نقش اصلی ایران در منطقه/افزایش روابط اقتصادی با حذف دلار و یورو بین ایران و کشورهای همسایه


ساعت: 15:44
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884621

موسوی نژاد گفت: نشست روسای جمهور سه کشور روسیه، ایران و ترکیه برای کاهش تنش در سوریه با محوریت ایران در منطقه برگزار شد و همچنین بر تقویت روابط اقتصادی با حذف دلار و یورو تاکید شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مصطفی موسوی نژاد کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار خاورستان درباره سفر روسای جمهور ترکیه و روسیه به ایران و اهداف دنبال شده در این سفر گفت: دیدار ایران، ترکیه و روسیه با حضور رؤسای جمهور روسیه برگزار شد. این کشورها، میزبان ایران بودند، مسلم بود.

وی گفت: ترکیه به بهانه تروریسم می خواست در مناطقی از سوریه یکسری عملیات نظامی انجام دهد، این نشست نیز با هدف کاهش تنش به حداقل ممکن بود و ایران نیز موضع رسمی خود را روشن کرد که به هیچ وجه به نفع سوریه نیست. این عملیات نظامی نیست و تمامیت ارضی سوریه باید به رسمیت شناخته شود و از اقدام نظامی در سوریه اجتناب شود.

موسي نژاد تاكيد كرد: از سوي ديگر امنيت نشان دهنده جايگاه محوري ايران در تحولات منطقه است كه ايران، تركيه و روسيه در حال برگزاري نشستي براي اتخاذ تصميمات امنيتي در منطقه سوريه هستند كه نشان دهنده نقش مهم ايران در منطقه است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: علاوه بر این موضوع، تفاهم نامه های اقتصادی بسیار خوبی از این نشست امنیتی دیده ایم. عملیات اقتصادی مثبتی با ترکیه انجام شد. روابط تجاری با ترکیه در سال گذشته حدود 92 درصد افزایش یافت که رشد کم سابقه ای بود و این نشان دهنده توجه ویژه ایران به همسایگان خود است.

وی تصریح کرد: سطح مبادلات تجاری ایران به 10 میلیارد دلار رسیده است و دو کشور به تفاهم رسیده اند تا سطح مبادلات تجاری را سه برابر کنند تا اهمیت موضوع را بهتر درک کنیم کل صادرات ما بدون نفت در سال گذشته حدود 50 میلیارد دلار بوده است. و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم کمک شایانی به حوزه مبادلات تجاری کشور خواهد کرد که می تواند در کاهش تاثیر تحریم ها موثر باشد.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، در مورد روسیه تاکید بر اجرا و اجرای تفاهم نامه هایی است که در سفر به سوریه منعقد شد و در اتفاقی بی سابقه، یادداشت تفاهم بسیار سنگینی با این کشور منعقد شد. کشور گاز پرم که در واقع پوتین . وی به نمایندگی از این کشور آمد و تفاهم نامه ای به ارزش 40 میلیارد دلار امضا کرد که سرمایه گذاری بسیار سنگینی در ایران است و می تواند تبعات بسیار سنگینی برای اقتصاد کشور داشته باشد و هر دو طرف بر اجرای کامل هر دو تفاهم نامه تاکید کنند.

موسوی نژاد همچنین با اشاره به این موضوع گفت: نکته بعدی حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری دو کشور است که چند روز پیش خبر اضافه شدن روبل به بازار ارز را شنیدیم که نشان می دهد عزم دولت برای حذف دلار و یورو در مبادلات ایران و روسیه عزم جدی است نه شعاری.

وی تاکید کرد: این یکی از محورهای اصلی این برنامه بود و امیدواریم به گونه ای اجرایی شود که تاثیر یورو و دلار بر ارز به حداقل برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید