ایران جزو 10 کشور برتر مبارزه با تاج است


ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821544

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در مجامع جهانی به عنوان 10 کشور برتر مبارزه با کرونا شناخته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام عین اللهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (سه شنبه 23 فروردین) در پاسخ به سوال سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان با اشاره به اینکه 41 سفر استانی داشته و از حوزه های انتخابیه نمایندگان بازدید کرده است. مجمع، فاجعه تاجی که در ابتدای این دولت با آن مواجه شدیم و بیماران زیادی در بیمارستان ها بودند، گویی تعداد فوتی ها به 700 نفر رسیده و مردم قرنطینه شده اند. کمبود شدیدی هم داشتیم به ویژه اینکه مجلس شورای اسلامی در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته است، به طوری که امروز در مجامع بین المللی ایران به عنوان 10 کشور برتر مبارزه با ولیعهد شناخته می شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین افتخار ما رضایت رهبر معظم انقلاب از این موفقیت است که در ابتدای سال جدید به آن اشاره شد و از شیرینی های دهه 1400 یاد شد، افزود: نحوه سفر آنها انجام شد. در سطح وسیع و شروع به کسب و کار و فعالیت های اقتصادی کرد، در حالی که در آمریکا و اروپا شیوع آمیکرون روزانه 2 تا 3 هزار قربانی داشت، اما در ایران با حکمرانی خوب به مردم بازگشت، مدارس نیز پس از دو سال بازگشایی شدند. فشارها و مشکلات حوزه آموزش با مصوبه ستاد ملی تاج و تخت.

وزیر بهداشت یادآور شد: تامین سلامت مردم وظیفه من است که به خوبی به آن واقف هستم همانطور که در زمان شیوع تاج و تخت نشان دادم به سلامت مردم احترام می گذارم و اقدامات و سازمان های مختلف باید انجام شود. در گیر شدن. برای تامین سلامت مردم حوزه انتخابیه بسیار مهم است و باید از مجلس تشکر کنم که با ما همکاری کرد، هرچند هنوز در تامین تجهیزات، مشکلات توسعه و مدیریت و نیروی کار که از عوامل نظام سلامت هستند و باید این کار را انجام دهیم.

عین اللهی تاکید کرد: اولویت وزارت بهداشت توجه به مناطق فقیرنشین و ارتقای عدالت در دسترسی به خدمات سلامت است. همانطور که در توضیح اخیر وزارت بهداشت درباره پزشکان عمومی و دندانپزشکان توضیح دادیم 60 درصد نیروها در مناطق فقیرنشین توزیع شده اند، اکنون حدود 52 هزار دانشجوی پزشکی در دانشکده ها تحصیل می کنند که پس از فارغ التحصیلی به این سبد اضافه می شود.

وی گفت: برای تکمیل برنامه ای که در ابتدا به مجلس ارائه کردیم، برنامه دیگری را تصویب کردیم که به کمیسیون بهداشت ارائه می کنیم. این طرح عدالت و کمال نظام سلامت است که به دستور مقام معظم رهبری در اول. جلسه ای با هیئت دولت داشتند و گفتند کارها باید به عدالت ضمیمه شود، ما آن را یک مقطع مهم در کار وزارت بهداشت در برنامه دیدیم. در این برنامه همچنین به تقویت، بازسازی و گسترش شبکه های بهداشت و درمان و ساخت 6000 مرکز بهداشتی و درمانی و شبکه بهداشت و درمان پرداختیم، زیرا معتقدیم سلامت اولیه انسان از مراکز بهداشتی و درمانی شروع می شود و این پروژه موفقی است که مقام معظم رهبری انقلاب نیز در سخنان خود از پرسش به عنوان ارکان اصلی یاد می کنند. متأسفانه در سال های اخیر برخی از این مراکز بهداشتی که به دلیل فعالیت های درمانی یا استخدام شده اند و یا کادر درمانی خود را از دست داده اند با مشکل مواجه شده اند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: توزیع متوازن نیروی کار یکی از نکات مهم است و وضعیت نیروی شاغل در خدمت را طبق قوانین مجلس تعیین می کنیم و نیروی کار غیرشاغل شاغل در استان ها را شامل نمی شود. این توزیع نیروی کار «علاوه بر این، این قوانین نیاز به بازنگری دارند.

عین اللهی افزود: در ماده 27 قانون جوانان در جمعیت تاکید شده است که زنان متخصص باید در محل سکونت خود کار کنند. این ظلم بزرگی به مناطق فقیری است که نیاز به متخصص دارند. ما بیش از دو هزار زن متخصص را از دست خواهیم داد، اما باید آن را به ستاد ملی تاج و تخت می دادیم تا آن را تایید کند، در غیر این صورت بسیاری از مناطق ضعیف با کمبود متخصص زنان مواجه خواهند شد، پس لطفا نمایندگان مجلس ما را در قوانین راهنمایی کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قانونی به نام قانون عدالت سلامت وجود دارد که اجازه می دهد 30 درصد مناطق محروم گرفته شود، تا 3 برابر باید متعهد شود، بنابراین هیچکس نمی خواهد این گونه عمل کند، بنابراین راهکار محلی را پیشنهاد کردیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر بیمه است چرا که بعد از گذشت 42 سال هنوز نتوانسته ایم مردم را به طور کامل بیمه کنیم تا جایی که حدود 6 میلیون نفر بیمه نیستند و این ظلم است ولو از سر لطف است و قول می دهیم همه مردم را تحت پوشش قرار دهیم. . با بیمه تا پایان امسال تا عدالتی که در کتاب ذکر کردیم اعاده شود و این حرکت انقلابی مجلس شورای اسلامی بود.

عین اللهی گفت: برای پژوهش های کاربردی و موضوع مردم بر اساس شناختی که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند برنامه های بسیار ویژه ای داریم و باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم. ارتقای سرانه دارو نیز امری است که باید اتفاق بیفتد و خوشبختانه این موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرده ایم و با افزایش ظرفیت دانشکده های علوم پزشکی طی 5 سال موافقت شده است.

وی افزود: یکی از نکاتی که انتظار داریم نمایندگان به ما کمک کنند، اقامت پزشکان در مناطق محروم است. همچنین نکته مهم ما در کنکور امسال گزینش بومی است و قطعا به دنبال تربیت افرادی از مناطق محروم هستیم. از سوی دیگر، توزیع نیروی کار به گونه ای است که بر اساس آمار ارائه شده و تعداد نیروهای متخصص این رشته، فارغ التحصیلان هر رشته باید با اولویت به مناطق محروم اختصاص داده شوند، اما قطعا این میزان کافی نیست و باید تغییرات اساسی ایجاد شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی، یادآور شد: با توجه به اینکه امسال با چند برابر بیشتر مسافران نوروزی مواجه شدیم، همکاران ما با جدیت تلاش می کنند به طوری که حدود دو میلیون و 900 هزار نفر داشتیم، 130 هزار عمل انجام شد، 600 هزار معاینه بهداشتی از نقاط مختلف شهر داشتیم، 19 درصد اورژانس و پیش بیمارستانی در جاده ها، 268 هزار مأموریت اورژانس و 1437 عملیات احیای قلبی عروقی داشتیم.

عین اللهی ادامه داد: وظیفه اصلی ما اصلاح ساختار پذیرش و تکمیل ظرفیت رشته های تخصصی است. حقوق دستیاران را هم افزایش دادیم. راه اندازی رسمی نسخه نویسی الکترونیکی و پیشرفت 98 درصدی، طراحی، تولید و توزیع کیت های تشخیصی و تولید واکسن ایمیکرون، تضمین تبادل دارو با حمایت مجلس و دولت، تجهیز 50 بیمارستان در 22 نقطه کشور، 220 دیوانه را داشتیم. . -پروژه های انجام شده، تبدیل وضعیت 63 هزار نفر از کارکنان مشمول ماده 21 قانون کلی خدمات ایثارگران و بررسی ساختار و ساماندهی بیش از 400 شبکه بهداشت و درمان و 400 مرکز بهداشتی درمانی در شهرستان، طرح احداث و تکمیل 340 پروژه بهداشتی با بیش از 9000 متر مربع زیربنا در 6 ماه گذشته و اضافه شدن 2897 تخت بیمارستانی، اضافه شدن 21 مولکول دارویی جدید به خدمات دارویی که قبلا نداشته ایم و تامین منابع و آمادگی لازم برای معرفی تعرفه پرستاران برای اولین بار از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام دادیم.

محمدباکر کلیباف در پاسخ تاکید کرد: حدود 7 میلیون نفر بیمه نیستند و امسال مبلغ 6 میلیارد تن بیمه برای همه مردم در بودجه دیده می شود که امیدواریم تا پایان سال این اتفاق بیفتد و جنابعالی می گویند تا پایان سال این لینک را گزارش کنید

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید