ایران مذاکرات با طالبان را برای تکمیل مسیر ترانزیتی کریدور حف-هرات/شرق-غرب تسهیل می کند.


ساعت: 15:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۶
کد خبر: 1813737

معاون شرکت ساختمانی و انکشافی با تاکید بر اینکه خط آهن حف – هرات راه ابریشم را احیا می کند، گفت که برای تکمیل این پروژه با طالبان گفتگو می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس حتیبی تاکید کرد: خط آهن حف-هرات از کریدور شرق به غرب می گذرد و چین را از طریق ازبکستان، افغانستان و ایران به ترکیه و اروپا متصل می کند و از سمت غرب نقش مهمی در کاهش هزینه های صادرات و ترانزیت دارد.

وی با اشاره به اینکه خط آهن خواف – هرات ظرفیت حمل و نقل سالانه یک میلیون مسافر و 6 میلیون تن کالا را دارد، افزود: بهره برداری از خط آهن خواف – هرات نقش مهمی در کاهش هزینه های صادراتی و ترانزیتی و حمل و نقل ریلی دارد. این مرز موجب تسریع ترانزیت و صادرات و کاهش هزینه ها می شود.

وی هزینه ساخت راه آهن حف هرات را 430 میلیارد تن اعلام کرد و تصریح کرد: مبدا و مقصد این خط آهن دو قطب اقتصادی ایران و افغانستان است و از طریق این خط آهن امکان ارتباط افغانستان با بنادر جنوبی ایران فراهم می شود. ایجاد شده. از آنجایی که بخش قابل توجهی از خط آهن از افغانستان و ایران می گذرد، چین را از طریق ازبکستان، افغانستان و ایران به ترکیه و اروپا متصل می کند.

حتیبی افزود: راه آهن هرات نیز بخشی از این دهلیز است و اگر توسط هرات به مزارشریف وصل شود، دهلیز صددرصد شکل می گیرد زیرا از مزارشریف به حیرتان (مرز فی مابین) ارتباط ریلی وجود دارد. افغانستان و ازبکستان) و حلقه مفقوده در این منطقه هرات مزار شریف است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه راه آهن گفت: اگر کشورهای افغانستان این خط ریلی را تکمیل و ادامه دهند، قطعا تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل ایجاد خواهد شد. پیشنهادهایی نیز از طریق روش های مختلف سرمایه گذاری از ایران به ایرانیان ارائه شده است.

حتیبی افزود: پروژه خواف – هرات سال ها پیش برای کمک به بازسازی افغانستان تعریف شد و روند ساخت آن پر فراز و نشیب بود، اما سال گذشته قطعه اول و دوم این پروژه 77 کیلومتری در ایران تکمیل شد. در عملیات مربوط به ایستگاه شمتی، ساختمان بزرگی ساخته شد که در آن کلیه امور مربوط به گذرنامه، گمرک و مرز قابل انجام است. برای بخش مسافر باید هماهنگی بین ایران و افغانستان در زمینه فروش بلیت و حمل و نقل مسافر ایجاد شود.

وی یادآور شد: در قطعه سوم به طول 62 کیلومتر در افغانستان، روسازی، ریل گذاری و تکمیل سیستم های ارتباطی تکمیل و ایستگاه روزنک در افغانستان در آذرماه سال گذشته به بهره برداری رسید. سپس افغانستان قسمت 4 را به دو قسمت تقسیم کرد و عملیات اول را آغاز کرد.

حتیبی تاکید کرد: با توجه به اتفاقات سیاسی در افغانستان و تغییر حکومت در این کشور، روند ساخت و تکمیل این پروژه برای مدتی به حالت تعلیق درآمد، اما مقامات ایرانی اخیرا با دولت طالبان مذاکره کردند و هر دو طرف قصد ساخت و ساز دارند. این خط آهن به هرات و بهره برداری از آن.

به گفته معاون ساخت و توسعه راه آهن این شرکت ساختمانی، مقامات کشورمان مذاکراتی را با دولت افغانستان برای تسریع در بهره برداری از این خط ریلی و ادامه آن با همکاری ایران انجام داده اند.

انتهای پیام/
منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید