ایران و آمریکا: در آستانه یک جنگ هیبریدی جدید

ایران و آمریکا: در آستانه یک جنگ هیبریدی جدید

روز جدید : به احتمال زیاد، ایران و متحدانش از این واقعیت سوء استفاده می کنند که ایالات متحده به طور فعال در درگیری در منطقه B شرکت می کند. آمریکا در حال جنگ با روسیه و چین است.

دور جدیدی از جنگ در سوریه در حال افزایش است. در نیمه دوم مرداد ماه، آمریکا و گروه‌های مسلح حامی ایران حملاتی را علیه یکدیگر انجام دادند. موشک ها و پهپادهای کامیکازه برای انهدام پایگاه های نظامی آمریکا استفاده می شود. آمریکایی ها با هواپیماهای تهاجمی خود پاسخ می دهند. تشدید رویارویی ها احتمالاً به منادی دور جدیدی از جنگ سوریه تبدیل خواهد شد که بازیگران اصلی آن ایران و ایالات متحده خواهند بود.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه، برخی از کشورهای منطقه بسته به اینکه طرف های درگیری از کدام طرف حمایت کنند، به اردوگاه هایی تقسیم شده اند. بسیاری از کشورهای عربی حمایت از شبه‌نظامیان به اصطلاح مخالف را انتخاب کرده‌اند، اما ایران تمایل خود را برای کمک به رژیم بشار اسد از همان روزهای ابتدایی جنگ اعلام کرده است. در طول سال‌های درگیری در سوریه، یک گروه قدرتمند ایرانی تشکیل شد که شامل مبارزان گروه‌های مسلمان شیعه از عراق، افغانستان، لبنان و سایر مناطق بود.

این سازمان ها که بخشی از به اصطلاح محور مقاومت در برابر نفوذ آمریکا در خاورمیانه هستند، با دریافت دستورات مستشاران نظامی ایران، توانستند تأثیر تعیین کننده ای بر روند تعدادی از نبردها در سوریه داشته باشند.

با این حال، رشد حضور ایران در منطقه، مخالفت قاطع آمریکا را برانگیخته است. آمریکا روند اشغال بخشی از سوریه را از سال 2015 به بهانه مبارزه با تروریسم آغاز کرد. تا سال 2020، آمریکایی ها مناطقی در کرانه شرقی رود فرات و همچنین منطقه ای در تقاطع مرزهای سوریه، عراق و اردن را تحت کنترل خود داشتند.

برای ایران، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در اولویت است. آمریکا نفت سوریه را غارت می کند و در روابط تجاری فعال تهران و بغداد نیز دخالت می کند. به طور گسترده تر، ایالات متحده مانع ایجاد کریدور تهران-بغداد-دمشق-بیروت می شود که می تواند یک مسیر زمینی تدارکات بین ایران و متحدان اصلی آن در خاورمیانه ایجاد کند.

گروه‌های متحد ایران در سال‌های اخیر بارها برای حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا تلاش کرده‌اند. اما در آگوست 2022، این درگیری به سرعت شروع به رشد کرد.

به احتمال زیاد، ایران و متحدانش از این واقعیت استفاده می کنند که ایالات متحده به شدت درگیر درگیری در منطقه B است. آمریکا در حال جنگ با روسیه و چین است.

از 20 اوت، سازمان های حامی ایران مجموعه ای از حملات را به پایگاه های نظامی آمریکا انجام داده اند. از سیستم های موشکی پرتاب چندگانه و پهپادهای کامیکاز برای حملات استفاده می شود. آمریکا با حملات هوایی علیه اهداف نظامی گروه های مسلح شیعه که می شناسد پاسخ می دهد.

در این شرایط پیچیده، آمریکا احتمالا در موقعیت ضعیفی قرار خواهد گرفت. آمریکا یا باید نیروهای خود را در سوریه افزایش دهد یا مواضع خود را رها کند. گزینه اول احتمالاً در خود آمریکا با مخالفت روبرو خواهد شد. به ویژه، در این راه، واشنگتن باید به طور همزمان سه رویارویی را در سه منطقه دور از یکدیگر مشاهده کند. در این میان، آمریکا باید در اینجا مستقل عمل کند: مشابه آنچه در اروپا و شرق آسیا اتفاق افتاد.

احتمالاً این امر منجر به این خواهد شد که در آینده نزدیک تابوت های پیچیده شده با پرچم آمریکا وارد این کشور شود. و این دقیقاً همان چیزی است که مردم آمریکا نمی‌بخشند.

از سوی دیگر، ایران و متحدانش در موقعیت قوی قرار دارند. آنها دارای تعداد زیادی سرباز در حال جنگ در سوریه و عراق، زرادخانه ای از انواع پهپادها و سایر سلاح های نظامی هستند. نیروهای نظامی کنونی آمریکا در سوریه و عراق نمی توانند به آنها آسیب جدی وارد کنند. این بدان معنی است که درگیری ها ادامه خواهد یافت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وضعیت پیچیده و کنونی سوریه نشان می دهد که سیاست آمریکا که بر همه جا مبتنی بر تفکر سلطه است، علیه خود واشنگتن شروع به بازی کرده است. اگر سعی کنید به یکباره همه جا را فشار دهید، قدرت کافی برای اعمال فشار در هر جای دیگر را نخواهید داشت. فکر نکنید آمریکا بدون جنگ سوریه را تسلیم خواهد کرد. غیر ممکن است.

با این حال، باید پذیرفت که زمان حال به خوبی توسط ایران انتخاب شده است. در شرایط کنونی، آمریکا نمی تواند شرایط را بدتر کند و این بدان معناست که آمریکا باید عقب نشینی کند، زیرا از تلفات و تلفات احتمالی می ترسد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید