بارش شدید باران موسمی در نواحی میانی و جنوبی فلات ایران


ساعت: 13:03
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885586

در ادامه فعالیت سامانه بارشی در نیمه جنوبی کشور، بارش شدید باران از امروز تا جمعه 5 استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس را فرا می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به دلیل فعالیت بسیار شدید باران های موسمی، هشدار قرمز هواشناسی برای چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس اعلام شده است تا مسئولان این استان ها برای مقابله با سیل احتمالی و سایر مشکلات آماده شوند. گفته می شود بارندگی ها در بوشهر نیز قابل توجه خواهد بود.

در روزهای اخیر سازمان هواشناسی اعلام کرد: این بار حتی استان‌های یزد، اصفهان، کوگیلویه و بویار احمد نیز تحت تاثیر این سامانه قرار می‌گیرند و وسعت بارندگی‌ها بسیار بیشتر از دفعات قبل خواهد بود.

مسئولان اجرایی این 5 استان از امروز در آماده باش هستند تا تجربه تلخ سیل جمعه شب استبان فارس با 23 کشته تکرار نشود.


هشدار سیل قرمز در چهار استان


صادق ضیایان مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت وگویی گفت: از امروز تا آخرین روز هفته جاری در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و جنوب بوشهر بارش های موسمی بسیار شدید و با توجه به هشدار سطح قرمز برای این بارندگی ها در اخطارهای لازم به مسئولان 4 استان داده شده است.

علاوه بر این، در هفته جاری تأثیرات شاخه ای از موسمی ها از هند به ایران به حدی است که بارندگی های موسمی حتی به استان های مرکزی مانند یزد، اصفهان، کوگیلویه و بویراحمد نیز می رسد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با ابراز تاسف از جان باختن 23 نفر از هموطنانمان در جریان سیل ایشیبان و تسلیت به بازماندگان اظهار داشت: از مردم می خواهیم این هشدارها را جدی بگیرند و شاید وقت همه ما فرا رسیده باشد. به پیش بینی های هواشناسی اعتماد کنیم و آنها را دنبال کنیم، جدی بگیریم تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در ماشین آلات علمی هواشناسی ما کمبود تجهیزات مدرن و کمبودها وجود دارد، اما بدون شک امروز نیروی انسانی و تجهیزات ما در سطحی است که می توان به آن اعتماد کرد.

وی خاطرنشان کرد: باران های موسمی یا به اصطلاح باران های موسمی و فصلی; این باران‌هایی است که هزاران سال تجربه کرده‌ایم و در تاریخ ما وجود دارد، افزود: حتی وجود هوتک‌ها و آب انبارها در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های جنوبی کشور تأییدی بر این گفته است. پدیده ای که مردم ما در این مناطق همه ساله آن را در ماه های گرم تجربه می کنند و چرا ما این تجربه هزاران ساله را نادیده می گیریم و خانواده خود را با کم آبی تابستان را در بستر رودخانه می گذرانیم یا خشک می کنیم و زندگی خود را ترک می کنیم. با وجود هشدارهای هواشناسی در خطر است. انعکاسی است و شاید نیاز به ساخت فرهنگی بیشتری دارد.

وی با اشاره به روند سرمایش در بسیاری از استان ها از جمله استان های ساحلی دریای خزر، افزود: در این هفته در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و حتی تهران بارندگی خواهیم داشت.


از سیل های گذشته درس بگیرید

در مورد این سوال مهدی نادریمدیرکل روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور همچنین گفت: جان باختن تعدادی از هموطنانمان در سیل استبان بار دیگر به همه ما یادآوری کرد که از سیل گذشته به ویژه سیل 98 لرستان درس نگرفته ایم. و باید فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه انجام شود.

بررسی فیلم های منتشر شده از سیل 2018 در استان لرستان و حتی استبان فارس متاسفانه حاوی این پیام است که مردم هشدارهای سازمان هواشناسی و مدیریت بحران استان را نمی پذیرند.

در سیل سال 2018 شاهد هستیم که راننده خودرو با وجود مقاومت پلیس تلاش می کند از رودخانه عبور کند تا اینکه سطح رودخانه 20 سانتی متر بالا رفته و به داخل سیلاب می افتد.

یا در فیلم «سیل» استبان، راننده با وجود دیدن سیل در چند قدمی، خودروی خود را به محل امن نمی برد. آنها نیاز به بررسی کارشناسی و کار فرهنگی اضافی دارند.

در مواقعی که احتمال وقوع چنین حوادثی وجود دارد، هواشناسی هشدارهای لازم را می دهد و از سوی دیگر مدیریت بحران استان به استان ها هشدار می دهد و مسئولان اجرایی را در حالت آماده باش قرار می دهند و انتظار می رود مردم در چنین شرایطی در کنار آنها باشند. برای خودشان.


مردم به فریادهای باران توجهی نکردند


خلیل عبداللهی مدیرکل مدیریت بحران سیلزده استان فارس نیز به «ایران» گفت: طغیان روز جمعه رودخانه رودبال سیل عجیبی شبیه به آنچه در سال 65 رخ داد بود.

جمعه یک تعطیلات بانکی آفتابی بود که 2000 نفر را به سمت ساحل رودخانه کشاند، زیرا سیل از یک شیب تند پایین می رفت.

متاسفانه 23 نفر را در سیل استهبان از دست دادیم اما خوشبختانه توانستیم با کمک به موقع جان 55 نفر را از مرگ حتمی نجات دهیم.

این سیل لحظات ناراحت کننده و دلگرم کننده ای داشت که باید به آنها توجه کنیم. نکته نگران کننده این است که مردم حتی با بلندگوهای حاشیه رودخانه رودبال به هشدار ما توجه نکردند که سیل آمده و دارند می دوند که این فیلم موجود است و از صدا و سیمای فارس هم پخش شده است و این کمبود. توجه باعث افزایش تعداد قربانیان شد.

وی افزود: نکته دلگرم کننده این است که مرد جوانی با موتورسیکلت در حال عبور از کنار رودخانه است و از مردم می خواهد از حاشیه رودخانه فرار کنند.

وی با اشاره به اینکه اخطار وقوع سیلاب در فارس در روزهای آتی از روز شنبه که اولین روز هفته است آغاز شد، افزود: بارندگی های این هفته در حد قرمز هشدار هواشناسی است و نه تنها تمامی دستگاه های امدادی و نجات و انتظامی استانی آماده هستند، اما برخی از استان ها آمادگی دارند در صورت لزوم به کمک استان بیایند.

به گزارش را دانا؛ بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان منطقه تحت تاثیر سامانه همرفتی ایرانشهر، بمپور، چابهار، دستیاری، دلگان، راسک، زرآباد، سراوان، سرباز، سیب و سوران، فنوج، کسرکند، کنارک است. ، گلشن، لاشار، مهرستان، نیکشهر، ارتفاعات تفتان و هش.

در استان هرمزگان منطقه تحت تاثیر سامانه شهرهای بندرعباس، بستک، خمر، سیریک، بندرلنگه، پارسیان، تنب بزور، جاسک، ابوموسی، جزیره سیری، حاجی آباد، رودان، بشاگرد، قشم، جزیره کیش، جزیره لوان و میناب اعلام شده است.

از مهم ترین اثرات مخاطره آمیز این شرایط می توان به آبگرفتگی گسترده معابر شهری و روستایی، طغیان معابر و رودخانه ها، احتمال تخریب راه ها و پل ها، سیلاب شهری و احتمال آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، صاعقه و خسارات ناشی از آن اشاره کرد. وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، آبگرفتگی سدها و احتمال آبگرفتگی از استان های غربی ذکر شده است.

هواشناسی سیستان و بلوچستان در هشدار سطح قرمز خود توصیه کرد: از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنید و وسایل راهسازی و غیره را جابجا کنید. در مکان های امن

ممنوعیت صعود از ارتفاعات، ممنوعیت رانندگی و توقف خودروها در کنار درختان کهنسال، آماده سازی و اقدامات شهرداری ها، استان ها و دستگاه های امدادی، مدیریت سدها و سدهای خاکی، افتتاح پل ها و آبراه ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، حفاظت از محصولات کشاورزی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری به استان های کرمان، هرمزگان و فارس از دیگر توصیه های هواشناسی است.

دیدگاهتان را بنویسید