این روزنامه همچنین در حوالی کلیباف گفت: تیم اقتصادی دولت ناهماهنگ است و مسئولان به یکدیگر اعتراض می کنند.

این روزنامه همچنین در حوالی کلیباف گفت: تیم اقتصادی دولت ناهماهنگ است و مسئولان به یکدیگر اعتراض می کنند.

روز جدید وی افزود: متاسفانه نشانه هایی از ناهماهنگی و تصمیمات جزیره ای در دولت فعلی مشاهده می شود که این امر را می توان در تصمیم ستاد تنظیم بازار برای وضع عوارض صادراتی محصولات معدنی مشاهده کرد که منجر به افت شدید بورس شد. دیروز.» روزنامه خراسان که مرتبط با سخنران و به سرپرستی کلیباف است. او در آن جهت می دانست.

تردیدی نیست که هماهنگی طیف وسیعی از دستگاه ها و وزارتخانه های مرتبط با اقتصاد در دولت یکی از چالش های اصلی قوه مجریه در هر دولتی است. از این رو فهرستی از تفاوت ها و تقسیم بندی های سنتی بین نهادهای مختلف در دوره های مختلف وجود دارد که باعث اعتراض و اختلاف در هیئت حاکمه شده است.

واقعیت این است که بسیاری از تصمیمات در دولت فرابخشی است. به عنوان مثال افزایش قیمت های جهانی و تورم داخلی باعث افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی و برخی مواد معدنی شده است. در چنین شرایطی ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت با اعمال عوارض صادراتی بر این محصولات، صادرات خود را کاهش دهد تا عرضه این محصولات در بازار داخلی افزایش یابد. اما این تصمیم منجر به افت قیمت سهام شرکت های معدنی شده و بازار سهام را شوکه خواهد کرد.
بدیهی است که نباید منافع بازار سهام را تنها ملاک چنین تصمیماتی تلقی کرد، اما وقتی با میراث شوم نوسانات شدید بورس در سال 1378 مواجه شد و سهامداران و بازارهای بسیار حساس را با تحولات و تصمیمات مشابه تحت تأثیر قرار داد، سهام متغیرهای بازار باید در نظر گرفته شوند.

علاوه بر این، استفاده از اهرم صادراتی برای تنظیم بازار داخلی اساساً اشتباه است، زیرا سودآوری سیاست های پولی، رشد نقدینگی و افزایش قیمت های جهانی را نادیده می گیرد. همچنین به بهانه جلوگیری از شعله ور شدن بازار داخلی نمی توان به صادرات و ارز کشور آسیب وارد کرد. محدودیت‌های صادراتی تنها در صورتی قابل محافظت هستند که برای حمایت از تکمیل زنجیره ارزش داخلی طراحی شده باشند و منجر به تبدیل محصول خام به محصولی با ارزش افزوده بالاتر شوند. این امر نمی تواند در قالب راهکارهای یک شبه در مراکزی مانند ستاد تنظیم بازار انجام شود، بلکه باید بر اساس برنامه ریزی های ملموس و فعال سازی ظرفیت های داخلی برای تبدیل مواد اولیه صادراتی به محصول نهایی صورت گیرد.
تصمیماتی از این قبیل که باعث اعتراض در خود دولت می شود نشان می دهد که هدف قرار دادن یک تیم اقتصادی منسجم در دولت یک چالش است. اطلاع رسانی نابهنگام از موضوعاتی مانند ارز 4200، تاخیر در اصلاح لایحه بودجه 1401 و حذف مواضع به وجود آمده در بورس و برخی موارد دیگر نشان می دهد که دولت در هماهنگی تیم اقتصادی با مشکل مواجه است که قابل کتمان نیست. .

این مشکلات لزوماً با تغییر کابینه حل نمی شود (اگرچه تغییر کابینه در برخی سمت ها ضروری به نظر می رسد)، اما نیازمند درک مشترک از مسائل کلیدی اقتصادی ایران در میان اعضای تیم اقتصادی دولت است. پرداختن به اقدامات خوب اما کوچک و ناکارآمد و خوشحالی از بهبود نگرش دولت نسبت به مردم و عدم توجه به اقدامات موثر و مهم که به برنامه جامع و عملیاتی دولت در عرصه اقتصاد تبدیل می شود، باعث می شود. دولت به تدریج در ماه های آتی با چالش های سخت تری در اقتصاد مواجه شود. چالش هایی که زندگی ساده و دموکراسی دیگر پاسخی برای آنها نیست. مشکلاتی که راه حل های یک شبه و مکاتبات انتقادی در دولت نمی تواند آنها را حل کند. مشکلاتی که در تامین انرژی، وضعیت محیط زیست، چالش‌های سیستم بانکی و عدم تعادل صندوق‌های بازنشستگی به وجود می‌آیند و باید برای رفع آن تصمیم‌های جدی اتخاذ شود.

دیدگاهتان را بنویسید