این پرسپولیسی ها مقصر همه چیز هستند!

این پرسپولیسی ها مقصر همه چیز هستند!

اینکه تیم ملی امید ایران با هدایت مهدی مهدوی کیا یکی از اسطوره های فوتبال ایران و جمعی از بازیکنان زیر 23 سال مقابل کشوری بی فوتبال یعنی ترکمنستان شکست خورد، نشان می دهد که برخلاف تصور عموم، فوتبال ایران پر نیست. از استعداد . در سال های بعد حداقل 6 یا 7 بازیکن از تیم ملی امید ایران به راحتی می توانستند در تیم بزرگسالان بازی کنند اما امروز این تعداد در بهترین حالت به یکی دو نفر رسیده است. چرخه نادرست استعدادیابی در فوتبال ایران که در سال های گذشته می توانست با تمام وجود چندین استعداد ناب را معرفی کند، در این سال ها چنان شکست خورده است که گران ترین بازیکنان لیگ برتر، ستاره های دهه قبل هستند. . این کلیشه مدت هاست که در ذهن فوتبالدوستان ایرانی وجود داشته است که «ایران هم مانند برزیل یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر استعدادهای فوتبالی است». کلیشه ای که شاید صحت نداشته باشد چرا که فعلا خبری از این استعدادهای اهل سنت در فوتبال ایران نیست.

مهدی مهدوی کیا سرمربی تیم ملی امید پس از شکست مقابل ترکمنستان گفت: ما خودمان و اشتباهات فردی را باخته ایم. تحلیل نظرات ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران کار ساده ای است: این تیم تمرینات مناسبی ندارد و بازیکنان به دلیل نبود شرایط مسابقه اشتباهات کودکانه را مرتکب می شوند. تیم ملی امید هرگز در اولویت فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک نبوده است اما در ماه های اخیر حتی جزو دغدغه های چند مدیر ارشد ورزشی نبوده است. دو نهاد حاکمیتی این تیم، کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال، در چند ماه گذشته مشغول حل مشکلات حاکمیتی خود بوده اند و این تیم تنها در دو بازی تدارکاتی مقابل عراق راهی تاشکند شده است. . تیمی که بعد از اخراج عزیزی هادم جایگاهش به عنوان سرمربی و دستیار بالا رفت.

این دقیقاً همان اتفاقی است که برای تیم ملی فوتبال در حال رخ دادن است و از این منظر نتایج تیم ملی آینه تمام چیزی است که در قطر در انتظار یوزیان است. از ترکمنستان، قطر و ازبکستان خبری نیست. در آنجا هری کین تلاش می کند تا آقای گلی را به دست آورد و پولیشیک قصد دارد با تیم ملی آمریکا در تاریخ ثبت شود.

جالب اینجاست که در این شرایط هیچ دیواری کوتاهتر از مهدوی کیا به نظر نمی رسد. نه اینکه کادر فنی تیم ملی درست باشد، اما وقتی اینطور است، ترسناک است که همه تقصیرها را گردن مهدوی، کیا و دستیارانش بیاندازیم. وقتی هنوز باشگاه ها خود را موظف به امید دادن به موقع و درست به تیم ملی نمی دانند چرا باید او سرمربی این تیم شود؟ این تیم امید همان تیم امیدی است که با بازیکنانی به مراتب بهتر و مشهورتر، نزدیک به نیم قرن از المپیک را از دست داد.

امید سرمربی تیم فوتبال کشورمان پس از بازی دوستانه مقابل عراق گفت: امید ما به مسابقات آینده است. البته همه دوست دارند قهرمان شوند اما با این تیم جوان می خواهیم تجربه کسب کنیم چون هدفمان رسیدن به المپیک پاریس است. ما با یک تیم جوان به ازبکستان می رویم، عواقب این کار را پذیرفته ام و در این سه سال هر اتفاقی بیفتد، داریم کار می کنیم. در صمیمیت اظهارات مهدوی کیا شکی نیست اما آیا واقعا تیم ملی امید با این تدارکات می تواند جادوی طولانی مدت را بشکند؟

تیم ملی امید ایران فردا در سومین بازی مرحله گروهی به مصاف ازبکستان می رود. تنها شانس این تیم برای ادامه پیشروی در گروه مقابل ازبکستان و قطر مقابل ترکمنستان است. تیم قطر که در روز اول یک بر یک تیم ایران را متوقف کرده بود، در دومین دیدار خود مقابل ازبکستان با 6 گل شکست خورد. پس باید اذعان داشت که آخرین دیدار ایران در این گروه برابر تیم ازبکستان بسیار سخت خواهد بود. ترکمنستان به دلیل برتری در دیدار با ایران با تساوی به دور بعد راه پیدا می کند و قطر تنها در صورت پیروزی بیش از 6 گل می تواند به صعود امیدوار باشد.

وضعیت تیم ملی امید به اندازه وضعیت تیم ملی فوتبال و به طور کلی وضعیت عمومی فوتبال ایران پیچیده است و بیشتر این پیچیدگی به دلیل ضعف مدیریتی است. حکمرانی بدی که روزی فوتبال باشگاهی ایران را از آسیا حذف می کند، روزی به ناکامی تیم ملی امید می انجامد و در آینده ای نزدیک تیم ملی ایران را به ورطه نابودی می اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید