بازگشت جام جهانی فوتبال از ته جهنم؛ رویای بهشت/تاریخ را با عبور از آمریکا بسازید. جدا از کل موافق!


ساعت: 12:18
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913971

دگرگونی تیم ایران مقابل ولز در دو بعد معنوی و فنی اتفاق افتاد تا تیم ایران به یکباره زیر و رو شد و در آستانه یک اتفاق تاریخی ایستاد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا از قطر; بازی ایران مقابل انگلیس و ولز دو شکل کاملا متفاوت داشت. یک بازی وحشتناک و یک تیم شکسته در برابر انگلیس و یک تیم مصمم، با روحیه و امیدوار مقابل ولز. انگار دو تیم مختلف در دو مسابقه بازی کردند که هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند و فقط اسم تیم یکی است! اینکه چگونه تیم ملی از ته جهنم به دروازه های بهشت ​​رسید و کابوس را به امید تبدیل کرد، ریشه در اتفاقاتی دارد که هم در بعد فنی و هم از بعد معنوی تیم ایران رخ داده است.

کارلوس کی روش، در روزهای بعد از بازی انگلیس، دست به بازسازی روحیه و روحیه تیمش زد تا قطعات شکسته را کنار هم بگذارد و تیمی متحد و با روحیه بسازد. اثری که کی روش استاد آن است.

جدای از تفاوت مفاهیم ذهنی و روانی و مسخ شدن تیم ایران، تغییرات فنی را نیز نباید نادیده گرفت. کارلوس کی روش برای بازی با ولز تمام اشتباهات بازی اول مقابل انگلیس را اصلاح کرد و تیمی متفاوت را به میدان فرستاد. در ابتدا تیم او از یک تاکتیک آشنا و معمول 4-3-3 استفاده می کرد. تاکتیکی که تیم ملی در سال های اخیر با آن یا مشابه آن بازی کرده است. سیستم تیم ملی در این بازی در ابتدا ترکیب معروف 4-3-2-1 بود که در هنگام حمله به 4-3-3 تغییر شکل داد تا ایران حالت تهاجمی تری به خود بگیرد.

این تغییر سیستم در واقع اولین و اصلی ترین مبنای تحول تیم ملی در این بازی بود. کی روش در بازی اول مقابل انگلیس اشتباهات فاحشی را مرتکب شد که برای مردی با سابقه و شهرتش بعید است. تغییر سیستم بازی تیم ملی به 3-4-2-1 یا 3-6-1 اشتباه عجیب کی روش بود. تیم ملی در تمام سال های اخیر نه در اولین حضور کویروس و نه بعد از آن در دوران ویلموتس و اسکوچیچ هرگز با 3 دفاع بازی نکرده است اما کویروس با ایده ای عجیب و انتصاب 3 مدافع کناری در تیم ملی، قصد جلوگیری از حملات تیم ملی انگلیس را داشت، ایده ای فوق العاده ناکارآمد که اصلا جواب نداد و به یکی از عوامل اصلی شکست پرگل ایران از انگلیس تبدیل شد. برخلاف بازگشت به 4-3-3 آشنا در برابر ولز، این امر باعث شد که تیم ملی از نظر تاکتیکی کاملاً عملیاتی شود و با این سیستم تست آنها از نظر فنی برتری فنی مقابل ولز داشتند.


اصلاح آرنج اشتباه

کی روش یک سورپرایز بزرگ را مقابل انگلیس رقم زد. او به عنوان برگ برنده در ترکیب اصلی، علی کریمی هافبک را قرار داد که نزدیک به 2 سال از میادین دور بود و برای آخرین بار در دوران خود به تیم ملی دعوت شد. سورپرایزی که البته میزبان را بیشتر از حریف غافلگیر کرد! نیمکت نشینی سعید عزت اللهی شاید بزرگ ترین اشتباه کی روش مقابل انگلیس بود که باعث شد خط هافبک را کاملا به حریف واگذار کنیم. اما کیروش آن اشتباه مقابل ولز را جبران کرد و عزت الهی را در ترکیب اصلی قرار داد تا نبض تیم ملی در خط میانی درست و با ریتم باشد.

