بازار اجاره مسکن منعکس کننده رویکرد بخشنامه نیست


ساعت: 08:46
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884301

یکی از دلایل شکست سیاست های سقف اجاره بها توسط دولت، نبود بانک اطلاعاتی مشخص و منسجم از بازار اجاره و مسکن موجود است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز : با وجود اینکه بازار اجاره مسکن بسیار داغ است، دولت در قالب بسته کمکی اجاره بها اعلام کرد تمام اجاره نامه های جدید مستاجران به مدت یکسال به صورت خودکار تمدید می شود. بر اساس این مصوبه اجاره بها در سال 1400 در تهران حداکثر 25 درصد، در شهرهای بالای یک میلیون نفر 20 درصد و در سایر شهرها 15 درصد افزایش می یابد.

دولت این راه حل را مطرح کرد در حالی که در تیرماه 1398 دولت روحانی مصوبه مشابهی را پیشنهاد و به تصویب رساند. روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد: اجاره مسکن به بسیاری از مستاجران فشار وارد می کند. مقرراتی وضع کردیم که اجاره بها را در تهران بیش از 25 درصد، در کلانشهرها بیش از 20 درصد و در سایر شهرها بیش از 15 درصد افزایش داد.» و سپس در سال 1400 دوباره این سیاست با همان سقف هایی ابلاغ شد. پیش از این و اکنون در سال جدید علیرغم افزایش قیمت ها در بازارهای مختلف، دولت باز هم سقف های مشابهی را برای تعیین قیمت اجاره بها اعمال کرده است. با تاکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت: از مالکان املاک می خواهیم این مشکل را رعایت کنند.

در حالی که این سیاست طبق آمار رسمی بانک و مرکز آمار شکست خورد، متاسفانه دولت سیزدهم همین نسخه را برای مردم پیچیده کرد. کافی است مسئولان دولتی به بنگاه های املاک مراجعه کنند تا بفهمند شرایط با قانونی که دولت برای حمایت از مستاجران در نظر گرفته است بسیار فاصله دارد و بیش از 8 میلیون مستأجر سال سختی را برای خود پیش بینی می کنند چرا که هزینه های آنها کاهش یافته است. با رشد قابل توجهی همراه شد و بسیاری از مستاجران را مجبور به تغییر محله و مهاجرت به مناطق پایین تر و حتی محله های حاشیه ای اطراف شهرها کرد.


افزایش 300 درصدی اجاره بها

در همین رابطه عبدالله اوتادی، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران رشد اجاره بها در بهار امسال را نسبت به سال قبل 300 درصد اعلام کرد!

یکی از دلایل شکست سیاست دولت در تعیین سقف اجاره بها، نبود بانک اطلاعاتی مشخص و منسجم از بازار اجاره و مسکن است که ایجاد کامل آن از تیرماه 1393 توسط وزارت راه و فواید عمومی متوقف شده است. با وجود الزامات قانونی و اصرار مکرر مجلس تاکنون اقدامی برای استقرار آن صورت نگرفته است و مشکل دوم عدم ضمانت اجرایی کافی برای اجرای قانون است. .

متأسفانه رویکرد دولت سیزدهم در قبال اجاره بها همان رویکردی است که دولت روحانی در سال های اخیر در فصل جابجایی به آن متوسل شد، این در حالی است که رستم قاسمی پیش از این اعلام کرده بود که در تراز سال جدید اجاره بها و قیمت مسکن در حال اجرای طرح اجاره حرفه ای است.

انتظار می رود مجلس انقلاب و رئیس جمهور محترم به این وعده وزیر راه عمل کنند و در صورت عدم وجود برنامه عملی و عملیاتی اتخاذ کنند. تا تابستان 1402 تقریباً 11 ماه فرصت باقی مانده است و دولت باید در آن تاریخ به فکر بازار مسکن باشد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید