بازماندگان هواپیمای اوکراینی نباید حل نشده بمانند

بازماندگان هواپیمای اوکراینی نباید حل نشده بمانند

روز جدید : پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی پس از گذشت دو سال هنوز حل نشده و بسیاری از خانواده های قربانیان این حادثه از این موضوع ناراحت هستند. با وجود اینکه دو جلسه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شده بود، اما در جلسه دوم قاضی به دلیل نقص پرونده را برای اصلاح به دادسرا بازگرداند. ذبیح الله هدیان سخنگوی قوه قضاییه نیز در خصوص بازگشت پرونده به دادسرا گفت: رسیدگی به این پرونده در دادسرا و دو جلسه دادگاه با حضور شکات و بستگان مقتول تشکیل شد. دادسرا که پس از رفع نواقص، پرونده را مجدداً به دادگاه ارسال می کند و تحقیقات ادامه می یابد. «کودایان البته یکی از کاستی ها را عدم ارائه نظر کارشناسی اولیا عنوان کرد.

چهار کشور کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین به پیگیری این پرونده از طریق مجامع بین المللی ادامه می دهند، اما همچنین چند روز پیش در بیانیه مشترکی اعلام کردند که تلاش های بیشتر برای مذاکره با ایران بی نتیجه بوده است. حقوق بین الملل متمرکز خواهد شد.

اکنون پس از گذشت دو سال، با وجود همه فراز و نشیب ها، پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی حل نشده و شبهات زیادی همچنان باقی است و خانواده های قربانیان از دوراهی و شکست این پرونده ناراضی هستند. با این حال، شواهد نشان می دهد که جستجوها و تلاش های سیاسی داخلی نیز به نتیجه نرسیده است. محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در توییتر سوالی را که دو سال پیش از وزیر دفاع وقت درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی که منجر به کشته شدن 176 مسافر شد، پرسیده بود. اگرچه هنوز شبهات و سوالات زیادی در این پرونده وجود دارد، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسمی که در بهشت ​​زهرا برای قربانیان این حادثه برگزار شد، محاکمه این پرونده در قوه قضائیه را در اسرع وقت تکمیل کرد. امکان شناسایی مقصران وجود دارد درود بر مصیبت این خانواده ها با ابراز امیدواری و از تشکیل پرونده شهید برای 73 خانواده خبر داد.

از سوی دیگر، رضا ذبیب، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «پاسخ صادقانه بهترین درمان برای بازماندگان است». بدون شک هیچ چیز جایگزین این عزیزان نخواهد شد، اما پاسخ صادقانه بهترین درمان برای بازماندگان است.

ما ملتی هستیم که زیر پرچم ایران عزیز در غم و شادی شریک هستیم. دوگانگی های کاذب نمی توانند ایران را تجزیه کنند. در همین حال، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران در توییتر خود از همه کسانی که عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند عذرخواهی کرد و نوشت: دو سال پیش بر اثر یک اشتباه هولناک جان 176 نفر به طور ناگهانی به پایان رسید و هزاران نفر زنده ماندند. او با درد ترک کرد، آن را درمان نمی کند. اگرچه هیچ چیز عزیزان از دست رفته را بر نمی گرداند، اما من یک بار دیگر صمیمانه تسلیت خود را به همه کسانی که عزیزان خود را از دست دادند ابراز می کنم. «و ما از شما ناراحتیم».

روز گذشته اما جمعی از خانواده های قربانیان این حادثه در اعتراض به فرودگاه امام خمینی (ره) حاضر شدند و خواستار رسیدگی عادلانه به این پرونده شدند.

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با همدلی به تحلیل این شرایط که موجب سردرگمی و ناراحتی افکار عمومی کشور شد، پرداخت.
به نظر شما عدالت نکردن قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی چه پیامدهایی برای کشور می تواند داشته باشد؟

مردم نباید نگران و بلاتکلیف بمانند. هر چه زودتر به اقدامات مردم برسیم و تکلیف خوب یا بد آنها را هر چه زودتر مشخص کنیم و آنها را بلاتکلیف و مسئول نگذاریم، به نفع نظام و انقلاب است. ما باید سعی کنیم واقعیت ها را درک کنیم. حقایق را توضیح دهید و مردم را در میان عدم اطمینان، استرس و حرفه ای بودن که هر روز در حال افزایش است نگه دارید و این مشکلات را به حداقل برسانید. این یک موضوع مشترک برای همه مسائل کشور است و من فقط در مورد یک موضوع صحبت نمی کنم.

متاسفانه این روزها مردم از وضعیت کشور ناراضی هستند و اعتماد عمومی از بین رفته و این به ضرر کشور است. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

چنین مشکلات و مشکلاتی از طرف من هم به من وارد شد و سکته کردم. این مسلک ها و دردهایی که متأسفانه در کشور نه تنها کوچک نیست، بلکه بزرگ است که ضررش به اسلام و عتبات عالیات و نظام و انقلاب و به این مردم بیچاره و بی پناه برمی گردد. ضرر این چیزها خیلی زیاد است و من می دانم چقدر زیاد است و این غم در دلم رشد می کند که عواقب آن همان کسالتی است که بر من وارد شد. حرفه من در این شرایط پیام زیادی دارد. درد و آه زیاد است. این اوج ترحم و درد است، اما چه کنیم و خدا باید ما را از این مشکلات نجات دهد.

به نظر شما در شرایط فعلی کشور دولت چه کاستی هایی داشته است و باید به کجا برود؟

مگر اینکه دولت بتواند معجزه کند. من می دانم که دولت جدید در تلاش است تا اوضاع را اصلاح کند، اما آنها چه می توانند بکنند؟ کل نظام باید دست در دست ملت و دولت کار کند تا ببیند کجا اشتباه کردیم تا به اینجا رسیدیم. بارها گفته ام که باید آسیب شناسی کنیم. ما هرگز مشکلات کشور را آسیب شناسی نکرده ایم. راه را گرفته ایم و جلو می رویم و به جایی برنگشته ایم تا ببینیم در این جاده اشتباه کرده ایم یا نه. ما نه تنها آن را نداریم، بلکه همیشه بر کاری که انجام داده ایم تاکید می کنیم و در آن صورت وضعیت بهتر نمی شود. باید آسیب شناسی کنیم و ببینیم چه اشتباهی کردیم و کجا اشتباه کردیم. چطور اینطوری اشتباه کردیم؟

با این تفاسیر به نظر شما مشکلات دولت چیست؟

دولت جدید با نزدیک شدن به سایر قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی می تواند کارهای مهمی انجام دهد. آنها همچنین فعال هستند و می خواهند کارهای خوبی انجام دهند. دولت هم وظیفه شناس است و کارش را خوب انجام می دهد، اما نمی شود. باید بدانیم چرا نتیجه ای حاصل نمی شود. دیگر نمی توانیم بگوییم دولت یا مجلس در حال شکست است. قوه قضائیه خوب کار می کند و از آنچه گفته شد خوشحال است و به عدالت تکیه دارد. همه اینها امید ایجاد می کند، اما در نتیجه همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. دلیلی وجود دارد که متخصصان باید آن را پیدا کنند و البته باید به آنها اجازه داده شود تا دلیل آن را بفهمند.

دیدگاهتان را بنویسید