ایران؛ بهشت ابرثروتمندان و جهنم فقرا

ایران؛  بهشت ابرثروتمندان و جهنم فقرا

24 خرداد گزارشی از لیست خانه های مجلل تهران که بیش از 500 میلیارد تومان قیمت دارند؛ از خانه 700 متری دوبلکس در شهرک غرب تا 800 متر تریپلکس در نیاوران منتشر شد.

از کجا و چگونه متقاضیان خرید این خانه های فوق لوکس توانسته اند 500 میلیارد تومان برای خرید خانه هزینه کنند در حالی که حداقل دستمزد یک کارگر 9 میلیون تومان و میانگین حقوق معلم بین 11 تا 14 میلیون تومان است و آیا این مفهوم نمایشگاه یک کارگر زحمتکش در حومه تهران نمی تواند خانه اجاره کند چه برسد به خرید، اما ابرمیلیاردرها می توانند بیش از 500 میلیارد پول بدهند و در نیاوران و شهرک غرب تریپلکس بخرند، اینها مسائل دیگری است که الان در حال گذر از آن هستیم. . اما سوال اینجاست که این صاحبان خانه های فوق لوکس و تجار چقدر به دولت برای داشتن یا معامله چنین خانه هایی پرداخت می کنند؟ در حال حاضر پاسخ این سوال صفر است. آیا در برنامه هفتم توسعه فکری برای اخذ مالیات از این گروه ها شده است؟ پاسخ دوباره هیچ است. نتیجه این کار فعلاً چیزی نیست و در برنامه هفتم توسعه همچنان ابرمیلیاردرها و ثروتمندان افسانه ای طبق معمول مالیات نمی پردازند اما مردم عادی یعنی کارگران، مستمری بگیران، معلمان و پرستاران باید پرداخت کنند. 4 درصد مالیات بیشتر برای دوره چهار ساله به ارزش افزوده توجه کنید!

تلاش برای مالیات بیشتر از مصرف کنندگان

در پیش نویس ارائه شده برنامه هفتم توسعه، نرخ مالیات بر ارزش افزوده که تقریباً برای همه موارد از آب معدنی و شیرخشک گرفته تا مبلمان معمولی اعمال می شود، از 9 درصد به 13 درصد افزایش یافته است. در این طرح نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال های اجرای برنامه هفتم با رشد یک درصدی هر سال به 13 درصد افزایش می یابد. بر اساس ماده 49 این سند، نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال دوم اجرای برنامه از 9 درصد به 10 درصد افزایش می یابد و هر سال یک واحد درصد تا 13 درصد به سهم مالیات دولتی اضافه می شود.

از 13 تیرماه اقشار کم درآمدی که از طریق فروش کالا با دستگاه های کارتخوان امرار معاش می کنند مانند دستفروشان خیابانی، زنان سرپرست خانوار، فروشندگان فضای مجازی و تاکسی های اینترنتی باید مالیات بپردازند.

به گفته نادر مرادی، فعال کارگری، «وقتی نمی‌توانستند و نمی‌خواستند از ابرثروتمندان، دلال‌ها، صاحبان خانه‌های مجلل و صاحبان خودروهای افسانه‌ای مالیات بگیرند، به سراغ مردم عادی رفتند. کارگران و مستمری بگیران و می خواهند از جیب این اقشار کم درآمد درآمدزایی کنند.

وی معتقد است دولت برای درآمدزایی فقط دست به دامان دهک های پایین می شود و این طبقه کارگر و متوسط ​​است که هزینه اداره امور کشور را متحمل می شود. وی افزود: «آنها مدام می گویند دولت پول ندارد و نیاز به درآمد مالیاتی دارد. سوال اینجاست که چرا فقط برای مالیات به سراغ حقوق بگیران می آیند؟ کارگران مزدبگیر تنها گروهی هستند که دستمزد پایان ماه آنها هنوز پرداخت نشده و مالیات به صورت خودکار از آنها کسر می شود. به غیر از مالیات بر درآمد که سقف آن بسیار ناعادلانه پایین و نصف خط فقر است، برای همه چیز 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می پردازند. این 9 درصد واقعا برای کارگران و مستمری بگیران زیاد است و پشت کرده اند، چرا می خواهند دوباره این مالیات را افزایش دهند؟ آیا نمی دانند که اکثریت مردم کارگران مزدبگیر و زیر خط فقر هستند؟ پس بگذارید بروند از این اقلیت نزدیک به بلوک های قدرت مالیات بگیرند!»

از معاملات خرید کارمزد دریافت کنید

افزایش 4 درصدی مالیات بر ارزش افزوده که به مالیات ناعادلانه حقوق اضافه می شود، تمام ماجرا نیست. خبر جدید دریافت پورسانت از معاملات خرید است که باید از 13 تیرماه معرفی شود. در این طرح درآمدزایی جدید! بر اساس مفاد این دستورالعمل، حداقل کارمزد معاملات 600 هزار تومانی 120 تومان و برای معاملات بالاتر پلکانی افزایش می یابد.

بر اساس این طرح، اقشار کم درآمدی که از طریق فروش کالا با دستگاه های کارتخوان روزی حلال کسب می کنند، اعم از دستفروشان، زنان سرپرست خانوار، فروشندگان فضای مجازی و برخی از رانندگان تاکسی متضرر می شوند و بر اساس مصوبه جدید باید مشمول مالیات شوند. مالیات بر پولی که از فروش کالاهای ساده یا پرداخت هزینه به دست می آورند.

البته در این بین یک نکته کوچک دیگر هم وجود دارد و آن اینکه مطمئناً با افزایش قیمت کالاها و خدمات، هزینه این کارمزد بر دوش خریداران خواهد افتاد. خریدارانی که باز هم از همان جامعه مزدبگیران کشور هستند. بیش از 70 درصد جمعیت کشور را کارگران مزدبگیر تشکیل می دهند و حداقل 80 درصد از این گروه زیر خط فقر هستند. 20 درصد باقی مانده در لبه تیز خط فقر هستند و به اصطلاح با انگیزه های تورمی و مالیاتی دولت از آن لبه تیز می افتند!

پس از گذشت چندین سال هنوز نتوانسته اند برای خانه های خالی مالیات وضع کنند. ثروتمندان و دلالان مالیات ریالی نمی پردازند و به همین دلیل است که ایران واقعاً به بهشت ​​ثروتمندان تبدیل شده است.

مالیات بر خانه های خالی

که هنوز اجرایی نشده است

اکنون در چنین فضایی که مالیات‌ها انباشته و از جیب خالی کارگران جمع‌آوری می‌شود، مالیات‌های مجانی ابرسرمایه‌داران و فرارهای مالیاتی انبوه آن‌ها بیشتر ایرادات ساختاری آنها را نشان می‌دهد. مرادی می‌گوید: «اگر بر اساس الگوهای موفق جهانی از ثروتمندان مالیات می‌گرفتند، دیگر نیازی به برداشتن این همه از جیب مردم نبود. پس از گذشت چندین سال هنوز نتوانسته اند برای خانه های خالی مالیات وضع کنند. ثروتمندان و دلالان مالیات ریالی نمی پردازند، پس ایران واقعاً بهشت ​​ثروتمندان است.»

چند سالی است که بحث اخذ مالیات از خانه های خالی و اجبار صاحبان این آپارتمان ها به اجاره بسیار داغ شده است، اما دولت ها تا به امروز از این محل درآمدی نداشته اند. اظهارات اخیر مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در اردیبهشت ماه سال جاری حاکی از آن است که قانون مالیات بر خانه های خالی از 24 شهریور اجرایی می شود، اما سوال اینجاست که آیا آنها می توانند خانه های خالی را شناسایی کنند و واقعا مالیات بگیرند. صاحبان آنها . به دست خواهند آورد؟! سامانه املاک و مستغلات در آگوست 2019 فعال شد و ظاهراً مردم باید اطلاعات صحیح محل سکونت خود را ثبت می کردند. نزدیک به سه سال از راه اندازی این سامانه می گذرد و درآمد دولت از مالیات خانه های خالی همچنان نزدیک به صفر است!

نتیجه این وضعیت ضرر قطعی کارگران مزدبگیر در کشور است. در ماده 49 لایحه هفتم توسعه، سهم مالیات عمومی در مدت 4 سال نزدیک به 50 درصد افزایش می یابد. قرار است از تیرماه مبادلات اقتصادی مردم مشمول مالیات و شارژ شوند. این در حالی است که خانه های 500 میلیارد تومانی نیاوران، زعفرانیه و شهرک غرب با این تورم سریع 600 میلیارد و 700 میلیارد افزایش می یابد تا اینکه صفرهای قیمت آنها از ماشین حساب بیرون بیاید و صاحبان آنها همچنان ریالی مالیات نپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید