این توافق در ماه مارس منعقد می شود / اجرای کامل توافق به ژوئن موکول می شود

این توافق در ماه مارس منعقد می شود / اجرای کامل توافق به ژوئن موکول می شود

روز جدید : شخصا معتقدم که توافق در ماه مارس حاصل می شود و اجرای کامل توافق به ژوئن موکول می شود. این روندی است که پیش از این در پرونده برجام تجربه شده و نتایج خوبی نیز به همراه داشته است، در برجام ابتدا در تیرماه این توافق امضا شد و سپس اجرای توافق به تیرماه موکول شد.

رویداد۲۴ حسن بهشتی پور، کارشناس سیاست خارجی در یادداشتی به روزنامه اعتماد نوشت: ۱) داده ها نشان می دهد که مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ و آمریکا نهایی شده و به زودی به توافق می رسد.

بر اساس آخرین اخبار، دو کشور منتظر نتیجه مذاکرات آقای گروسی در تهران برای تصمیم گیری نهایی درباره برجام هستند. به گفته گروسی، مهلت ژوئن برای ایران برای ارائه اسناد مورد نیاز آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین شده است. اما پس از انتشار این خبر، این سوال مطرح شد که آیا طی روزهای آینده امضای نهایی طرف های مذاکره به توافق می رسد و اجرای برجام به خردادماه موکول می شود یا مذاکرات یک مرحله ای بوده و تا خرداد ادامه دارد. 1401.

2) شخصاً معتقدم که توافق در ماه مارس حاصل خواهد شد و اجرای کامل توافق به ژوئن موکول خواهد شد. این روندی است که پیش از این در پرونده برجام تجربه شده و نتایج خوبی نیز به همراه داشته است، در برجام ابتدا در تیرماه این توافق امضا شد و سپس اجرای توافق به تیرماه موکول شد. توافق جدید احتمالاً با چنین نقشه راهی کار می کند. البته این اظهارات تنها حدس و گمان است زیرا تحلیلگران هنوز به جزئیات مذاکرات دسترسی ندارند. این در حالی است که این خبر که روز گذشته بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و بین المللی داشت، درخواست وزیر امور خارجه روسیه برای تضمین کتبی آمریکا برای تجارت با ایران بود. روسیه از ایالات متحده خواسته است تا با توجه به تحریم های غرب علیه روسیه بر سر اوکراین، به روسیه اجازه دهد تا بر سر محتوای شورای امنیت سازمان ملل آزادانه با ایران تجارت کند.

3) در پی انتشار این خبر، برخی در ایران با بدبینی به این درخواست نگاه کردند که البته با توجه به سابقه روس ها قابل درک است. البته باید توجه داشت که این درخواست ممکن است از برخی جهات برای ایران نیز مفید باشد. یکی از پیشنهادهای مهم برجام اما ظرفیت ایجاد شده برای ایران برای خرید تسلیحات نظامی است. طبیعی است که کشورهای اروپایی و آمریکا تمایلی به فروش سلاح و جنگنده به ایران ندارند.

ایران فقط از طریق روسیه و چین می تواند خرید تسلیحات خود را انجام دهد. زمانی که روسیه تضمین های لازم برای تجارت با ایران را داشته باشد، ایران نیز می تواند از این قابلیت ها به نفع خود استفاده کند. البته اگر آمریکایی ها تعهد لازم را ندهند، این درخواست یکی از موانع اصلی اختلاف خواهد بود، اما اگر روس ها موفق به دریافت این تضمین شوند، به نفع ایران است.

4) برخی اظهارنظرها حاکی از آن است که روسیه ممکن است از یک سو به دامن زدن به مشکلات خاورمیانه بپردازد تا از مشکلاتی که در اوکراین با آن مواجه است رهایی یابد و از سوی دیگر توافقی احتمالی منعقد کند. به نظر من اگرچه تاریخچه رفتار روسیه مشخص نیست و این کشور در مقاطعی رفتار نامناسبی از خود نشان داده است، اما در شرایط کنونی برجام نیز برای روس ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عدم توافق به معنای رویارویی با ایران است که در حال افزایش قدرت هسته ای است و این برای روسیه قابل قبول نیست. روس ها از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهند که سیاست منع اشاعه را امضا کند. اما همچنین از نقطه نظر منطقه ای، به نظر می رسد روسیه ظرفیت تحریک ادامه تنش ها در خاورمیانه را ندارد. بنابراین به نظر من امکان توافق با وجود این همه فراز و نشیب همچنان زیاد است…

دیدگاهتان را بنویسید