ایالات متحده پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را نابود کرد

این مقام امنیتی روس همچنین افزود: پیمان منع موشک های میان برد تعلیق نشد، بلکه توسط آمریکایی ها به طور یکجانبه منهدم شد. زیرا آنها به یکباره به طور یکجانبه تصمیم گرفتند که به این توافق عمل نکنند. در واقع آنها صرفاً می خواستند مانع قانونی توسعه موشک های هسته ای میان برد را برای توسعه قابلیت های موشکی خود برطرف کنند.

لازم به ذکر است که معاهده نیروهای هسته ای میان برد (INF) بین رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، روسای جمهور وقت ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی (سابق) در سال 1987 امضا شد. آنها تولید، خرید یا آزمایش زمین را ممنوع کردند. موشک های مستقر با برد 300 تا 3400 کیلومتر.

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده در مارس 2017 اعلام کرد که این کشور به طور یکجانبه از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) خارج می شود.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو هشدار داده بود که خروج ایالات متحده از معاهده موشک های بالستیک و پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) می تواند به یک مسابقه بزرگ منجر شود. در مسلح شدن با پیامدهای غیرقابل پیش بینی وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: من متقاعد شده ام که همه ما از خرد و قدرت لازم برای غلبه بر بحران ها، حفظ و بهبود سیستم توافقات بین المللی جدید و جلوگیری از گسترش سلاح برخورداریم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین افزود: مسابقه تسلیحاتی جدید برای بسیاری از کشورها چاره ای جز تولید تسلیحات و موشک های هسته ای برای حفظ امنیت ملی خود باقی نخواهد گذاشت. اکثر این کشورها از علم و فناوری لازم برای تولید چنین سلاح هایی برخوردار هستند.

همچنین پیشتر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنان خود اعلام کرده بود که آمریکا عامل افزایش رقابت تسلیحاتی در جهان است. رئیس جمهور روسیه با متهم کردن واشنگتن به “تضعیف همه توافقات قبلی بین آمریکا و روسیه”، تاکید کرد: این روسیه نبود که از معاهده دفاع ضد موشکی (BMD) خارج شد، از معاهده حذف کوتاه برد خارج شد. موشک ها و خروج از پیمان آسمان دوباره بیرون آمدند. همکاران آمریکایی ما این کارها را کردند. آنها به راحتی تقصیر را به گردن دیگران می اندازند و رسانه ها به نفع کسانی که به آنها پول می دهند حرکت می کنند. ولادیمیر پوتین در این رابطه افزود: سربازان ما در مرزهای کشورمان مستقر هستند.

وی در ادامه افزود: مسکو طرفدار ایجاد فضای همکاری سازنده و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی است و بر این اساس موشک های میان برد و کوتاه برد را در منطقه آسیا و اقیانوسیه و دیگر مناطق جهان به حالت تعلیق در می آورد. مشروط بر اینکه شرکای ایالات متحده از چنین اقداماتی خودداری کنند

دیدگاهتان را بنویسید