بارزترین ویژگی حضرت شاهچراغ (ع) ولایت مداری آن بود / فضایل احمدبن موسی شاهچراغ (ع)


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843910

استاد حوزه علمیه گفت: حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) یاران خود را به پذیرش ولایت علی بن موسی الرضا(ع) تشویق کرد. از طرفی در دفاع از این امام با حاکمان جور جنگید و در این راه به شهادت رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روز ششم ذی القعده مصادف با روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) احمدبن موسی (ع) ادامه دارد و با ولادت امام رضا (ع) به پایان می رسد و از این رو این دهه را دهه کرامت نامیده اند. کرامت و جایگاه ویژه ای دارد. در همین راستا برای آشنایی با حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به سراغ حجت الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل پور از اساتید حوزه علمیه و معروف به استاد حاطب اصفهانی رفتیم.


e88e0346 b971 4331 aaf4 8da522ccadb6 خبر خاکستری

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل پور، استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، ضمن تبریک به مناسبت دهه مبارک کرامت و الطاف الهی با نام و یاد و حضور سه فرزند هفتم. امام موسی کاظم (ع) امام موسی کاظم (علیه السلام) خطاب به همه عدالت خواهان، حقیقت جویان، به ویژه پیروان مکاتب بهشتی، به ویژه مسلمانان، شیعیان و پیروان واقعی این امام، الْعَدْلَ فَکَانَ أَوَّلَ عَدْلِهِ نَفْیُ الْهَوَى عَنْ نَفْسِهِ، یَصِفُ الْحَقَّ وَ یَعْمَلُ بِهِ، لَا یَدَعُ لِلْخَیْرِ غَایَةً إِلَّا أَمَّهَا وَ Няма съмнение, освен че е възнамерявал да го направи. Което е в описанието на благочестивите и the best servants of God began.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: اینها انسان های متعالی هستند که ژرفای باورنکردنی دارند و معدن دین و زمین هستند و انسان های صالح مانند گوهرهای گرانبهایی هستند که دیگران همواره از وجودشان بهره های معنوی فراوانی می برند.

استاد حاطب اصفهانی ادامه داد: تعبیر وحدت زمین به معنای نماد قدرت، صلابت، مقاومت در برابر ناهنجاری ها، ارتعاشات و ساختارشکنی های اجتماعی و هدف از طرح وحدت زمین در این سخنرانی فرزندان ماست. از جانب خداوند موسی بن جعفر (ع) بر سه نقطه از این کشور منصوب شده است و هر یک مانند کوهی استوار، پناهگاه امت اسلامی در برابر گرایشات مادی و ناپسند است. یکی در خراسان رضوی (امام رضا)، یکی در قم (حضرت معصومه) و دیگری حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) است که در شیراز است.


فضایل احمدبن موسی شاهچراغ (ع)

حجت الاسلام اسماعیل پور افزود: شیخ مفید در ارشاد می نویسد: موسی مردی بزرگوار، جلیل القدر، بزرگوار و پارسا بود. حضرت موسی کاظم (ع) او را بسیار دوست داشت. او را پیشرو دانست و مزرعه خود را که به یاسیریه معروف بود به او داد. می گویند احمد بن موسی در زمان خود هزار برده آزاد کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: احمد بن موسی از بزرگان زمان خود بوده و از محدثانی است که از پدران و اجداد بزرگوار خود احادیث زیادی نقل کرده است.


شهرت احمد برای موسی تا شاهچراغ و ورود او به ایران

حجت الاسلام اسماعیل پور در پاسخ به این سوال که چرا به ایران مهاجرت کردید و چرا به شاهچراغ شهرت یافتید، توضیح داد: مهاجرت ایشان به ایران دو دلیل دارد. دلیل اول: تشنه خونی برادر شهیدشان امام رضا (ع) با کاروان عظیم 15000 نفری و دلیل دوم دیدار برادرشان در مرو که در میانه راه متوجه شدند امام را کشته اند. ع) و احمد به همراه بستگانش به شیراز رفتند و سرانجام در جریان جنگ به شهادت رسیدند.

استاد حوزه علمیه شهرت شاهچراغ احمد را به موسی خواند و افزود: شایعاتی وجود دارد از جمله اینکه در زمان عضدالدوله دیلمی پیرزنی نزد وی آمده و گفته است که در نزدیکی تپه شب نور درخشانی دیده می شود. به خانه و نزديك شدنم هيچ نشاني نمي بينم. عضدالدوله ماجرا را با اطرافيانش در ميان گذاشت، گفتند شايد پيرزن به اميد به دست آوردن مال چنين اظهاراتي كرد. شاه قانع نشد و يك شب رفت. زن نیکوکار به محض اینکه نور را دید به بالین پادشاه رفت و سه بار گفت: چراغ شطرنج. هفت بار نور را دید و فردای آن روز دستور داد تپه را حفر کنند و در حین حفاری با بدنه تخت به سرداب رسیدند و شاه به شیخ عفیف الدین از علما و زاهدان پارسی در مقبره اطلاع داد. آن شب خواب دید و به زیارت قبر امامزاده احمد بن موسی آل رفت. کاظم. عضدالدوله روز را در ملاء عام بست و دخمه ای باشکوه بر روی آن ساخت.


بیعت احمد بن موسی با امام رضا علیه السلام

استاد حاطب اصفهانی موضوع انقیاد مقام امام را از نقاط عطف احمد به موسی شاهچراغ (ع) دانست و افزود: زمانی که خبر شهادت امام موسی کاظم (ع) در مدینه منتشر شد، مردم در منزل ایشان تجمع کردند. ام احمد سپس با احمد بن موسی (ع) به مسجد آمدند و به دلیل شخصیت والای احمد بن موسی (ع) گمان کردند که پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) وارث و امام خواهد بود. از این جهت با او بیعت کردند و او نیز با آنان بیعت کرد، پس بر منبر رفت و خطبه ای با فصاحت و بلاغت ایراد کرد و گفت: ای مردم، چون اکنون همه شما با من بیعت کرده اید، بدانید که من به برادرم علی بن موسی (ع) وفادارم. بعد از پدرم امام و خلیفه مشروع و ولی خداست. من و شما وظیفه داریم از خدا و رسولش اطاعت کنیم.

وی ادامه داد: احمد بن موسی سپس به بیان فضایل برادرش علی بن موسی الرضا(ع) پرداخت و همه حاضران تسلیم او شدند و در حالی که احمد بن موسی(ع) پیش از آنان بود از مسجد خارج شدند. سپس خدمت امام رضا (ع) رسیدند و نزد امام بزرگوارش اقرار کردند. سپس همگی با امام رضا (ع) بیعت کردند و حضرت علی بن موسی برای برادرش (احمد) دعا کرد: «چون حق را کتمان نکردی و آن را از دست ندادی، خداوند تو را در دنیا و آخرت تباه نکند.

این مفسر قرآن کریم در پاسخ به این سوال که رویکرد غزوه پیامبر(ص) برای جلوگیری از نفوذ دشمنان چگونه بود؟ وی تصریح کرد: در دو جبهه جنگ نرم و جنگ سخت و با انحراف و ظلم و ظلم مبارزه می کند. وی در عرصه فرهنگی با فرقه گرایی و تفرقه در جامعه مسلمانان مبارزه کرد و پیروان خود را به پذیرش ولایت علی بن موسی الرضا (ع) ترغیب کرد. از طرفی در دفاع از این امام با حاکمان جور جنگید و در این راه به شهادت رسید.

وی ادامه داد: قیام احمدبن موسی(ع) به عنوان یکی از مهم ترین حرکت های مسلحانه شیعه علیه رژیم جور در تاریخ اسلام و تشیع همچنان سرکوب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل پور در پایان سخنان خود ابیاتی درباره عظمت شاهچراغ (ع) بیان کرد:

از عشق تا درد سینه و اندوه

از پرتو معرفت چراغی داری

چشمانت به نور عشق می درخشد شیراز!

چون در دلت لوستر داری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید