ایران در “حمله به مقر اسرائیل” در اربیل از چه موشک هایی استفاده می کند؟!

حمله موشکی

روهر نه سال‌هاست که تهدیدات بازدارنده از سوی رقبا و دشمنان منطقه‌ای ایران، ایران را مجبور کرده است تا به بزرگترین نیروی موشکی بالستیک منطقه تبدیل شود. هدف آن عراق است، اما در این حمله از چه موشک هایی استفاده شده است؟ گفته می شود در این حملات از موشک های سری فاتح استفاده شده است، موشک هایی که در جریان موشک باران مقر حزب تروریستی حزب دمکرات کردستان آزمایش شده و بازگردانده شده اند.

سال‌هاست که بازدارندگی از تهدیدات رقبا و دشمنان منطقه‌ای ایران، این کشور را مجبور کرده است تا به بزرگترین نیروی موشکی بالستیک منطقه تبدیل شود.

برنامه موشکی ایران در واقع در زمان حکومت شاه آغاز شد، اما در طول جنگ ایران و عراق سرعت گرفت تا صدام حسین را تهدید به حمله به خاک عراق کند. از آن زمان تاکنون ایران با کشورهایی مانند لیبی، کره شمالی و چین برای ساخت و توسعه زرادخانه بزرگ موشک های کروز و بالستیک همکاری کرده و نمونه های قابل توجهی را توسعه داده است که در ادامه به تفصیل بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.

ایران بامداد دیروز با بیش از 10 فروند موشک بالستیک از سوی مقر اسرائیل در کردستان عراق به سمت نیروی هوافضای سپاه پاسداران شلیک کرد، اما در این حمله از چه موشک هایی استفاده شد؟

گفته می‌شود که این حملات توسط موشک‌های سری فاتح انجام شده است که قبلاً در آزمایش موشک باران مقر حزب دمکرات کردستان شکست خورده بود. موشک های سری فاتح شبیه موشک های سری شهاب هستند که با سوخت جامد کار می کنند. فاتح 110 و فاتح 331 برد کوتاه و احتمالا دقیق تر از سری شهاب هستند. ایران ساخت فاتح 110 را در سال 1995 آغاز کرد و اولین آزمایش این موشک در می 2001 انجام شد. این موشک که بردی در حدود 210 کیلومتر دارد در سال 2004 پرتاب شد. برد فاتح 331 بین 350 تا حداکثر می باشد. 400 کیلومتر و دقت بالاتر از فاتح 110 و گمان می رود از سال 2015 عملیاتی شود. همچنین این موشک دارای سری رزمی با وزن حدود 250 کیلوگرم است که قدرت تخریب بالایی به آن می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید