این اخراج به این معنی است که آنها قدرت پاسخگویی به شواهد را ندارند

این اخراج به این معنی است که آنها قدرت پاسخگویی به شواهد را ندارند

محسن برهانی، دکترای حقوق جزا و جرم شناسی; یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران – دانش آموخته حوزه علمیه قم، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز از هیئت علمی دانشگاه تهران برکنار شد.

خیلی ساده و آسان! این وکیل دادگستری اخیراً در اعتراض به احکام اعدام و زیر سوال بردن صدور احکام محکمی مطرح کرده و ظاهراً بحث در مورد این موارد منجر به اخراج وی از دانشگاه تهران شده است.

برهانی در طوطی می نویسد: «حضرت علی (ع) قبل از شهادت تأکید کردند که نگویید چون یک حاکم اسلامی کشته شد، پس افراد مختلف کشته شوند و خون بریزد. زندگی در برابر زندگی خدا را شکر در زمان شهادتش تعدادی از جلادان حضور نداشتند زیرا می توانستند نیمی از کوفه را اعدام کنند! اعدام استثنا در فقه و حقوق است نه قاعده».

این دکترای حقوق جزا و جرم شناسی روز شنبه پس از اجرای احکام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی در توئیتر نوشت: اقدامات مرحوم محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی قتل عمد نبوده زیرا بیش از بیست نفر توسط مرحوم عجمیان کشته شد. چه ضربه ای باعث مرگ او شد؟ نامشخص. با رد استناد، با یک قتل عمد مواجه هستیم که قاتل آن مشخص نیست، بنابراین باید دیه پرداخت شود. شاید به همین دلیل حکم قصاص صادر نشد.»

برهانی در توئیتی دیگر از ریخته شدن خون ناموجه کرمی و حسینی صحبت کرد زیرا به گفته وی «نه عنوان جنگ، نه عنوان افساد فی الارض و نه عنوان قتل عمد مناسب رفتار این دو نفر نیست. “

این وکیل دادگستری پیشتر با طرح این سوال که چرا حکم محسن شکاری محارب نبوده است؟ وی در یادداشتی به 7 اشکال در این حکم اشاره کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که در بدترین حالت، مجازات مرده حبس کوتاه مدت است.

از حمله رسانه ای تا اخراج از دانشگاه

در هر صورت برهانی پس از انتشار توئیت هایی علیه برخی اعدام ها تحت عنوان «محاربه» مورد خشم رسانه های اصولگرا قرار گرفت و این هجمه رسانه ای پس از مناظره وی با جلیل محبی (از اعضای ستاد انتخاباتی رئیسی) ابعاد گسترده تری به خود گرفت و منجر به وی شد. اخراج . من از دانشگاه فارغ التحصیل شدم.

بر اساس این گزارش، برخانی در واکنش به این اخراج و ادعای فارس مبنی بر دفاع از ازدواج سفید در توئیتی نوشت: «فروردین 1394 در جلسه ای با موضوع ازدواج سفید شرکت کردم و سخنرانی کردم. در سال 1377 دانشگاه تهران و وزارت علوم صلاحیت عمومی را تایید و به رسمیت آزمایشی تبدیل کردند. موضوع را به دادگاه ویژه کلیسایی بردند و حکم شد که این سخنرانی نه جرم است و نه جنحه. ازدواج سفید بهانه است.

دانشگاه ها ملک مطلق دولت نیستند

اخراج این حقوقدان و حقوقدان از هیئت علمی دانشگاه تهران اعتراض تعدادی از اساتید برجسته حقوق را نیز در پی داشت.

دکتر علی اکبر گورجی، فقیه برجسته، در واکنش به خبر برکناری برهانی نوشت: «زمانی که همکاران رئیسی در قوه قضائیه بودند، پروانه وکالتشان لغو شد. اکنون که در راس قدرت در قوه مجریه قرار گرفته اند و وزارت علوم را تحت فرمان خود قرار داده اند، به اخراج اساتید منتقد و مجازات و محاکمه دانشجویان معترض روی آورده اند.

من به این آقایان یادآوری می کنم که دانشگاه ها ملک مطلق دولت نیست. دانشگاه متعلق به مردم است. اخراج معلمان عمومی نه تنها راه حلی برای هیچ مشکلی نیست، بلکه تنفر و خشم را بیشتر می کند.

آینده نگری از حاکمان می خواهد که منتقدان صریح سریع الله را به دایره مشاوران خود دعوت کنند و از سخنان تلخ آنان آزرده نشوند و از آنان برای عبور از ده ها بحران مزمن کمک بخواهند.

رهبران باید بدانند که دوستان کوته فکرشان فقط افق کوتاهی در پیش دارند.

دکتر برهانی از مردان خوب، عاقل، آگاه، فقیه، عالم، زمان شناس، مردم مدار، صالح و متقی عصر ماست. زبان گزنده او را در انتقاد از اعمال ناروا مانند شربت شیرین بگیرید و او و امثالش را در رأس قرار دهید تا سرعت ویرانی کاهش یابد و راه صلح باز شود.

آیا می دانید برخورد با اساتید و حقوقدانان منتقد یعنی چه؟ این دقیقاً به این معناست که با هزاران میلیارد سرمایه گذاری و صدها رسانه کوچک و بزرگ قدرت پاسخگویی علمی و قانع کننده به آنها را ندارید. اگر به قول شهید مطهری چنین قابلیتی داشتید، انتقادات منتقدان را با انتقادات متقابل پاسخ می دادید، نه با حذف آنها یا تداعی آن ها با چیزهای خیالی. حذفی که البته باعث می شود این روزها بیشتر تماشا و خوانده شود و همچنان از اهداف احمقانه خود کوتاه بیایید.

متأسفانه نمی توان این همه را تحمل کرد

علیرضا آذربایجانی حقوقدان و حقوقدان نیز در پاسخ به این سوال نوشت: شایستگی کلی استادیار نخبه، با اخلاق حرفه ای و شجاعانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر محسنبرخانی، پس از سالها فعالیت محترم آموزشی، توسط مرجع رسیدگی کننده اصلی رد می شود.

این نامه با توجه به نظریه کارشناسان رسمی رسمی دادگستری که برای مراجع قضایی لازم الاجرا نیست، برای کمیته جذب دانشگاه ها الزام آور نیست، اما در راستای سیاست حاکم بر دانشگاه ها و وزارت علوم است. که این اصلاحیه نمونه ای از آیین نامه کمیته انضباطی دانشجویان با تقویت اختیارات روسای دانشگاه ها بود و از آنچه می بینیم بعید است هدف دیگری در کمیته جذب دانشگاه تهران داشته باشد.

به طور کلی، اساتید و حقوقدانان دانشکده حقوق، کسانی که مایل بوده اند برخی تصمیمات و مصوبات قضایی یا پاسخ های رسمی دولت را به مسائل مختلف اجتماعی در معرض نقد علمی، حقوقی و فقهی قرار دهند، در اقلیت بسیار محدودی قرار دارند. افسوس که تحمل در این محدودیت نیز ممکن نیست.

با دیدن این نامه فکر می کنم اگر اساتید و دانشجویان حقوق به متن مصوبه مربوط به تشکیل شورای حمایت از نظریه پردازی و مناظره روسای شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه کنند، چه بلایی سرشان می آید یا چه خواهند گفت

هیئت مدیره فوق برای اهداف زیر ایجاد شده است:

– تعیین علمی اختلافات و تخصصی شدن گفتگوهای فرهنگی و ایجاد فرصت رسمی، علمی و قانونی برای ارائه نظرات و نقد و کالبدشکافی آنها.

– نهادینه سازی آزادی اندیشه و بیان و امکان تبادل آراء علمی مطابق با اخلاق و منطق گفتگو و قانون اساسی.

-کاهش تنش ها و بحران های فرهنگی و مهار بی نظمی، پوپولیسم و ​​تقلب در مسائل فرهنگی و مذهبی در سطح دانشگاه.

– تشویق نخبگان و مراکز علمی کشور به ارائه ایده های پژوهشی و تولید نظریه در علوم انسانی با تکیه بر مبانی اسلامی برای دور شدن از ترجمه و جزمات وارداتی و تحجر و قشربندی.

– پاسخگویی به نیازهای فکری و شناختی و ارائه اطلاعات در مورد مسائل علمی و فرهنگی مورد علاقه دانشگاه.

تبیین تعارضات و ابهامات در جبهه های فکری و فرهنگی و جمع بندی علمی موضوعات مهم توسعه فرهنگی جامعه.

دیدگاهتان را بنویسید