ایده پولساز در روستایی که 35 حلقه چاه مجاز کشاورزی را خاموش کرد / اترکچالی; برای 50 سال بعد در محمدآباد مدرسه ساختیم


ساعت: 10:12
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880091

گلستان در آستانه افزایش درآمد سرانه روستاییان است.

مديرعامل شوراي امنيت سد شهيد صدوقي، محمد آباد گرگان مي گويد: تمام چاه هاي منطقه 200 هكتاري محمد آباد را خاموش كرده ايم. با اجرای این طرح 35 حلقه چاه متصل را از زنجیره خارج کرده‌ایم و حتی یک قطره آب از زمین خارج نمی‌کنیم.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ تفاوت بین بالاترین میانگین درآمد و کمترین میانگین درآمد در بین خانوارهای شهری و روستایی نشان می دهد که تفاوت میانگین درآمد خانوارهای شهری و روستایی بیشتر از اختلاف میانگین هزینه است، البته بیش از چهل و شش درصد جمعیت گلستان. استان متشکل از دهقانان اما این استان یکی از استان هایی است که درآمد سرانه خانوارهای روستایی پایین است و این یعنی روستاهای ما مولد نیستند و بسیاری از مشاغل در روستاها به شهرها بستگی دارد.



این مشکل باعث گسترش پدیده ای به نام حاشیه نشینی شهری و همچنین مهاجرت دهقانان به شهرها شده است و به عبارت ساده تر، بسیاری از فرزندان دیگر به شغل پدران خود در کشاورزی و دامداری ادامه نمی دهند و به شهرها نقل مکان می کنند.

اما مسئولان معتقدند با توجه به ظرفیت و پتانسیل استان، درآمد سرانه خانوارهای گلستان باید دو برابر شود و تا سال 1404 به میانگین کشوری برسد.استان گلستان در مرحله اول.


محرومیت زدایی روستاهای گلستان با طرح های عمرانی

سند این طرح برای توسعه این 110 روستا نیز به گفته سید کمال محب حسینی، رئیس دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان تهیه شده است و این اقدام قطعاً موجب ارتقای حوزه اشتغال در روستاهای استان خواهد شد. استان.

محب حسینی می گوید: در روستاهای موفقی مانند وامنان، محمد آباد و عطا آباد با اقداماتی شاهد موفقیت بوده ایم و تلاش کرده ایم تعداد این روستاها، حضور در جامعه روستا را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: بازدید میدانی از 23 پروژه و روستای موفق استان انجام شد و دلیل موفقیت این روستاها چیزی جز حمایت مردم نیست و موفقیت این روستاها بر اساس برنامه ریزی دولت و دغدغه مردم نیست. مردم باعث شده است که به این موضوع توجه شود.

این مسئول افزود: 110 روستا را برای الگوی پیشرفت و توسعه روستا انتخاب کرده ایم که از این تعداد 83 روستا دارای حداقل نیازهای عمرانی هستند و به عنوان مثال تعدادی از روستاهای استان مانند عطا آباد قابلیت برندسازی در سطح ملی را دارند. مرحله.

محب حسینی بیان کرد: از بین این 110 روستا از هر بخش یک روستا را در طرح پیشرفت و توسعه روستا قرار داده ایم که روستاهای محروم در مسیر توسعه عادلانه حذف شده اند.


13f7593c 5c09 4003 b528 ac9b2d620090 خبر خاکستری

عیسی اترک چالی مدیر عامل سد محمد آباد شهید سادوکی گرگان که با کمک مردم روستا توانسته درآمد اهالی را در بخش کشاورزی افزایش دهد این طرح را امکان پذیر می داند و می گوید: در روستای محمد آباد از ظرفیت مردم برای پیشرفت و توسعه روستا استفاده کردیم و از دستگاه های مختلف مشاوره گرفتیم و چهار محور برای فعالیت ما در نظر گرفته شد.


اترکچالی; برای 50 سال بعد در محمدآباد مدرسه ساختیم

مدیر عامل هیأت سد شهید صدوقی محمد آباد گرگان ادامه داد: امروز که در اختیار شما هستم برای 50 سال آینده در روستا مدرسه ساخته ایم و هفت میلیارد تومان در صندوق روستا داریم و 1300 عضو داریم. و تنها با یک برگه امکانات . وام های خوبی به روستاییان می پردازیم

اترکچالی گفت: با اجرای این طرح توانسته ایم درآمد مردم را از 1.2 میلیارد تومان به 26 میلیارد تومان برسانیم و امسال برآورد می کنیم این درآمد به بیش از 50 میلیارد تومان برسد.

وی گفت: با اجرای این طرح برای هر نفر حداقل 43 میلیون تومان درآمدزایی داشته ایم و فروش زمین را به صفر رسانده ایم و مردم روستا اجازه فروش زمین به بیگانگان را ندارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: تمام چاه های سطح 200 هکتار را بسته ایم. با اجرای این طرح 35 حلقه چاه را از مدار خارج کرده ایم و حتی یک قطره آب از زمین خارج نمی کنیم. استفاده از آبیاری و فروش لوله های آب.

حجت الاسلام احمدی امام جماعت روستای وامنان نیز که با رهنمودهای خود زمینه توسعه این روستا را فراهم کرد، می گوید: به دلیل دوری روستا تا مرکز استان، بسیاری از مشکلات ما همچنان باقی است. در بوروکراسی اداری، بنابراین ما کارهایی را در وامنان انجام می دهیم و سپس به مردم اطلاع رسانی می کنیم، زمانی که مردم این محصول را در تعاونی ببینند این اطلاعات داده می شود.


7797c2da 8475 4804 b3b2 3d2d7ff00700 خبر خاکستری

وی گفت: با همکاری منابع طبیعی طرح تثبیت کربن را اجرا کردیم و به مسئولان اعلام کردیم اگر برای ما سد یک هکتاری بسازید قول می دهم درآمد مردم روستا 30 درصد افزایش پیدا کند. زیرا زعفران به آب زیادی نیاز ندارد.

احمدی بیان کرد: اکنون مهاجرت از روستا به شهر در وامنان کم شده و حتی برعکس شده و خیلی ها تمایل دارند بیایند و در وامنان زندگی کنند. عده ای برای کشت زعفران به منطقه می آیند اما در شهر زندگی می کنند. بیشتر مردم به کشاورزی اشتغال دارند و برخی از آنها از راه دامداری امرار معاش می کنند.

همچنین روستاهای دیگری مانند عطا آباد در استان هستند که با تدبیر و خلاقیت روستائیان و ادغام اقدامات به خودکفایی رسیده اند و حتی 15 روستای اطراف نیز رونق یافته اند.

البته اجرای چنین طرح هایی قطعا به افزایش درآمد روستاییان کمک می کند، اما از نظر امنیت غذایی لازم است مسئولان استانی برنامه ریزی منسجمی برای ارتقای درآمد روستاییان در سه بخش داشته باشند. کشاورزی، دامپروری و گردشگری.

با وجود اینکه چندین هزار مهندس کشاورزی و دامداری بیکار در استان داریم اما از این ظرفیت برای افزایش راندمان تولید روستاییان در مرغداری و دامپروری، زنبورداری و کشاورزی استفاده نشده است و این امر خسارات سنگینی به مردم روستا وارد می کند. که به دلیل نبود مدیریت یکپارچه روستایی در استان است، انتظار می رود مسئولان در کنار این اقدامات در راستای یکپارچه سازی اقتصاد روستایی و حفظ امنیت روستایی برنامه ریزی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید