ایران در تولید 22 محصول کشاورزی رتبه اول تا هفتم جهان را دارد

ساعت: 13:13
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921920

نکویی بیان کرد: کشور ما در تولید 22 محصول کشاورزی از رتبه یک تا هفتم دنیا برخوردار است و در بسیاری از محصولات باغی جایگاه بالایی داریم اما متاسفانه یکی از مشکلات این است که فاصله بین ظرفیت تولید و میانگین تولید وجود دارد. بسیار بزرگ است و ما باید جبران کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ سیدمیتبی هیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صبح امروز در مراسم افتتاحیه سند الگوی کشت استان با حضور استاندار، معاونان وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران اراک گفتند: تمام امنیت غذایی کشور مرهون فعالیت کشاورزان و انتظار مشارکت آنها در همه برنامه هایی است که برای آنها تدارک دیده شده است.

نکویی با اشاره به اینکه الگوی کشت پس از نیم قرن تدوین و طراحی شد، گفت: از سازمان های بخش خصوصی نیز استفاده کردیم، در سطح کشور مسئولیت الگوی کشت با معاون اول رئیس جمهور و در استان با استاندار است.

وی ادامه داد: این تصور درست نیست که آنچه که چارچوب بندی شده اصلا قابل تغییر نیست و همه اختیارات خود را به کمیته استانی و استاندار می سپاریم تا در استان تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ماهیت دولت سیزدهم کار مردم است، افزود: الگوی کشت طرح دیکته شده از سوی مرکز استان ها نیست و به محض رونمایی در استان ها از آن استفاده خواهیم کرد. خلاقیت ها و ابتکارات استان ها در سطح ملی.

نکویی گفت: استان مرکزی اولین استانی است که همراه با افشای الگوی کشت، طرح آموزش ترویجی را نیز افشا می کند.

استقلال سیاسی به استقلال اقتصادی و امنیت غذایی پایدار بستگی دارد

وی افزود: گاهی گفته می شد که بهتر است محصولات استراتژیک وارد شود، اما ما مخالف بودیم و فکر می کنیم باید محصولات استراتژیک در کشور تولید شود، زیرا استقلال یکی از شعارهای اصلی جمهوری و سیاسی ماست. استقلال. به استقلال اقتصادی و تضمین امنیت غذایی پایدار بستگی دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که در اولین گام برای دسترسی به امنیت غذایی پایدار، سالانه به 13.5 میلیون تن گندم در کشور نیاز داریم و در سال گذشته این محصول را داشتیم. نزدیک به 12 میلیون تن تولید شد و در مرز خودکفا شدیم.

وی ادامه داد: اگر ظرفیت تولید در هر هکتار یک تن افزایش یابد، صادرات گندم به دنیا را داریم، بنابراین باید بهره وری را افزایش دهیم.

نکویی افزود: آنچه نظام انتظار دارد اقتدار غذایی است یعنی تولید غذا بیش از نیاز کشور و اگر به این هدف برسیم معادلات بین المللی کشور دیگری را به ما نشان خواهد داد.

معاون وزیر یادآور شد: رژیم کشت به این معناست که بتوانیم به صورت هدفمند نوع محصول را انتخاب کنیم و حدود 8 محصول استراتژیک را برای کشت در شرایط اقلیمی خاص و در دوره مشخص آماده کنیم.

ظرفیت کشاورزی استان مرکزی در سایه صنعت از دست رفته با اجرای الگوی کشت استان مرکزی در سه قطب تولید حبوبات، گیاهان علوفه ای و تولید غلات به شدت تقویت می شود.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی یکی از استان هایی است که می تواند در سه سال آینده و تا پایان دولت سیزدهم الگوی کشت را اجرا کند، افزود: با اجرای الگوی کشت سه قطبی استان مرکزی، تولید حبوبات، گیاهان علوفه ای تولید می شود. و تولید غلات افزایش چشمگیری خواهد داشت و سهم استان در امنیت غذایی افزایش می یابد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: استان مرکزی ظرفیت کشاورزی خوبی دارد که زیر سایه صنعت از بین رفته و کمتر به چشم می خورد اما با اجرای الگوی کشت، استان مرکزی ظرفیت افزایش 600 هزار تنی تولید را دارد. تا پایان دولت

نکویی تصریح کرد: متاسفانه کشور ما در حوزه مصرف عملکرد خوبی ندارد. در اوایل انقلاب کل تولید کشور ما با 36 میلیون نفر جمعیت 25 میلیون تن بود، اما اکنون 125 میلیون تن تولید داریم که البته بخشی از این تولید به دلیل فشار بر منابعی مانند آب و خاک

25 تا 30 درصد محصولات مزرعه تا سفره تبدیل به زباله می شوند

وی با اشاره به اینکه 25 تا 30 درصد محصول ما از مزرعه تا سفره تبدیل به ضایعات می شود که شایسته کشور ما نیست، گفت: اگر 85 میلیون نفر از مردم ما روزی یک دانه برنج را دور بریزند، این غذای 23 هزار نفر است. و اگر قاشق است، غذاست ما 5 میلیون نفر را که زیبایی دولت اسلامی نیستند، دور انداختیم.

میزان خودکفایی کشور در تولید مواد غذایی حدود 80 درصد است.

معاون وزیر کشور بابیان اینکه خودکفایی کشور در تولید مواد غذایی حدود 80 درصد است، گفت: اگر اسراف نمی کردیم 20 درصد باقی مانده نیازی به واردات نبود.

نکویی افزود: علاوه بر اصلاح الگوی کشت، مشکل اصلاح الگوی مصرف نیز وجود دارد، بنابراین باید در هر منطقه از کشور اتفاق بزرگی رخ دهد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: آمار و ارقام حوزه کشاورزی دقیق نیست و انتظار داریم استان ها همه آمار و ارقام خود را برای بخش کشاورزی دقیق کنند.

رویکرد اصلی الگوی کشت کاهش مصرف 3 میلیارد متر مکعب آب در سال است

وی با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی در طرح الگوی کشت کاهش مصرف سالانه 3 میلیارد مترمکعب آب است، گفت: با آن می توانیم برای 5 میلیون نفر غذا تولید کنیم و دیگر اینکه می توانیم 2.2 میلیارد دلار صرفه جویی کنیم. به ارز خارجی سالانه

معاون وزیر افزود: انتظار داریم با الگوی تولید سبزی و صیفی به سمت کشت گلخانه ای هدایت شوند و زمین های کشاورزی را برای کشت محصولات استراتژیک آزاد کنند.

نکویی ادامه داد: تولید بخش کشاورزی ما 82 میلیون تن است و در یک سناریوی واقعی پیش بینی می کنیم در سال اول 9 میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم که در سناریوی بدبینانه 3 میلیون تن است.

مدل کشت برای 133 محصول طراحی شده است، اما تمرکز بر روی 15 محصول است

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت برای 133 محصول تدوین شده است، گفت: اما تمرکز ما روی 15 محصول است که بیشترین سطح زیر کشت را در کشور دارند.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: انقلاب بهره‌وری در بخش کشاورزی باید با نفوذ دانش و فناوری و ترویج محقق شود و با بسته‌های تشویقی و حمایتی، تمایل و رغبت ایجاد کنیم.

ایران در تولید 22 محصول کشاورزی رتبه اول تا هفتم جهان را دارد

نکویی بیان کرد: در تولید 22 محصول کشاورزی رتبه کشور ما از یک تا هفت در جهان است و در بسیاری از محصولات باغی جایگاه بالایی داریم اما متاسفانه یکی از مشکلات این است که فاصله بین ظرفیت تولید و میانگین تولید وجود دارد. بسیار بزرگ است و ما باید جبران کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید