چرا تنش آفرینی نمایندگان انقلابی در حوادث اخیر/ اکثر آنها منعکس کننده خواست مردم نیستند!

چرا تنش آفرینی نمایندگان انقلابی در حوادث اخیر/ اکثر آنها منعکس کننده خواست مردم نیستند!

در اواسط سال 88 در مجلس هشتم وقتی قدرت الله علیخانی نماینده مجلس در صحن علنی مسائلی را مطرح کرد که مورد پسندشان نبود، با واکنش شدید آنها مواجه شد. علیخانی در عین حال خطاب به اصولگرایان گفت: برای شما اصولگرایان متاسفم که نمی توانید حرف های مخالفان را تحمل کنید. همزمان با سخنان علیخانی، روح الله حسینیان یکی از چهره های جنجالی اصولگرایان از پشت تریبون حاضر شد و در اقدامی نادر از بین صحبت های علیخانی پرید و از روی تریبون گفت که ما از این حرف ها منزجر شده ایم. نماینده. این رفتار با واکنش علی لاریجانی رئیس شورای اسلامی مواجه شد.
در دولت روحانی و مجلس دهم نیز چنین اتفاقی رخ داد. زمانی که علی اکبر صالحی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی به مجلس رفت مورد توهین نمایندگان اصولگرایان قرار گرفت. اکنون در میان اعتراضات مردمی، همان شیوه برخورد با اعتراض مردمی از سوی اصولگرایان تکرار می شود. در روزهای اخیر نمایندگان مختلف مجلس در نطق خود خواستار سخت گیری بیشتر شده اند.
به هر حال می توان به اظهارات حسن شجاعی نماینده ابهر اشاره کرد. وی در گفت وگو با فارس گفت: البته باید با معاندین برخورد قضایی شود و درخواست ما از قوه قضائیه این است که بدون تسامح با شورشیان و سرکردگان آنها برخورد شود.
یکی از اعضای کمیته اصل 90 شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیچکس در برخورد قانونی با شورشیان و سرکردگان آنها تردیدی ندارد، تاکید کرد: تساهلی که در گذشته در برخورد با شورشیان و رهبران آنها داشته ایم باعث شده است. این شورشیان را جسورتر از رهبران امروزشان کرد. همچنین افزایش خواهد یافت، بنابراین سیستم قضایی باید با شورشیان و رهبران آنها به هر شکلی برخورد کند.”
این واکنش ها زمانی محسوس می شود که در فضای داغ کنونی کشور، این نمایندگان بیانیه دسته جمعی «اعدام» را بیان کنند. اصطلاحی که بی شک بر خشم فضای عمومی کشور می افزاید; این در حالی است که در چند روز گذشته برخی از روسای قوا همه را به گفت و گو دعوت کرده و برخی نیز قول اصلاح برخی رویه های معیوب را داده اند.
دو روز پیش در حالی که هنوز معترضان در خیابان ها حضور دارند و کشور در آشوب است، 227 نماینده مجلس به جای تلاش برای ایجاد آرامش در فضای سیاسی، دست به تهدید زدند و در بیانیه ای شورشیان را «جنگ» و یاغی نامیدند. از قوه قضائیه خواستار اجرای حکم «قصاص» (قصاص) علیه خود شدند.
در آن بیانیه که روز یکشنبه ۲۴ آبان ماه در جلسه علنی مجلس قرائت شد، معترضان به «داعش» تشبیه شدند که به گفته این نمایندگان «با سلاح سرد و گرم به جان و مال مردم حمله می‌کنند».
این نمایندگان همچنین بدون نام بردن از فرد یا گروه خاصی از دستگاه قضایی خواستند با «مجرمان این جنایات» و «برانگیختن اغتشاشات مانند برخی سیاسیون» برخورد کند.
نمایندگانی که با عنوان اصولگرایان در حوادث پس از سال 88 وارد مجلس شدند نیز از جمله التهابات فضای سیاسی بودند و در حالی که موسوی، کروبی و خاتمی بدون توجه به واقعیت های میدانی و برخی نهادهای دیگر در میان مردم حامیانی داشتند. رژیم با راهپیمایی بین صندلی‌های مجلس و درخواست اعدام این سه نفر سعی در کاهش خشم عمومی داشت.
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب، به تحلیل رفتار این اصولگرایان در مجاهده با مشکلات کلی کشور پرداخت و با خبرنگار سیاسی امدالی گفت و گو کرد.
صوفی در این باره می گوید: «آنچه از کوزه بیرون می آید همان است که در آن است». از این مجلس حداقلی که حداقل مشارکتی و رانت خواری برای حذف رقبا و تایید صلاحیت های گسترده داشت، نباید انتظار بیشتری داشت. این افراد توانایی درک مسائل ساده را ندارند، چه رسد به مسائل پیچیده اجتماعی. به نظر من آنها در جای خود نیستند و از موقعیت حساسی که دارند دور هستند».
صوفی افزود: باید از خود بپرسیم آیا درست است که یک دانشجوی سال اول را به عنوان استاد به دانشگاه ببریم تا تدریس کند؟معلوم است که این افراد هنوز با درک مسائل و مشکلات ایران فاصله دارند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت و گوی خود با همدلی تاکید کرد: متاسفانه کشور ما از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دچار این مشکل شده است که افراد فاضل، آگاه و با کفایت پشت سر گذاشته شده اند و کسانی که دارای شأن و شایستگی هستند. و دانش لازم برای تصرف مناصب آنها هیچ تفاوتی ندارند، در حساس ترین مکان ها قرار می گیرند. این مجلس اکنون چنین جایگاهی دارد. البته ممکن است افرادی در آنجا باشند که افراد ارزشمندی هم باشند، اما من در مورد اکثریت این مجلس صحبت می کنم.
این فعال سیاسی اظهار داشت: متاسفانه مجلس از راس امور خارج شده و برعکس در پایین ترین سطح قرار گرفته است. حال به جرات می توان گفت که مجلس نه تنها حکم نمی کند، بلکه فرمان می دهد و هر چه را که گفته می شود بدون توجه به عواقب آن می پذیرد و علناً اعلام می کند. من فکر می کنم این افراد فقط مطیع هستند. به آنها تصمیم می گویند و فقط دستورات را اجرا می کنند. آنها این وضعیت را برای بقای خود حفظ می کنند، بنابراین کورکورانه اطاعت می کنند».
صوفی ادامه داد: به هر حال شورای اسلامی اکنون بخش مهمی از نیروهای کشور است. رکن حاکمیت محسوب می شود. در قانون اساسی نماد حاکمیت مردم بر سرنوشت خود از طریق انتخابات شورای اسلامی پیش بینی شده است. اما چیزی که اکنون وجود دارد این است که آنها نماینده خواسته های مردم نیستند. برخی از آنها خودشان می دانند که نماینده واقعی مردم نیستند. بنابراین اصلاً نگران این نیستند که چه جایگاهی دارند و چقدر می تواند بر رای آنها و اعتماد عمومی مردم تأثیر بگذارد. آنها فقط به فکر جلب رضایت رئیس خود هستند.»
صوفی در ادامه سخنان خود به اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص اعتراضات هفته های اخیر پرداخت و با اشاره به مطالبات نمایندگان برای تدابیر شدیدتر، تصریح کرد: واضح است که مجلس از نیروی انتظامی می خواهد و پس از آن برخورد جدی صورت می گیرد. پلیس آنها به پلیس فشار می آورند زیرا شما ضعف نشان می دهید. نکته اینجاست که این افراد به عنوان نماینده به جای توجه به مردم، به جای رسیدگی به مردم، فقط به خود تملق می گویند. حرفی را در عرصه عمومی مطرح می کنند که در هیچ مناسبتی نمی گنجد».
صوفی در ادامه به دنبال ریشه‌یابی حوادث در کشور شد و گفت: برخی از حوادثی که در کشور رخ داده است، بیشتر آن مجلس را هدف قرار داده است. چرا مردم در خیابان فریاد می زنند؟ شاید بتوان پاسخ داد که اگر مردم می دیدند که نماینده آنها در مجلس حضور دارد و اگر نماینده در مجلس صدای ملت بود و به سرعت، شدید، با صدای بلند و با صدای بلند حق ملت را می خواند. از تریبون مجلس، مردم مجبور نخواهند شد خودشان پیگیر مشکلاتشان باشند، همه مشکل اینجاست. زیرا برخی از مردم احساس می کنند که در دولت صدایی ندارند. این نمایندگان نماینده مردم نیستند. در نتیجه مردم باید به خیابان بیایند.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: شایسته است که نمایندگان حتی اگر بخواهند حتی برای بقای خود این اصطلاحات را درک کنند. آنها باید معترضان را همراهی کنند تا اوضاع آرام شود و در نتیجه آرزوی اساسی و نیاز اولیه انسانی که زندگی است و مردم احساس کنند در این کشور قابل زندگی هستند را به مردم بازگردانند. این افراد زندگی می خواهند. بخش اصلی این زندگی آزادی است. مردم اینها را می خواهند. این فرصتی است که نظام و نمایندگان مجلس که قرار است صدای مردم باشند این را فریاد بزنند.»
صوفی تاکید کرد: نمایندگان مردم باید این را از کل دولت مطالبه کنند. اگر این مطالبه مردم است، باید نمایندگان مردم نیز در سخنرانی ها و طرح هایی که ارائه می دهند مطالبه کنند. دولت را به مجلس بیاورید و از حاکمان و هیئت دولت بپرسید که برای مردم چه کرده اید؟ چرا مردم به اینجا آمدند؟ چرا مردم مهاجرت می کنند؟ مهاجرت زیر دیپلم به ما رسید. این به معنای خروج نوجوانان از کشور است. ما برای طوفان فکری و المپیاد وقت داشتیم. یعنی استعدادهای برتر مهاجرت کردند. روزگاری جوانانی بودند که لیسانس گرفتند اما کار نداشتند و به بهانه ادامه تحصیل می رفتند تا کار پیدا کنند. اما الان به جایی رسیده ایم که نوجوانان امیدی ندارند و می گویند یادگیری فایده ای ندارد. آنها ترجیح می دهند در کشور دیگری با حداقل امکانات زندگی کنند تا اینکه در کشور خود باشند. طبیعی است همه کسانی که در خارج از کشور هستند دلشان با ایران است و اگر در خیابان فریاد زدند و اگر فریاد زدند می خواهند موانع پیش روی خود را بردارند و به کشور خودشان برگردند. یکی از این موانع گشت ارشاد بود که مانع بسیار بزرگی بود و باعث فرار دختران می شد. بقیه معیشت مردم است. قیمت را به دلار ببینید آیا دولت بر قیمت های بازار کنترل دارد؟ از زمانی که دولت برای مدت طولانی سر کار آمده است، دولت به طور کامل همه چیز را رها کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید