بازتعریف روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و شرق آسیا / اقتصاد تاخیر در مذاکرات و احیای برجام


ساعت: 08:23
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878581

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در حالی که تلاش می کنیم در نظام جهانی و مذاکرات احیای برجام حضور موثر و قدرتمندی داشته باشیم، باید روابط خارجی با همسایگان و منطقه یا در اولویت قرار گیرد. این کشورها خوب عمل می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عزیز گازانفری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه معمولاً در نظام‌های سیاسی موجود در دنیا، حرکت دولت‌ها تفاوت چندانی در اصول سیاست خارجی کشورها ایجاد نمی‌کند و تغییراتی که دولت‌ها انجام می‌دهند عمدتاً تغییر در تاکتیک‌ها و سیاست‌ها است. از این قاعده مستثنی است، اما این واقعیت وجود دارد که نگرش سیاستمداران خارجی نسبت به رویدادها و مشارکت کنندگان در روابط بین الملل نقش تعیین کننده ای در دستیابی به اهداف سیاست خارجی دارد و ما اینطور نیستیم. ما می‌توانیم نوع و رویکرد سیاست‌گذاران خارجی را در هر مقطع زمانی انکار کنیم، حتی اگر سیاست‌های اصولی از قبل تعریف شده باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم توانایی های همسایگی خود را بازتعریف یا بازتعریف کرده است، گفت: واقعیت این است که ما در سیاست خارجی بر آمریکایی ها فشار سیاسی و بین المللی وارد می کنیم. در طول این سال ها متوجه شدیم که دولت سیزدهم باید اقدامات لازم را در برخورد با آنها انجام می داد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دولت سیزدهم سیاست همسایگی را به عنوان یک راهبرد بلندمدت و حتی راه حل کوتاه مدت در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با فشارهای سیاسی و نابسامانی های سیاست خارجی پیش بینی کرده است. نکته مهم این است که جمهوری اسلامی ایران پس از چین با 15 همسایه زمینی و دریایی یکی از کشورهایی است که از نظر همسایگی بیشترین همسایگی را دارد.

وی گفت: ایران نمونه بی نظیری از تنوع استراتژیک خود به عنوان تعدادی از راهبردهای جهانی است، مانند: عضویت در ناتو، عضویت در پیمان امنیت جمعی، عضویت در همکاری شانگهای، کشورهای متحد استراتژیک آمریکا و … اطرافیان او هستند، گفت: به هر حال این ظرفیت محله برای جمهوری اسلامی ایران قابلیت هایی ایجاد کرده است.

غضنفری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید تصمیم گرفته است برخلاف سال‌های گذشته به جز اختلافات سیاسی با آن کشورها، روابط خود را با همه کشورهای همسایه بهبود بخشد. عربی پس از یک دوره تنش در راستای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.


218a086f d7eb 4c01 9672 1546ba528ea8 خبر خاکستری


دیپلماسی اقتصادی در سال های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته است

وی با بیان اینکه یکی از تلاش های بزرگ جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی که از اهمیت بالایی برخوردار است، موضوع دیپلماسی اقتصادی است که متاسفانه به درستی به آن پرداخته نشده است، افزود: اهمیت پیوند اقتصاد و سیاست خارجی. یا دیپلماسی اقتصاد بر کسی پوشیده نیست و هیچکس نمی تواند آن را انکار کند، اما متاسفانه در سال های اخیر توجه چندانی به این موضوع نشده است.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه روابط ایران با چین برای هر دو کشور بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای کارآمد و قدرتمند جدید دولت ها برای کنترل فضای بین المللی و دستیابی به جایگاه بهتر در اقتصاد جهانی، دیپلماسی اقتصادی است که گاه از آن غافل شدیم.

کازنفری با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی راهی برای تسهیل دسترسی کسب و کارهای داخلی یا ملی به بازارهای خارجی و همچنین زمینه سازی برای ورود سرمایه گذاران خارجی است، گفت: اینها نتایج دیپلماسی اقتصادی است که متأسفانه مدتی است که نادیده گرفته شده است.


دیپلماسی اقتصادی راه حل مشکلات معیشتی مردم است

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت اقتصاد داخلی و مشکلاتی که برای مردم در حوزه معیشتی به وجود آمده است، تصریح کرد: وی گفت: اولویت دادن به تعامل سازنده و موثر اقتصادی با محیط خارجی با اولویت دادن به همسایگان در چارچوب دیپلماسی اقتصادی به منظور استفاده از ظرفیت های موجود برای اقتصاد داخلی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. اینکه دولت تلاش می کند در سیاست خارجی تعادل ایجاد کند و به نظر من این یکی از موضوعات بسیار کلیدی و مهمی است که دولت با آن سروکار دارد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه توازن گرایی یعنی جمهوری اسلامی ایران در عصری جدید متناسب با وزن هر کشور و هر سازمان بین المللی، ادامه داد: در موازنه تلاش می کنیم ارتباطات خارجی خود را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه همسایگان در ایجاد توازن اولویت دارند، خاطرنشان کرد: در موازنه با کشورهای واقع در جغرافیای جمهوری اسلامی و شرق آسیا روابط جدیدی را تعریف خواهیم کرد.


b90a452c edc4 41e1 aa7f 1a78bf1e161d خبر خاکستری


نقش مهم آمریکای لاتین در تعادل

کازنفری با بیان اینکه در موازنه سازی روابط با قفقاز و آسیای مرکزی را تعریف خواهیم کرد، افزود: در ایجاد تعادل نقش آمریکای لاتین و آفریقا چشمگیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مذاکره با کشورهای اروپایی در دستور کار است، گفت: در دولت سیزدهم مذاکره برای احیای برجام به عنوان یکی از شاخصه ها و مصادیق تعادل در دستور کار است که از جمله راه هایی است که دنبال می کنیم. . در سیاست خارجی و اینطور نیست که دولت جدید بخواهد تمام دارایی های خود را در سبد غرب و برجام و به نوعی همه امور اقتصادی و امور اقتصادی را به سمت برجام و مذاکرات هسته ای قرار دهد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نکته مهم تجربه تلخ سال های گذشته بود تا این درس را به ما بدهد که باید روابط منطقه ای، همسایگی و تعادل سیاست خارجی را احیا کنیم. اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا و استفاده از ظرفیت های داخلی که جزء سیاست های نظام است هرگز به معنای بی توجهی به فرصت های منطقه ای و همسایگی نیست.

وی با بیان اینکه با غرب و مذاکره با چند کشور اروپایی نمی توان اقتصاد را به تعویق انداخت، افزود: تجربه ما نشان می دهد که ارتباط با این کشورها نتایج خوبی را به دنبال دارد.

غضنفری در ادامه با بیان اینکه به نظر من تعادل در این دولت و سایر دولت ها باید مرکز ثقل باشد، ادامه داد: ایجاد تعادل چیزی است که می تواند تا حد زیادی منافع ملی کشور را تامین کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید