بارش برف و باران در 17 استان/افزایش آلودگی هوای تهران و کرج

ساعت: 15:59
تاریخ ارسال: 1301/10/21
کد خبر: 1922368

سازمان هواشناسی کشور نسبت به نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد در مناطق سردسیر و مرتفع برف و مه هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه نارنجی از تداوم و استقرار توده هوای سرد در روز شنبه (24 دی) در شمال شرق، شرق، جنوب شرق و شمال غرب و دامنه ها و ارتفاعات البرز، گیلان، گلستان و مازندران خبر داد. .

در نتیجه این شرایط جوی، احتمال افزایش مصرف منابع انرژی به ویژه برق و گاز، یخبندان و لغزندگی جاده ها و آسیب به بخش کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور کنترل مصرف منابع انرژی، دقت در سفر، نگهبانی و پوشاندن لوله های آب، استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودروها و ماشین آلات کشاورزی را ضروری می داند.

این سازمان با صدور اخطاریه نارنجی کشاورزی در خصوص تداوم و تداوم توده هوای سرد در روز شنبه (4 دی) در شمال شرق، شرق، جنوب شرق و شمال غرب و ارتفاعات و دامنه های تهران، البرز، قزوین، گیلان و مازندران، ادامه می دهد. داد

در نتیجه این مخاطرات، احتمال آسیب به محصولات و ادوات کشاورزی دور از انتظار نیست.

این سازمان برای کاهش خسارات احتمالی، برداشت مرکبات باقیمانده را در استان‌های حاشیه دریای خزر تسریع می‌کند، کودهای پتاسیم، ترکیبات بور و روی و کودهای اسید آمینه را به‌طور غیرمستقیم در بالای تاج درختان برای مقاومت در برابر سرما، تامین سوخت مصرف می‌کند. و سرویس دستگاه های گرمایشی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها به دلیل کاهش محسوس دما، تخلیه سیستم های آبیاری تحت فشار به دلیل دمای پایین، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغ ها با هدف تنظیم دمای محیط، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر، شفاف. روشن کردن آتش و ایجاد مه در باغ ها (در ساعات اولیه صبح) و عدم استفاده از جنگ شیمیایی در مناطقی که احتمال کاهش دما به زیر صفر وجود دارد، توصیه می شود.

سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش غلظت آلاینده های هوا و کاهش کیفیت هوا همراه با افزایش شاخص از چهارشنبه تا شنبه (31 تا 24 دی) در تهران و کرج هشدار زرد داد.

در نتیجه این خطرات، امکان افزایش شاخص آلودگی هوا تا حد ناسالم برای گروه های حساس و در صورت عدم کنترل منابع ثابت و متحرک آلودگی به ویژه در مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.

این سازمان مدیریت بهینه مصرف سوخت فسیلی، کنترل فعالیت های آلاینده صنعتی، کاهش ترددهای غیرضروری و پرهیز از ورزش در فضای باز به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری های قلبی و تنفسی را توصیه می کند.

این سازمان نسبت به نفوذ بارندگی، باران، گاهی رعد و برق و وزش باد، در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف، مه هشدار داده است.

این وضعیت جوی روز جمعه (3 دی ماه) در استان های لرستان، خوزستان، ایلام، کوگیلویه و بویراحمد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری، روز شنبه (24 دی) در خوزستان، ایلام، غرب و جنوب همدان، لرستان، کرمانشاه، جنوب کردستان. اصفهان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، زنجان جنوبی، قزوین، البرز و تهران دور از دسترس نیستند.

در نتیجه این خطرات، احتمال لغزندگی معابر و اختلال در تردد خودروهای شخصی، احتمال آبگرفتگی موضعی و محدود جاده ها، کاهش دید، یخ زدگی در مناطق سردسیر، طوفان برف در محورهای کوهستانی، احتمال خسارت به صنایع کشاورزی و … امکان اختلال در ناوگان حمل و نقل و پیشنهاد کلی وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، حمل تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر چرخ و سوخت کافی در هنگام سفر با خودرو، انجام اقدامات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، پرهیز از فعالیت های کوه نوردی، آمادگی شهرداری و سازمان های امدادی. لایروبی کانال ها و آبراه ها را برای مقابله با برف، یخ و مه در جاده ها توصیه می کند.

در هشدار نارنجی سازمان هواشناسی، یک پدیده جوی پیامدهای منفی و خسارات احتمالی پیش بینی شده است. هشدار نارنجی برای آماده سازی دستگاه های مسئول برای مقابله با یک رویداد مضر صادر می شود.

هشدار زرد به این معنی است که یک پدیده جوی رخ خواهد داد که ممکن است باعث اختلال در سفر و فعالیت های روزانه شود. این هشدار برای اطلاع رسانی به مردم صادر می شود تا بتوانند برای رویارویی با پدیده جوی کمی شدیدتر از حد معمول آماده شوند. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید