گیلان جزو 10 استان برتر کشور از نظر کشاورزی و امنیت غذایی است


ساعت: 14:52
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895866

صالح محمدی با بیان اینکه گیلان جزء 10 استان برتر در زمینه کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور است، گفت: موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حاصلخیزی خاک گیلان باعث شده این استان به قطب کشاورزی و تامین غذا تبدیل شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان صبح چهارشنبه در نشست بررسی وضعیت آب و خاک استان های شمالی کشور در رشت اظهار داشت: گیلان جزو 10 استان برتر کشور است. حوزه اقتصاد کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور.

وی با اشاره به جایگاه ویژه گیلان در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی افزود: بیش از 70 نوع محصول در گیلان کشت می شود که بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به ظرفیت صادراتی در این استان گفت: وجود بنادر انزلی، کاسپین و آستارا فرصت بسیار ارزشمندی برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم کرد.

محمدی با بیان اینکه 85 درصد از مزارع گیلان در حوزه کشاورزی اداره می شود، گفت: موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حاصلخیزی خاک استان گیلان این استان را به قطب کشاورزی و تامین مواد غذایی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال افزود: نگاه به کشاورزی باید دانش بنیان شود و این راه برون رفت از مشکلات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین این سازمان و دانشگاه گیلان در راستای تقویت رویکرد دانش بنیان در حوزه کشاورزی، گفت: کاهش فاصله مراکز علمی با مراکز اجرایی به ویژه بخش کشاورزی، می تواند به بهبود امنیت غذایی کمک کند.

محمدی گیلان را یکی از پرباران ترین استان های کشور معرفی کرد و ادامه داد: مدیریت منابع آب گیلان بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سال کشاورزی سختی را در گیلان پشت سر گذاشتیم، افزود: استان گیلان در تیر و مرداد که اوج فصل کشاورزی است، تنش آبی شدیدی را تجربه می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به راه اندازی قرارگاه مدیریت جهادی در این استان گفت: با راه اندازی این قرارگاه و کارکرد ماشین آلات کشاورزی و همکاری با سربلندی از تنش شدید آبی خارج شده ایم.

محمدی با بیان اینکه تمامی چاه ها و ایستگاه های پمپاژ آب استان به بهره برداری رسیده است، گفت: تمامی ایستگاه های پمپاژ آب با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد تومان برای رفع تنش آبی و تامین آب کشاورزی گیلان احداث شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید