جزئیات حرکت ناهماهنگ دانش آموزان در مراسم هفته وحدت و درگیری در مدرسه/ دانش آموز را نه دستگیر کردیم و نه کشته

جزئیات حرکت ناهماهنگ دانش آموزان در مراسم هفته وحدت و درگیری در مدرسه/ دانش آموز را نه دستگیر کردیم و نه کشته

روتر جدید استاندار اردبیل به تشریح درگیری پلیس با دانش آموزان در تجمع دانش آموزی روز چهارشنبه در آن شهر پرداخت و در عین حال تاکید کرد که در تجمعات اعتراضی برگزار شده در استان اردبیل هیچ دانش آموزی دستگیر یا کشته نشده است.
میلاد علوی گزارشگر سیاسی شبکه شرق

عصر روز جمعه (3 مهرماه) بود که کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی کشور خبر دیدار روز پنجشنبه (31 مهر) نیروی انتظامی با دانش آموزان دبیرستان دخترانه شهید استان اردبیل را منتشر کرد. این کانال تلگرامی نوشت 7 دانش آموز این مدرسه دستگیر و یک نفر جان باخت. اما شورای هماهنگی اصناف چند ساعت بعد خبر خود را حذف و ویرایش کرد. در خبر جدید هیچ اثری از مرگ دانش آموز بر اثر درگیری در مدرسه دیده نشد.

سید حامد عاملی استاندار اردبیل در گفت و گو با «شبکه شرق» به این خبر واکنش نشان داد و با اشاره به زمان اعلام شده برای برگزاری این مراسم از سوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان گفت: مدارس در روز تعطیل است. پنج شنبه. روز پنجشنبه در اردبیل مدرسه نیست. «حادثه مورد بحث مربوط به چهارشنبه است.

دانشجویان خیابانی شعار می دادند؛ به مدرسه معرفی شدند

وی در توضیح این اتفاق گفت: روز چهارشنبه مراسمی در مکانی در اردبیل برگزار شد. پس از این مراسم عده ای از دانش آموزان با سر دادن شعارهای “زن، زندگی، آزادی” محل را ترک کردند. این شعارها توسط دانش آموزان در خیابان سر داده شد که به همین دلیل تیم پلیس حاضر در محل دانش آموزان را به داخل مدرسه هدایت کردند.

این مقام ارشد استان اردبیل خبر کشته شدن دانش آموزان در این حادثه را تکذیب کرد و خاطرنشان کرد: با حضور نیروهای انتظامی دانش آموزان وارد مدرسه شهید می شوند اما هیچ اتفاقی نمی افتد. در جریان این حادثه انشاءالله دانش آموزی فوت نکرده است و اخبار منتشر شده مبنی بر فوت یک دانشجو در جریان این حادثه کاملا کذب است.»

وی ادامه داد: برای اطلاع رسانی و شفاف سازی به مدیران آموزش و پرورش استان اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان فاطمی اعلام کردم که این دانشجو در این بیمارستان فوت کرده است.

استاندار اردبیل در بخشی دیگر از اظهارات خود با بیان اینکه از ابتدای وقوع این حوادث در کشور ما به فضل الهی حتی یک کشته در اردبیل نداشته ایم، گفت: نداریم. همه دانش آموزان استان اردبیل که در جریان درگیری کشته می شوند.» مردم اردبیل هم می دانند: «قرار بود حداقل یک آگهی ترحیم بین چهارشنبه تا امروز منتشر شود، اما نشد.

هیچ دانشجویی دستگیر یا کشته نشد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد دانشجویان دستگیر شده در استان اردبیل گفت: هیچ دانشجویی در اردبیل دستگیر نشده ایم. در جریان رویدادهای روز چهارشنبه، همه دانش آموزان ابتدا به مدارس و سپس به خانه های خود پراکنده شدند. تاکید می کنم که ما بحث دستگیری دانش آموزان و خدای ناکرده کشتار آنها در استان اردبیل را نداشتیم.»

عائلی درباره زمان درگیری دانش آموزان با پلیس نیز گفت: اتفاقات بعد از ظهر رخ داد. برخی از آن ها قبل از اتمام مدارس و برخی از آن ها همزمان با پایان مدارس اتفاق افتاده است.

وی توضیح داد: ببینید ماجرا از این قرار است که روز چهارشنبه مراسم هفته وحدت در شهرستان برگزار شد که تعدادی از دانش آموزان در آن حضور داشتند. پس از پایان مراسم، دانش آموزان مجبور شدند به مدارس خود برگردند. برخی از دانش آموزان شعار بازگشت به مدرسه سر می دهند. در نتیجه این شعار دانش آموزان به داخل مدرسه هدایت می شوند.

استاندار اردبیل در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه رهبری دانش آموزان توسط نیروی انتظامی گفت: نیروهای امنیتی و انتظامی وارد مدرسه نشدند اما با ورود دانش آموزان به مدرسه درگیری بین آنها رخ می دهد. والدین و مدیران مدارس».

ماجرا از انتقال ناهماهنگ دانش آموزان در مراسم هفته وحدت آغاز شد

این مسئول خاطرنشان کرد: حادثه درگیری اولیای دانش آموزانی که برای تحویل گرفتن فرزندانشان آمده بودند با مدیران مدارس به این دلیل بود که اولیا معترض بودند که چرا فرزندان ما را به مراسم هفته وحدت برده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این حادثه همان حادثه جابجایی دانش آموزان در مراسم هفته وحدت بدون اطلاع اولیا بود، گفت: بله دقیقاً همین سوال. اولیای دم در این مورد اعتراض کردند و اعتراض آنها صحیح است. آموزش و پرورش موظف شد این کار را با هماهنگی والدین انجام دهد. من به عنوان استاندار اردبیل به گروهی که باعث این اتفاقات شدند و دانش آموزان را بدون اجازه اولیای خود به مراسم بردند تذکر دادم و گفتم با تمام شدن این اتفاقات با افرادی که مسئول این مشکل هستند برخورد می شود.

استاندار اردبیل در پاسخ به این سوال که آیا دانش آموزان یا والدین آنها در جریان این حوادث با نیروهای امنیتی مواجه شده اند، گفت: خیر. روز چهارشنبه هنگام وقوع این رویدادها هیچ دانشجویی بازداشت نشد. بدتر از آن، ما حتی یک دانش آموز کشته نشدیم. نه تنها در این مورد، بلکه در این مدت در اردبیل موضوع به گونه ای مدیریت شد که حتی یک فوتی هم نداشتیم.

درگیری بین والدین دانش آموزان و مدیران مدرسه بود نه پلیس

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی و نظم و قانون نیز با والدین برخورد نکردند، درگیری بین اولیای دانش آموزان و مدیران مدارس، حتی درگیری رخ داد اما پلیس و نیروی انتظامی برخوردی نکردند. با پدر و مادر.” .

املی گفت: مدیران مدارس در نتیجه درگیری های آنها با اولیای دانش آموزان اصرار داشتند که شکایت کنند و ما نیز با آنها صحبت کردیم تا با کمال دقت به این موضوع نگاه کنند و از اولیا شکایت نکنند.

استاندار اردبیل در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات رخ داده فقط مربوط به مدرسه دخترانه شهید است یا مدارس دیگری نیز در آن دخیل بوده است، گفت: در مجموع 2 مدرسه دانش آموزان خود را برای مراسم هفته وحدت و … برده اند. حوادثی در آنها اتفاق افتاده است، یکی مدرسه شهید و یکی مدرسه راسی نظام. هر دو مدرسه دخترانه است.

اکثر بازداشت شدگان اعتراضات اردبیل با یک وعده آزاد شدند

این مقام ارشد استان اردبیل با بیان اینکه «در اردبیل دانش آموز بازداشتی نداریم»، درباره وضعیت سایر بازداشت شدگان نیز گفت: سایر افراد بازداشت شده اگر مشکل خاصی وجود نداشت معمولا در روز اول آزاد می شدند. بعد از گرفتن تعهد هیچ پرونده ای برای آنها تشکیل نشده است. البته افرادی هم بودند که بعد از به اصطلاح به میدان آمدند و قوه قضائیه هم قوانین خاص خود را برای آن افراد دارد، اما بیشتر آنها در همان روز آزاد شدند».

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در بین کسانی که به میدان آمده اند از نظر حاکمان دانش آموز یا جوان وجود دارد، گفت: به هیچ وجه. «ما هیچ دانشجوی دستگیر شده و بازداشتی نداریم.

استاندار اردبیل در پایان بار دیگر بر کذب بودن اخبار مربوط به کشتار و دستگیری دانش آموزان در اردبیل تاکید کرد و خاطرنشان کرد: کل ماجرا را برای شما توضیح دادم، اخبار منتشر شده کذب است. مردم اردبیل هم می دانند که این خبر کذب است، اما ممکن است برای مردم کشور سوالاتی پیش بیاید، من کل ماجرا را توضیح دادم تا این سوالات حل شود و مردم بدانند که اخبار منتشر شده کاملا کذب است.

دیدگاهتان را بنویسید