علاوه بر این حضور هر روزه در قلب دفاع، مثل خودکشی محض بود که خط دفاع تیم ملی را هم به هم ریخت. چسمی در طول سال‌های حضورش در فوتبال ثابت کرده است که هرگز چهره قابل اعتمادی در خط دفاعی نیست و مستعد اشتباه به نظر می‌رسد و واضح بود که بازی با او مقابل مهاجمان گرسنه انگلیسی هزینه‌بر خواهد داشت. خطایی که کی‌یروس مقابل ولز پاک کرد و دو مدافع میانی خبره را در قلب خط دفاعی قرار داد، باعث شد که تیم ملی تقریباً هیچ شانسی به مهاجمان ولزی، به‌ویژه گرت بیل قدیمی و حیله‌گر بدهد.

یکی از مهم ترین تغییرات کویروس در ترکیب مقابل ولز، حضور رامین رضاییان در پست دفاع راست بود. کی روش در تمام سال های حضورش در ایران به رضایان ایمان داشت اما خروج رامین از اردوی اتریش باعث شد کی روش صادق محرمی را مقابل انگلیس به میدان بفرستد. سبک بازی دفاعی محرمی در کنار قد کوتاهش، مدافع راست ایران را به پاشنه آشیل مقابل بلندقدان انگلیسی تبدیل کرد، اما کی روش در دیدار مقابل ولز بار دیگر در دفاع راست به بازیکن مورد علاقه خود میدان داد و رضایان به طور کامل پاسخ داد. آن اعتماد او با گام های بلند و میل به نفوذ، یکی از ارکان اصلی ایران در فاز تهاجمی بود و با قد بلند، اعتماد به نفس و هوشیاری محیطی، اجازه نداد حتی یک توپ از او در خط دفاعی عبور کند. . رامین مزد با یک گل دیدنی و هوشمندانه به عنوان بهترین بازیکن ایران در دیدار مقابل ولز پاداش بازی خوبش را دریافت کرد.

تغییر دیگر کی روش مقابل ولز، نیمکت نشینی علیرضا جهانبخش و بازی علی کولی زاده در جناح راست بود. جهانبخش پس از یک فصل ناامید کننده و نیمکت نشینی در مسابقات قهرمانی هلند به تیم ملی آمد، اما با توجه به گذشته خوب و تجربه عالی علیرضا، کی روش او را به ترکیب اصلی برای بازی با انگلیس فرستاد و همانطور که جهانبخش انتظار داشت، او را به او رساند. ناامید کننده بود او در نیمه اول بهترین موقعیت ایران را در این بازی از دست داد و تقریبا هیچ حرکت موثری نداشت تا جزو اولین ذخیره های ایران باشد. کی روش در مقابل ولز جهانبخش را نیمکت نشین کرد و گلی زاده را به ترکیب اصلی فرستاد. اتفاقی که جناح چپ ولز را با زوج رضائیان – قلی زاده به چالش کشید، به بزرگراهی 4 خطه برای ایران تبدیل شده است. گلی زاده حتی یک گل هم به ثمر رساند که داور آن را خطا اعلام کرد و به همین دلیل روز بسیار خوبی را پشت سر گذاشت.


به ترکیب برنده دست نزنید

تغییر تاکتیک و سیستم بازی تیم ملی مقابل ولز و تعویض بازیکنان کلیدی باعث شد تیم ملی نمایشی عالی مقابل ولز ارائه دهد. حضور بازیکنان قدیمی و باتجربه در کنار هم و البته بازگشت به سیستم آشنا و قبولی در آزمون، شرایط تیم ملی را برای دیدار مقابل ولز به کلی تغییر داد تا تیم ایران بازگشت موفقی به جام داشته باشد و به ولز خائن اجازه نفس کشیدن نمی دهد. این تغییرات نتیجه بسیار مثبتی داشت و تاثیری کلیدی در درک اینکه چقدر اشتباه مهلکی مرتکب شدیم و بهای آن را به دلیل آرنج اشتباه و سیستم اشتباه در بازی اول پرداختیم، داشت.

کارلوس کی روش ممکن است بیشتر از همه مقصر این تغییرات باورنکردنی در بازی اول باشد، اما او هنوز زمان دارد تا جبران کند. سرمربی تیم ملی در بازی با آمریکا باز هم باید به همین اصول پایبند باشد. استفاده از افراد آشنا در همان سیستم امتحانی قدیمی پس از داده. او باید به همان ترکیب و همان سیستم وفادار باشد تا عملکرد درخشان تیم ملی در بازی ولز و آمریکا را ادامه دهد. کاش یکی بهش میگفت آقای سی کیو دست به ترکیب برنده نزن!

بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید