بازنشستگان باید با جدیت بر دوام یکسان سازی دستمزد نظارت کنند

بازنشستگان باید با جدیت بر دوام یکسان سازی دستمزد نظارت کنند

با آغاز پرداخت حقوق بازنشستگان اردیبهشت ماه به بازنشستگان کارگری، اعتراضاتی نسبت به نحوه اعمال مابقی تناسب وجود داشت. مستمری بگیران می گویند: اعمال 25 درصد باقیمانده تناسب 1400 پس از یک وقفه طولانی منصفانه و درست نیست. در واقع انتظار ما این بود که افزایش بیشتری داشته باشیم، در این بین چند نفر از مستمری بگیران فیش حقوقی خود را برای ما ارسال کرده اند. افزایش متناسب برخی از این کوپن ها کمتر از 100 هزار تومان است. حتی موردی داشتیم که اعمال تناسب باقیمانده برای مستمری بگیران سطوح دیگر فقط 15 هزار تومان به همراه داشت. بازنشستگانی هم هستند که مدعی هستند «علیرغم شمولیت» تراز تناسب برای آنها رعایت نمی شود. آنها معتقدند که دقت کافی در حوزه تناسب باقی مانده انجام نشده است.

محمد اسدی (رئیس شورای عالی مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی کشور) در رابطه با افزایش حقوق مستمری بگیران شاغل می گوید: قبول داریم که افزایش حقوق بازنشستگان کافی نیست و نمی تواند هزینه های زندگی را تامین کند، اما امسال سعی کردیم در حوزه حقوق کودک و زندگی خانوادگی و همچنین در حوزه مزایای بن و مسکن آن را بیشتر کنیم. بنابراین اگر درآمد اضافی را جمع آوری کنیم و به پایه مستمری ماهانه اضافه کنیم، نسبت به سایر گروه های دستمزدی به افزایش نسبتا قابل قبولی می رسیم که البته مجموع این ارقام همچنان ناکافی است. اسدی تاکید می کند: البته نمی گوییم این مزد و مزایا جواب این تورم شدید است، این زندگی بازنشستگان است؛ اینها هم همینطور است. ما فکر می کنیم که حتی ده روز هم نمی توان با این دستمزد زندگی کرد. بیست روز از ماه، جیب مستمری بگیران کاملا خالی است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری با بیان اینکه برای احقاق حقوق بازنشستگان با هیچکس مذاکره نمی کنیم و نخواهیم کرد، افزود: کانون عالی بازنشستگان کارگری با تمام توان برای احقاق حقوق بازنشستگان عزیز تلاش کرده است. و این روند بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

اسدی در ادامه در رابطه با اعمال 25 درصد باقیمانده تناسب توضیح داد و گفت: به دنبال یک اصل بودیم و آن اعمال تناسب باقیمانده حقوق بود. الان در سال جدید به این اصل اولیه رسیده ایم اما در تبعیت اگر فردی مشکلی دارد می تواند موضع بگیرد و از طریق دیوان عدالت اداری مشکل را پیگیری کند.

وی افزود: مستمری بگیران بیمه بدانند که با بازرسی های مکرر مرکز عالی و برگزاری جلسات متعدد با کارکنان سازمان بیمه گر، موضوع تناسب 25 درصدی دستمزدهای باقی مانده از سال 1400 در دستور کار قرار گرفت. و صدور اوراق در تاریخ بیستم. در 17 اسفند ماه سال گذشته در حالی محقق شد که مطالبات و معوقات مربوطه پرداخت شده است. این قسمت از مزایای مزدی از اول فروردین 1402 به پایه مزد سالهای 1401 و 1402 اضافه شد که در نتیجه بحمدالله این روند ادامه یافت و کار مهمی انجام شد. در نهایت مبالغ مربوطه به همراه افزایش 1402 و مزایای آن به حساب مشمولان واریز شد.

به گفته اسدی، در حوزه باقیمانده تناسب حقوق کارگران بازنشسته و جامعه مشمولان آنها و نحوه محاسبه و پرداخت چند نکته وجود دارد. وی در این خصوص توضیح می دهد: در عین حال مستمری بگیران مستمری، یعنی. افراد مشمول 75 درصد در احکام تناسب 1400 اغلب از نحوه اعمال و فرمول های محاسبه انتقاد می کردند. این مستمری بگیران چه باید بکنند؟ رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته در پاسخ می گوید: بازنشستگانی که پس از اخذ تصمیمات قانونی احساس می کنند حقشان ضایع شده است می توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی و طرح سوال و رفع ابهامات موجود در صورت عدم قانع به عنوان گام بعدی می توانند با در دست داشتن احکام قانونی به مراجع قضایی از جمله دیوان عدالت مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: همه مستمری بگیران باید مطمئن باشند که کانون عالی بازنشستگان و بازنشستگان سراسر کشور کمافیل ساق موضوع همسان سازی دائمی مزد را تا نتیجه نهایی و همچنین نظرات و پیشنهادات شورای نگهبان به طور جدی پیگیری خواهد کرد. متخصصان و کارشناسانی که در گروه ها و کانال های مختلف پرورش یافته و انشالله در اولویت قرار خواهند گرفت. بازنشستگان باید مطمئن باشند که اولویت های مشروع آنها توسط مرکز عالی پیگیری می شود و خدای ناکرده غفلت نمی شود.

اسدی در پایان می افزاید: به منظور اجرای مابقی تناسب حقوق بازنشستگان، جلسات مکرری برگزار شد. این وظیفه علیرغم ایرادات و انتقاداتی که به آن وارد شد محقق شد، اما از آنجایی که مرکز عالی با مدیریت و اتخاذ تدابیر لازم به خواسته اصلی 25 درصد باقیمانده تناسب دست یافت، موضوعات و محورهای مربوط به آن خواهد بود. در آینده ردیابی می شود

دیدگاهتان را بنویسید