ایران باید «دیپلماسی اقتصادی» خود را در مورد زنگزور تقویت کند


ساعت: 16:05
تاریخ انتشار: 21.07.1401
کد خبر: 1903115

این کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار آنایی اظهار داشت:

نوید با اشاره به اختلافات دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر سر کریدور زنگ زور گفت: در این بین ایران باید «دیپلماسی اقتصادی» خود را فعال کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی نوید با اشاره به اختلافات آذربایجان و ارمنستان بر سر کریدور زنگ زور گفت: در این میان ایران باید «دیپلماسی اقتصادی» خود را فعال کند.

وی با بیان اینکه آذربایجان و ترکیه با طراحی طرح «ترانس خزر» درصدد ایجاد کریدور شرق به غرب از مسیری غیر از ایران هستند، یادآور شد: اتصال مسیر چین به دریای خزر و از آنجا با آذربایجان و ترکیه. و در نهایت اروپا می تواند عملاً مانع شرق-غرب ایران را از بین ببرد.

معاون اقتصادی منطقه آزاد ارس گفت: البته در کنار حذف ایران از این فهرست، باید بر چشم انداز چند ساله این موضوع تاکید شود که نقش «دیپلماسی اقتصادی» ایران را می طلبد. همچنین چندین کریدور از جمله کریدورهای جنوب-شمال، غرب-شرق، جنوب-غرب و کریدور ترانزیتی تراسیکا در ایران تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

نوید با تاکید بر اینکه ایران باید بر تقویت کریدور شمال-جنوب تمرکز بیشتری داشته باشد، گفت: راه اندازی خط ریلی رشت انزلی سال ها طول می کشد، اما خط باریک موجود در سراسر مرز نوردوز از جنوب از طریق ارمنستان و تاتارستان به اوراسیا متصل می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه طرح جدید کشورهای همسایه برای ایجاد کریدورها تهدیدی برای اقتصاد ایران محسوب می شود، اما هر تهدیدی باید به فرصت تبدیل شود، یادآور شد: چندین آرزو برای تحقق کریدور زنگ زور مهم است. یکی از آنها روسیه است که از آن به عنوان پوشش حفاظتی کشورهای جامعه ملل ارمنستان و آذربایجان یاد می شود و بعید نیست تحت شرایطی نظر مثبتی نسبت به تحقق این توافق داشته باشد.

وی نظر ترکیه را به عنوان کشوری که روابطش با روسیه همواره بر اساس منافع شکل گرفته است، مهم دانست و گفت: ارمنستان نیز در موضوع حق به رسمیت شناختن منطقه قره باغ نشان داده است که می تواند به برخی امتیازات تن دهد. تحت فشار..

نوید اراده ایران را در تحقق کریدور زنگ زور بسیار مهم دانست و تاکید کرد: اگر قرار است کریدور زنگ زور محقق شود، باید استراتژی جدیدی برای خود در منطقه تعریف کنیم، مبادلات تجاری از طریق نوردوز یا بیله مرز. سورا کوتاه نیست و ظرفیت کافی برای افزایش این میزان را دارد اما متأسفانه طی سالیان گذشته هیچ تلاشی برای تعریض یا دوشاخه شدن این جاده صورت نگرفته است. علاوه بر این، خط ریلی که می تواند از طریق پل خداآفرین در منطقه جانانلو به آذربایجان و از آنجا به اروپا متصل شود، مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تجارت زنده است و تجار به دنبال رونق هستند. اگر «دیپلماسی اقتصادی» ما فعال شود، می توانیم نقش خود را در روابط آینده ایفا کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید