دولت بی برنامه و ناهماهنگ است

دولت بی برنامه و ناهماهنگ است

روز جدید سیدابراهیم رئیسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری می گوید برای همه مشکلات کشور راه حلی دارد و می خواهد با چند صد صفحه طرح مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. اما حالا که سکان هدایت کشور را در دست گرفته به نظر می رسد یا آن برنامه ها جواب نداد و یا برنامه ای برای اداره کشور نداشت. «در حال حاضر با کوهی از مشکلات در کشور مواجه هستیم اما دولت ناهماهنگ و بی برنامه ابراهیم رئیسی» «توانایی حل ریشه مشکلات کشور را ندارد».

علی صوفی در مصاحبه ای گفت: این یک بحران جدید نیست. ما به تدریج در داخل و خارج با چالش هایی مواجه شده ایم و اکنون هر کدام از این چالش ها تبدیل به یک بحران شده است. به عنوان چالش انتخابات، حکومت داری، اقتصاد، سیاست بین الملل و… که همه جای خود را دادند و اکنون با بحران مواجه هستیم. مدتی است که کشور درگیر این بحران ها بوده است».

صوفی خاطرنشان کرد: در بین همه این بحران ها، بحران ناکارآمدی حکمرانی نه در حوزه حاکمیتی، بلکه در بحران حاکمیتی و اقتصادی کشور بیشتر مشهود است و هر روز مشکلاتی را ایجاد می کند که راه حلی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: شاید تدابیر دولت یا مجلس بیشترین مسکن باشد که تا حدودی از درد و تحمل این معضل می کاهد، اما اصل موضوع همچنان به قوت خود باقی است. بنابراین این مشکل پس از از بین رفتن اثرات مسکن دوباره مطرح می شود.»

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: شرایط کشور به قدری بحرانی و آینده کشور آنقدر خطرناک است که هر لحظه ممکن است با یک سری نابسامانی های اجتماعی مواجه شویم که اخیراً شاهد آن بوده ایم. افراد و گروه های کم درآمد برای معیشت و فشارهای اقتصادی هجمه می کنند و باعث ایجاد یک سری شورش ها و ایجاد ناامنی در کشور می شوند. «به مغازه‌ها و مغازه‌ها حمله می‌کنند و هر کدام به نوعی این را حق خود می‌دانند.

صوفی گفت: متاسفانه جامعه مملو از حوادث است. این نهادها به مردم اجازه نمی دهند سرنوشت خود را رقم بزنند، بلکه به عنوان ولی امر مردم عمل می کنند و به مردم اجازه نقش آفرینی به ویژه در عرصه انتخابات را نمی دهند.

وی گفت: ایفای نقش در انتخابات به معنای حق انتخاب سرنوشت و آینده است و مردم نمایندگان خود را از طریق انتخابات تعیین می کنند و در نتیجه پشت عواقب آن می ایستند. به عنوان مثال، مردم بعد از دومی چه آرام بودند، زیرا شخصی به انتخاب خود رئیس جمهور انتخاب شد، کسی که از سوی دولت نامزد نشده بود و کاندیدای دولت نبود. از آنجا انگار مشکلی وجود داشت، انگار این مشکلات یک شبه حل نمی شد و زمان می برد، اما مردم در کنار دولت و مشکلات ایستادند و دولت توانست برای مردم کار کند و آرامش ایجاد کند. بازارها، نیروی کار، سرمایه و تجارت چقدر رونق داشتند؟ مردم هنوز هم دوران آقای خاتمی را بهترین می دانند».

وی ادامه داد: اگر اجازه دهیم مردم خودشان انتخاب کنند، مردم پشت انتخاب خودشان خواهند ایستاد و نمایندگان از مردم جدا نخواهند شد و البته نمایندگان نماینده واقعی مردم خواهند بود و درد مردم را درک خواهند کرد. صوفی گفت: اگر تصمیمی می‌گرفتند، مردم را آزار نمی‌داد و مردم متقاعد می‌شدند که تصمیم‌ها به نفع خودشان است؛ خواسته‌های مردم علیه دولت است و او علیه دولت سؤال می‌کرد و در برابر مردم جواب می‌داد. .

وی ادامه داد: اکنون شرایط برعکس است، زیرا نماینده می داند که نماینده دولت است و اگر هیات امناء با نظارت مصوب، نامزدهای تایید صلاحیت شده را رد صلاحیت نمی کرد، چنین فردی با حداقل ها نمی توانست وارد مجلس شود. رای. آنها می دانند که باید برای همیشه به اربابان خود خدمت کنند، پس چه ربطی به مردم دارد. «مردم آنها را به مجلس نفرستادند.

این گونه مشکلات باعث از بین رفتن شایسته سالاری در کشور شده است و زمانی که مستحقان از حوزه حکومت خارج می شوند، ناکارآمدی حاکم می شود و همه می بینند که دولت ناکارآمد است و نمی تواند مشکلات را حل کند و حتی بهتر از آن. اقدام نکردن، گفت: باید آهسته اقدام کرد به ضرر مردم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: اکنون با کوهی از مشکلات در کشور مواجه هستیم و دولتی که روی کار آمد دولتی رقیب دولت قبل بود و به ویژه در سال 96 علیه رئیس جمهور وقت و گفت که رئیس جمهور وقت «کار نمی کند و اگر بیایند اوضاع گلستان را خراب می کنند که در نهایت شکست خورد».

وی افزود: سال گذشته ابر، باد، مه، خورشید و آسمان هم دست به دست هم دادند که این بار آقای رئیسی در انتخابات پیروز شد اما آقای رئیسی حتی یک روز سابقه مدیریت نداشت و قوه مجریه را رها نکرد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای رئیسی سفرهای استانی خود را از روز اول آغاز کرد. به نظر می رسد رئیس جمهور با رئیس قوه قضائیه متفاوت است. به نظر می رسد اگر او به دنبال بهبود وضعیت کشور است، به تنهایی نمی تواند با سفر به روستا این کار را انجام دهد. او باید در مرکز قرار گیرد و با کمک تیم های قدرتمندی که در دولت تشکیل داده است برنامه ها را پیش ببرد و به اهدافی که تعیین کرده اند برسد، اما در اصل به صورت پوپولیستی به کار خود ادامه داده است و این نشان داده است که بدنه این مرد اصلاً ریاست جمهوری است. نمی داند و نمی داند کجاست و چگونه می تواند مشکلات مردم را حل کند».

صوفی گفت: آقای رئیسی در مراسم افطار امسال نیز به مقام معظم رهبری یادآور شد که مردمی بودن فقط به روستا رفتن نیست. «در حالی که مقام معظم رهبری صراحتاً به آقای رئیسی تذکر دادند که اصرار دارند به روستا بروند، اما نه به گونه ای که کار کشور و دولت را رها کنند و حساس نباشند.

وی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت و هماهنگی بین تیم اقتصادی موکول به تصمیم گیری و اجرا شد و حتی در انتخاب افراد برای این سمت ها نیز توجه کافی صورت نگرفت و مناصب دولتی تنها برای سهم خواهی تقسیم شد. جریان هایی که به او رای دادند. کاندیداهای قبلی هم با هم استخدام شدند که بلافاصله باعث درگیری و مشکلات شد.»

صوفی خاطرنشان کرد: اکنون هم که اعضای دولت می خواهند کار کنند، به دلیل نداشتن توانایی مدیریت پرونده ها به دلیل نداشتن تجربه کافی در قوه مجریه، کار نمی کنند. نداشتن تجربه در مدیریت کاری و اجرایی در سطح کلان باعث می شود شایسته سالاری و ارزش نیروهای متخصص و مجرب را نادیده بگیرند و به راحتی مانند اوایل انقلاب تمام نیروهای موثر و سپس اقوام و دوستان و … را پاکسازی کنند. که تخصص نداشت او را در رأس همه چیز قرار دادند. صدای مجلس را هم بلند کرد که همسو با آنهاست».

این کارشناس سیاست داخلی گفت: در این شرایط از بهبود وضعیت کشور متاسفیم و فقط از آقای رئیسی می خواهیم که نرخ ارز را در همان محدوده ای که در نظر گرفته شده تثبیت کند. ما دیگر انتظار نداریم تورم از بین برود و کالاها ارزان شوند، فقط می خواهیم قیمت ها ثابت بماند. اما آقای رئیسی را هرگز پیدا نکردند زیرا دائماً در استان ها تردد می کردند و وزرا در مراتع و مرکز سرگردان بودند. آنها برای هماهنگی و حل اختلافات موجود به چه کسی می توانند مراجعه کنند؟ «در نتیجه، در کمال تعجب، این حکومت یکپارچه مدت کوتاهی پس از تشکیل دولت توسط دولت کنار گذاشته شد.

وی افزود: این موضوع ائمه جمعه را بر آن داشت تا در خطبه های آخر خود به مشکلات مردم اشاره کنند و به دولت تذکر دهند و از دولت بخواهند که به مشکلات مردم و بلاتکلیفی مردم توجه کند.

صوفی گفت: «دولت نمی داند مشکل چیست. ممکن است تب داشته باشید، اما تب یک مشکل است، نه یک مشکل. این عفونتی است که در بدن ایجاد شده و پزشک باید آن را برطرف کند. “اگر عفونت از بین نرود، مشکل همچنان وجود دارد. حالا، هر قرصی که مصرف کنید، باز هم فایده ای ندارد.”

دیدگاهتان را بنویسید