بار مالی لایحه تعدیل حقوق بازنشستگان چقدر است؟

بار مالی لایحه تعدیل حقوق بازنشستگان چقدر است؟

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی در خصوص تغییرات ایجاد شده در لایحه تعدیل حقوق کارکنان لشکری ​​و کشوری و مستمری بگیران طی بررسی های انجام شده در مجلس گفت: در حوزه مستمری بگیران علاوه بر 900 هزار تومانی که دولت می خواست، 5 درصد اضافه شد. دولت تخمین زد که 5 درصد اضافه شده حدود 7 هزار میلیارد تومان بار مالی داشته باشد، اما دولت این رقم را پذیرفت.

وی افزود: در حوزه مسئولان و کارگران نیز حقوق معلمان 15 درصد افزایش یافت. در ادامه مصوب شد افزایش انجام شده در این قانون مشمول بند 8 جزء الف تبصره 12 نمی شود، به عبارت دیگر سقف یک میلیون تومان نباید اعمال شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس ادامه داد: از آنجایی که مبلغ اضافه شده به دستمزد به صورت امتیازی است، در عمل این امکان برای کارکنان وجود داشت که هر سال این امتیاز را در ضریب دستمزد ضرب کنند و در پایه دستمزد لحاظ شود. . یعنی امسال سه هزار امتیاز معادل یک میلیون تومان است اما برای سال آینده ممکن است به یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه موضوع افزایش حقوق معلمان در لایحه دولت لحاظ نشده و مجلس به آن اضافه شد، گفت: پیش از این دولت 30 درصد حقوق معلمان را افزایش داد و در قانونی ذکر شد که دانشگاه ها دریافت می کنند. این افزایش را از منابع داخلی خودتان تامین کنید. دولت جدید فکر می‌کرد که دانشگاه‌ها از بودجه دولتی این افزایش را انجام داده‌اند، بنابراین با وجود اینکه چندین ماه از افزایش حقوق اساتید می‌گذشت، پرداخت‌ها به روال سابق بازگشت.

زنگنه با تاکید بر اینکه این موضوع عواقب منفی به همراه داشته است، گفت: از سوی دیگر یکی از گروه های مشمول سقف حقوقی که در تبصره 12 درج شد اساتید و اساتید تمام عیار هستند. بنابراین مثلاً یک استاد دانشگاه که کارش علمی است، چون در سقف حقوق بود، دیگر برای کار علمی اش دریافتی نمی کرد.

علاوه بر این، از آنجایی که روسای دانشگاه ها معمولاً استاد تمام هستند، دیگر از حقوق مدیریتی برخوردار نیستند. به دلیل همین مشکلات بالاخره کمیسیون بودجه افزایش 15 درصدی حقوق معلمان را وارد لایحه کرد و مجلس به آن رای داد. مجلس این 15 درصد را به عنوان پاداش ویژه ای پذیرفت که برای کار علمی به استاد پرداخت شود.

وی افزود: در حوزه مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی نیز دولت افزایش 15 درصدی را در نظر داشت که به 30 درصد افزایش یافت. در نهایت در حوزه رزمندگان نیز دولت حداقل درآمد را 4 درصد در نظر گرفت. میلیون 500 که به 5 میلیون و 600 افزایش یافت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما معتقد بودیم در بودجه 1401 باید همین رقم درج می شد اما تفسیر دولت متفاوت بود. 4 میلیون و 500 نفر نیز کمک معیشت جانبازان زیر 25 درصد محسوب می شوند. این موارد مربوط به جانبازان و کسانی است که دستمزد دریافت نمی کنند.

در صورت عدم موافقت دولت با تغییرات مجلس، آن موارد مشمول اصل 75 قانون اساسی می شود و شورای نگهبان آن را رد می کند، مگر اینکه منابع جدیدی را در لایحه وارد کنیم و مثلاً بگوییم دولت است. مجاز به افزایش مالیات در غیر این صورت دولت باید هزینه های افزایش یافته را بپذیرد. در نتیجه یک هفته طول کشید تا کمیسیون به همین دلیل موافقت دولت را بگیرد.

* بار مالی لایحه تناسب حقوق حدود 62 هزار میلیارد تومان برای دولت است

وی در خصوص افزایش کلی بار مالی این امر در مجلس گفت: برآورد اولیه دولت این بود که 54 هزار میلیارد تومان از سوی دولت تامین شود. با توجه به تغییراتی که در مجلس صورت گرفته، برآورد اولیه این است که حدود 60 تا 62 هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت ایجاد شده است. البته اعداد دقیق را باید از سازمان برنامه – بودجه و سازمان اداری و سازمان استخدامی استخراج کرد.

زنگنه با بیان اینکه در قانون علاوه بر افزایش های معمول، افزایش 20 درصدی برای نیروهای مسلح و نیروی انتظامی پیش بینی شده بود، گفت: به پیشنهاد یکی از نمایندگان، طبقه بندی در این لایحه اضافه شد که بر اساس آن دولت موظف به اجرای این تصمیم شد. در صورت پذیرش این پیشنهاد توسط شورای نگهبان 20 درصد به حقوق نیروهای مسلح اضافه می شود.

* چرا اختیارات افزایش ویژه اضطراری دولت به 50 درصد رسید؟

وی در خصوص علت تغییر دولت در افزایش اضافه کاری ویژه از 35 درصد به 50 درصد، گفت: در بند 10 ماده 168 قانون کارمندان دولت برای کارهای سخت، بدی آب و هوا و مواردی از این دست پنج تا شش اضافه کار پیش بینی شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در شورای اسلامی گفت: یکی از این موارد در دست دولت است و همین موضوع باعث شده تا پرداختی به دستگاه ها متفاوت باشد بنابراین دولت می تواند مقداری را افزایش دهد. پایه قانونی دستگاه هایی داریم که 50 درصد نرخ ویژه اضافه دارند اما از سوی دیگر دستگاه هایی داریم که 15 درصد نرخ ویژه اضافه دارند. قانون خدمات کشوری با هدف انصاف در پرداخت نوشته شده است، اما با جزئیات مختلفی از این قانون دستخوش تغییراتی شده است.

وی تاکید کرد: در لایحه تناسب حقوق کارکنان و مستمری بگیران که از سوی دولت ارائه شد، نوشته شده بود که دولت می تواند کمک هزینه ویژه افراد زیر 35 درصد را به همان رقم 35 درصد افزایش دهد. این در حالی بود که ما در حال حاضر دستگاه هایی داریم که تا 50٪ فوق العاده خاص می شوند. لذا این موضوع در کمیته مطرح شد و به دولت فرصت داده شد تا افزایش فوق العاده 50 درصدی را در نظر بگیرد. در نتیجه، دولت می تواند بر اساس تصمیم خود برای انصاف در پرداخت ها، کمک هزینه ویژه تا سقف 50 درصد اعمال کند.

دیدگاهتان را بنویسید