قرقیزستان می تواند کریدور ترانزیتی ایران به شانگهای باشد

ساعت: 18:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1784004

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امکان توسعه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان، گفت: قرقیزستان می‌تواند کریدور ترانزیتی ایران به منطقه شانگهای باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وزارت راه و شهرسازی، دانیر امان گلدیف معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان به همراه هیئت همراه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی بین دو کشور حضور یافتند. جمعی از معاونان وی دیدار و در مورد مسائل مختلف اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند.

قاسمی با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه ایران و قرقیزستان گفت: دو کشور در کنار ترانزیت می توانند در موضوعاتی مانند تجارت، سرمایه گذاری متقابل در دو کشور، کشاورزی و صادرات تجربیات و فنی و مهندسی ایران همکاری کنند. دانش در قرقیزستان.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمیسیون مشترک همکاری ایران و قرقیزستان در مهرماه برگزار شد، تشکیل تیم فنی برای بررسی و پیگیری مصوبات قبلی و تهیه برنامه ها و مصوبات کمیته مشترک بعدی ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بالای دو کشور در حوزه ترانزیت گفت: امروز امکان ترانزیت ریلی بندرعباس به قرقیزستان وجود دارد و با استفاده از توافقات موجود با ترکمنستان و آسیای میانه می توان این ظرفیت را افزایش داد. کشورها. آسیا.”

وی افزود: توسعه ترانزیت جاده ای بین دو کشور نیز ممکن است در دستور کار قرار گیرد. در زمینه حمل و نقل هوایی نیز امروز پروازهایی بین مشهد و پایتخت جمهوری قرقیزستان انجام می شود که ممکن است افزایش یابد.

وی گفت: قرقیزستان می تواند به کریدوری برای انتقال کالاهای ایرانی به شانگهای و کشورهای شرقی تبدیل شود.

قاسمی با اشاره به امکان سرمایه‌گذاری قرقیزستان در بندر شهید رجایی و سایر بخش‌های اقتصاد ایران، گفت: فرصت حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف اقتصاد قرقیزستان از جمله صنعت و کشاورزی وجود دارد. “

وی با استقبال از پیشنهاد طرف قرقیزستان برای ایجاد صندوق توسعه سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور، افزود: این پیشنهاد بسیار خوبی است که می تواند از امکان حضور شرکت های ایرانی در بخش های مختلف اقتصاد قرقیزستان و بالعکس حمایت کند. جمهوری اسلامی ایران قطعا از این پیشنهاد استقبال می کند. این صندوق می تواند سرمایه گذاری های مشترک راه اندازی کند و سرمایه گذاری ها را توسعه دهد و زمینه خوبی برای همکاری های آتی دو کشور فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرقیزستان ظرفیت های زیادی دارد که می توان آنها را به ظرفیت های واقعی تبدیل کرد، گفت: ایران نیز در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، لوازم خانگی و سایر صنایعی که قرقیزستان می تواند از آنها استفاده کند، فرصت های خوبی دارد.

وی افزود: تبادل گردشگری نیز می تواند به سرعت بین دو کشور ایجاد شود. با توجه به این موضوع به نظر می رسد یکی از موضوعاتی که باید در دستور کار تیم فنی قرار گیرد بحث روادید دو کشور است. امیدوارم در سفر و نشست بعدی به نتایج خوبی در این زمینه برسم.

قاسمی در پایان سخنان خود ضمن خیرمقدم به هیئت قرقیزستان، گفت: در این دیدارها موضوعات مختلف مورد علاقه طرفین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و زمینه را برای توافقاتی فراهم می کند که در راستای منافع مردم دو کشور باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید