع این نشست و همایش ارتقای شفافیت است. شفاف یعنی شفاف، زلال و پاک و زاهدانه، این شفافیت کجا باید باشد و کجا نباشد؟ اثرات شفافیت چیست؟ وقتی مشکلات مشخص و قابل مشاهده باشد، چه آثاری برای کشور و پیشرفت دارد؟ کجا نباید ظاهر شود و اگر بشود چه ضرری به دولتمردان وارد می کند؟

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: جایی که راز نباید فاش می شد اما فاش شد؟ چه آسیبی به بار آورد؟ کجا قرار بود روشن شود و نشد و باختیم؟ شفافیت در عمل، گفتار، قانون گذاری، سیاست ها و برنامه ها چگونه باید باشد؟ مسئله مهم شفافیت در گفتار و صداقت است. شفا در گفتار و اعمال ما بسیار مورد نیاز است. اگر کاری از دستمان برنمی آید، شعار و وعده ندهیم، بگوییم به فضل و قدرت خدا انجامش می دهیم. با مردم صادق باشید. حضرت علی (علیه السلام) فرمودند که جز در جنگ با مردم صحبت کنیم و مشکلات را با مردم در میان بگذاریم، اگر کاری انجام نشده عمدا نبوده است.

وی تاکید کرد: حرف های دوگانه، قولی که نمی شود وفا کرد. ما را به دردسر می اندازد. اگر شفافیت مناسب می خواهیم در برنامه ها، سیاست ها و قوانین است. جمهوری اسلامی هیچ چیز را از دوستان و دشمنان پنهان نکرده است. در مقابل سلطه گران نمی خواهیم باج بدهیم و بایستیم و هزینه ها را بپردازیم، سختی ها را تحمل کنیم و منافع خود را به دست آوریم.

محسنی ادجه ای بیان کرد: جلسات رسمی مجلس به صورت زنده پخش می شود و مردم نیز گوش می دهند. اما باید در بخش سیاست گذاری و قانون گذاری شفافیت وجود داشته باشد، زیرا اگر قانون مبهم باشد، خود به خود مبهم می شود. به همین دلیل باید در قانون گذاری بسیار دقت کنیم. فرآیندی که منجر به نتیجه می شود باید در حوزه عمومی باشد.

وی افزود: از دستگاه قضایی می گویم; روند پرونده چگونه کار می کند؟ اگر به محاکمه اشاره نکنیم و صرفاً بگوییم که فردی محکوم یا تبرئه شده است، کافی نیست. باید آن را یک فرآیند نامید. ما باید تعیین کنیم که افراد در کجا باید در یک فرآیند قرار گیرند و در کجا نه. به عنوان مثال، در تحقیقات کیفری مقدماتی همه چیز محرمانه است و افراد نباید در این روند دخالت داشته باشند. مردم با هر چیز محرمانه مخالفند. قانون اساسی می گوید دادگاه جز در موارد خاص باید علنی باشد. این عاقلانه نیست؟

آژه ای تصریح کرد: اگر اجازه دهیم دوربین ها دادگاه ها و زندان های ما را ببینند امروز وضعیت ما بهتر می شود. تمام نامه هایی که آقای هودیان به عنوان رئیس سازمان بازرسی کشور می نویسند، عنوان محرمانه دارند، مردم از کجا متوجه می شوند که چه اتفاقی افتاده است؟ رسانه ها نمی دانند پرونده تا کجا پیش رفته است. شما از کجا می دانید که این حقیقت دارد؟ اگر همه مردم از این فرآیندها آگاه بودند و می دانستند آنچه شما می گویید درست است، پشت شما می ایستادند و می گفتند آنچه شما می گویید درست است.

وی ادامه داد: برای مالکیت به جایی می رفتیم; دوربین به انبارها آمد، مردم دیدند و باور کردند، حالا اگر بگوییم چند انبار است و چند هزار کالا در انبارها مانده، مردم باور نمی کنند! منظورم این است که چرا همه گزارش های دستگاه های نظارتی باید محرمانه باشد؟ بله، در جایی مانند جنگ نظامی، چنین مواردی مخفی است، اما در موارد دیگر جدا است. بازدید دوربین از زندان ها و نشان دادن مردم بسیار تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید