ایالات متحده: ایران در توسعه تسلیحات هسته ای دخالتی ندارد

ایالات متحده: ایران در توسعه تسلیحات هسته ای دخالتی ندارد

روز جدید وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی جدید اذعان کرد که جمهوری اسلامی ایران در توسعه سلاح های هسته ای دخالتی ندارد.

وزارت امور خارجه روز چهارشنبه در گزارش آوریل 2022 خود با عنوان “پایبندی به توافقنامه های کنترل تسلیحات و عدم اشاعه” اعلام کرد که ایران فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را تا سال 2021 گسترش خواهد داد و به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود از جمله نصب سانتریفیوژهای مدرن ادامه خواهد داد. .

وزارت امور خارجه به ادعاهای خود درباره پیشرفت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ادامه داد و استدلال کرد که اگر ایران تصمیم به انجام این کار بگیرد، اینها عوامل کلیدی در زمان تولید مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت سلاح یا ابزار هسته ای هستند.

آژانس همچنین اذعان کرد که ایالات متحده همچنان به ارزیابی این موضوع ادامه می دهد که ایران در حال حاضر در فعالیت های مهم توسعه سلاح های هسته ای دخالت ندارد.

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است که ایالات متحده در مورد مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده احتمالی در ایران نگرانی های جدی دارد.

ایالات متحده همچنین مدعی است که ایران با تحقیقات در حال انجام درباره پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) همکاری نمی کند، که این موضوع نگرانی هایی را در مورد پایبندی ایران به تعهدات پادمانی خود بر اساس ماده 3 معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ایجاد می کند. (NPT).

در این گزارش رابطه ایران و آژانس انرژی اتمی توضیح داده شده و آمده است: از 23 فوریه 2021، فعالیت های حقیقت یاب و نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل تصمیم ایران برای تعلیق فعالیت های فراتر از الزامات توافق جامع پادمان ها به شدت تضعیف شده است.

وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که مصمم است راه ایران را برای ساخت تسلیحات هسته ای ببندد و با شورای حکام آژانس برای حل مشکلات جدی با ایران همکاری خواهد کرد.

این گزارش می گوید که ایالات متحده به دنبال یک راه حل دیپلماتیک جامع برای نگرانی های خود در مورد برنامه هسته ای ایران است. این تصمیم باید بر اساس تأیید مؤثر باشد.

این در حالی است که سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رفع مشکلات در اسفند 1400 با ادامه همکاری، تسریع و تقویت همکاری و گفت و گو بین خود موافقت کردند.

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفت: برای نظارت مؤثر بر برنامه هسته‌ای ایران باید بر شرایط سیاسی غلبه کرد و این به همکاری همه طرف‌ها بستگی دارد.

وی با بیان اینکه ارزش واقعی توافقنامه های دسترسی موقت که از اسفند 1396 با سازمان انرژی اتمی ایران منعقد و برقرار شده است، تنها در صورتی محقق می شود که برجام به جای او بازگردد. زمانی که آژانس بتواند تمام داده های موجود در تجهیزات نظارتی خود، از جمله اطلاعات دوربین موجود در تاسیسات هسته ای ایران را بازیابی کند.

از جمله مشکلاتی که مذاکرات یک ساله وین برای احیای برجام را به بن بست رسانده است، اصرار آمریکا بر تحریم سپاه و گنجاندن این برجام در فهرست موسوم به «سازمان های تروریستی خارجی» است که از سال 2019 وجود داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید