این خودروهای رنگی بیشتر در معرض تصادف هستند

اگر می خواهید بدانید کدام رنگ خودرو بیشترین تصادف را به همراه دارد، این مطلب جالب را از دست ندهید; همانطور که به تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات و بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی شروع به خرید ماشین می کنید و به مرحله انتخاب رنگ می رسید، چیزهایی فراتر از سلیقه برایتان مهم باشد، فروش ساده تر و بی دردسرتر و مسائل زیبایی شناختی. چیزهایی مانند امنیت بیشتر، تصادفات کمتر و مواردی از این قبیل. به عنوان مثال، خرید خودرویی با رنگ متالیک آبی تیره یا مشکی بدون شک جذابیت بصری زیادی دارد، اما می تواند میزان تصادفات جدی را افزایش دهد. در این مقاله به بررسی تاثیر رنگ خودرو بر آمار تصادفات می پردازیم تا از زوایای مختلف به این موضوع مهم نگاه کنیم.

علیرغم اینکه ممکن است بسیاری از افراد این سوال را باور نکنند و به سادگی از کنار آن بگذرند، تا به امروز مطالعات، مطالعات و آزمایشات گسترده ای در سراسر جهان انجام شده است که همگی این سوال را درباره تاثیر رنگ خودرو بر آمار تصادفات تایید می کنند.

بسیاری این اثر را با یک مثال بسیار ساده توضیح می دهند. اگر جسم سیاهی داشته باشیم و آن را در مکانی تاریک با نور بسیار کم قرار دهیم، بدون شک تشخیص آن برای چشمان ما بسیار دشوارتر خواهد بود. عکس این مثال زمانی است که یک جسم کاملا سفید در همان مکان داشته باشیم. بر اساس این مشکل دانشمندان و کارشناسان مختلف تاثیر رنگ خودرو بر آمار تصادفات را تایید کرده اند. بنابراین زمانی که در تاریکی یک خودروی تیره یا مشکی را می‌رانید، احتمال تصادفات و تصادفات وحشتناکی نسبت به رنگ‌های دیگر وجود دارد.

تاثیر رنگ خودرو بر آمار تصادفات تنها در شب نیست، بلکه در نور روز نیز تاثیر عینی دارد. اگر در مکانی که قسمت اعظم آن پوشیده از گیاهان و درختان طبیعی است با خودروی سبز رنگ رانندگی کنید، احتمال تصادف افزایش می یابد.

خودروهایی با این طیف رنگی کمتر در معرض تصادف هستند

در واقع، بر کسی پوشیده نیست که خودروهای سفید رنگ از نظر ایمنی در رتبه اول هستند. اما آیا از آمار و سطح ایمنی این رنگ نسبت به رنگ های دیگر اطلاع دارید؟ بر اساس مطالعه ای که صرف نظر از روز یا شب انجام شده است، احتمال تصادف یک خودروی سفید رنگ حدود 12 درصد کمتر از یک خودروی سیاه است. بعد از این رنگ مد روز و محبوب، خودروهای بژ و زرد کمترین تصادف را دارند. در واقع رنگ های روشن کمترین احتمال تصادف را دارند چرا که در شب و مکان های تاریک بهتر تشخیص داده می شوند و می توانند شاخص خوبی برای تایید تاثیر رنگ خودرو بر آمار تصادفات باشند.

از آنجایی که خودروهای سیاه رنگ در تاریکی به سختی دیده می شوند و به راحتی قابل تشخیص نیستند، احتمال تصادف در آنها بسیار بیشتر است. پس از این رنگ خودروهای نقره ای و خاکستری به دلیل شباهت به ساختمان ها و سازه های موجود در محیط و همچنین رنگ جاده و آسفالت، احتمال تصادف بالایی دارند.

احتمال تصادف برای خودروهای خاکستری 11 درصد و برای خودروهای نقره ای حدود 10 درصد بیشتر از خودروهای سفید است. علاوه بر این خودروهایی با رنگ های قرمز و آبی نیز با 7 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. پس تاثیر رنگ خودرو در آمار تصادفات را باور کنید و این موضوع را کمی جدی تر بگیرید!

شاید اگر گزینه هایی مانند چراغ ها و علائم هشدار دهنده در خودروها وجود نداشت و رانندگان در شب های تاریک از این گزینه استفاده نمی کردند، این اعداد تغییر محسوسی می کرد. اما در حال حاضر تمام خودروهای سواری جدید و مدرن از این چراغ ها استفاده می کنند. چراغ هایی که برد خوبی دارند و باعث می شوند افراد و رانندگان خودروی مذکور را تشخیص دهند. از این نظر می توان گفت همه چیز به تاثیر رنگ خودرو بر آمار تصادفات بستگی ندارد و عوامل دیگری نیز در این ماجرا گنجانده شده است.

اگر این معیار را جهانی بدانیم و آن را از نظر اهمیت آن در کشورهای پیشرفته و پیشرفته در نظر بگیریم، باز هم می توان به نتایج مهمتری دست یافت; اما در کشور ما همه چیز همیشه متفاوت است! ایرانی ها علاقه زیادی به خودروهای سفید دارند و بسیاری از خودروهای پرطرفدار و پرفروش بازار مانند پژو پارس، تیبا، پژو 206، ساینا و غیره با این رنگ محبوب در اختیار مشتریان قرار می گیرد. با نگاهی به این مشکل می توان دریافت که تاثیر رنگ خودرو بر آمار تصادفات چندان مطابق استانداردهای کشورمان نیست، بلکه مسائل مهم تری مانند نحوه رانندگی افراد و شرایط آب و هوایی منجر به تصادف و تصادف می شود! اما توجه به رنگ خودرو بر اساس پیشگیری از تصادف موضوعی است که بد نیست گاهی به آن توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید