ایران مطلوب ترین کریدور برای انتقال گاز به شرق و غرب است


ساعت: 19:04
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810314

وزیر نفت گفت: آمادگی داریم با تمامی کشورهای عضو GECF در روش های موجود در تجارت گاز طبیعی و LNG از جمله سوآپ، ترانزیت و سایر روش های رایج همکاری و مشارکت داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وزارت نفت، جواد اوجی پس از پایان نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: امروز قطر میزبان نشست فوق العاده کنفرانس وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود. بررسی و تبادل نظر وزرای کشورهای عضو مجمع در خصوص موضوعات رسمی و ماهوی مربوط به ششمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز و تهیه اسناد و مواد لازم برای این اجلاس در دستور کار این نشست بود. . . در این راستا رئیس شورای عالی گزارشی از اقدامات اخیر و آمادگی کشور میزبان برای میزبانی اجلاس ارائه کرد و اسناد و اظهارات مربوط به این اجلاس مورد بحث و بررسی وزرای مجمع قرار گرفت و در نهایت به تصویب رسید. GECU توسط وزرای کشورهای عضو این موسسه تایید شده است.

وی افزود: در دو سال اخیر شاهد شیوع ویروس کووید-19 و سویه جدید آن به نام Omicron و اثرات ناخوشایند آن بر زندگی اجتماعی و اقتصادی کشورهای بزرگ جهان بوده ایم. اگرچه صنعت گاز کمتر از سایر بخش ها متاثر است، اما از این قاعده مستثنی نبوده و فراز و نشیب هایی را تجربه کرده است. ریشه بحران کنونی انرژی و به ویژه نوسانات بازار جهانی گاز، عمدتاً موضوع عرضه و تقاضای گاز جهانی به ویژه در اتحادیه اروپا به دلیل کاهش ذخایر و محدودیت‌های عرضه گاز طبیعی و افزایش قیمت در مناطق مختلف است. بازارها از سوی دیگر، بی ثباتی استراتژیک عامل اصلی تحولات اخیر در قیمت بالای گاز اروپا بوده است.

اوجی خاطرنشان کرد: مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حدود نیمی از صادرات گاز طبیعی و انرژی جهان، علیرغم شیوع ویروس کرونا، توانسته نقش استراتژیک خود را در تامین گاز پایدار جهان حفظ کند. تا حد زیادی مدیون تلاش های جاری کشورهای عضو است و منعکس کننده استراتژی موفق مجمع ما است. مجمع کشورهای صادرکننده گاز در زمینه انتقال انرژی و تغییر اقلیم و توسعه پایدار، ارتقای امنیت عرضه گاز طبیعی در بازارهای منطقه ای و جهانی و تلاش برای هموار کردن راه برای توسعه کلی گاز و انرژی به عنوان سوخت مقرون به صرفه و دوستانه محیط زیست جهان به ویژه محیط زیست جهان به ویژه کشورهای فقیر انرژی در دستور کار قرار دارد.

وزیر نفت تاکید کرد: راهبرد اصلی ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر قطعی گاز طبیعی در جهان و همچنین بنیانگذاران GCIF، حمایت حداکثری از روحیه همکاری و تصمیمات جمعی GCIF مطابق با اساسنامه و رویه های مورد توافق اعضا عادی است.

وی گفت: ایران با 338 هزار کیلومتر شبکه داخلی گازرسانی یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است. جهان را مختل می کند و امنیت عرضه گاز طبیعی را تهدید می کند.

وی افزود: در این راستا، حمایت کشورهای عضو و ناظران مجمع از ایده “سیاسی زدایی از همکاری های بین المللی و جهانی گاز” و “بازگشت به منطق اقتصادی و چندجانبه گرایی” که در اجلاس نیز مورد تاکید قرار گرفت، امنیت جهانی است. عرضه و تقاضای گاز و دستیابی به قیمت های عادلانه برای همه ذینفعان صنعت گاز جهانی، اعمال تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه اعضای مجمع نه تنها نقض قوانین بین المللی بلکه عامل اصلی عدم اطمینان در انرژی جهانی است. بازار .

اوجی با تاکید بر اینکه یکی از مواردی که علاوه بر درآمدزایی، سهم ایران از تجارت جهانی گاز را افزایش می دهد، احیای مبادلات گاز است، افزود: تنها چهار ماه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، توافقی بین سه کشور منعقد شده است. کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان امضا کردند. ، سهم ایران در تجارت جهانی گاز را تقویت خواهد کرد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: عزم جدی دولت سیزدهم و وزارت نفت توسعه روابط ایران در تجارت گاز در منطقه و سپس در جهان، سهم خود در تجارت گاز طبیعی و کمک به تامین تقاضای روزافزون است. گاز در افزایش جهان.

وی افزود: آماده همکاری و همکاری با تمامی کشورهای عضو انجمن صادرکنندگان گاز در راه های موجود تجارت گاز طبیعی و LNG از جمله سوآپ، ترانزیت و سایر روش های رایج هستیم. لازم به ذکر است که ژئوپلیتیک کشور ما به گونه ای است که می توان از آن به عنوان مطلوب ترین کریدور گازی شرق و غرب استفاده کرد.

وی گفت: ما نه تنها بزرگترین ذخایر گاز جهان را داریم، بلکه در شمال و جنوب با روسیه، ترکمنستان و آذربایجان در شمال و قطر در جنوب همسایه جهان هستیم که بزرگترین دارندگان گاز را در شمال و جنوب داریم. . ما از طریق ترکیه به کریدور صادراتی با قاره اروپا دسترسی داریم که همه این شرایط نشان دهنده اهمیت ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت گاز در جهان است. در عین حال، با توجه به وسعت کشور، امکان ساخت انبارهایی با کمک اعضای مجمع برای کنترل شرایط فصلی وجود دارد. گفتنی است ما به عنوان کشور پیشرو در ساخت و توسعه شبکه داخلی گازرسانی، از ظرفیت فنی و مهندسی مناسب برای مشارکت با کشورهای عضو مجمع برخورداریم.

دیدگاهتان را بنویسید