بازنشستگان بخوانید / دلیل مخالفت با تصمیم افزایش مستمری چیست؟!

بازنشستگان بخوانید / دلیل مخالفت با تصمیم افزایش مستمری چیست؟!

روز جدید حسین گلمی گفت: مخالفت با لایحه تامین اجتماعی به معنای عدم به رسمیت شناختن قانون و ایفای نقش مدیران تامین اجتماعی و همچنین بی توجهی به استقلال سازمان تامین اجتماعی است.

با وجود گذشت دو ماه و نیم از سال جدید و با وجود گذشت بیش از یک ماه از ارسال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان در هیئت دولت، هنوز خبری از تصویب و ابلاغ (بازنشستگان) نیست. هزينه زندگي بازنشستگان به شدت افزايش يافت.

گلمی می گوید: در این مدت فاصله حقوق بازنشستگان با هزینه زندگی و سبد نگهداری هر روز بیشتر می شود. در نتیجه قدرت خرید بازنشستگان کاهش یافته و می توان گفت تقریبا به نصف سال قبل رسیده است. در حال حاضر میانگین حقوق بازنشستگان که حدود پنج میلیون تن است کمتر از یک سوم خط فقر است.

وی ادامه می دهد: با توجه به تورم 40 درصدی در سال 1401، هزینه های زندگی (خط فقر) بسیار بیشتر از قبل خواهد شد. تورم 40 درصدی به معنای افزایش چند میلیون تنی هزینه زندگی است در حالی که افزایش 40 درصدی متوسط ​​دستمزد به معنای افزایش 2 میلیون تنی است. بنابراین اگر دستمزدها 40 درصد افزایش یابد، بازنشستگان فقیرتر از سال گذشته خواهند بود. این وضعیت در درجه اول به دلیل عقب افتادن دستمزدها از سطح مخارج برای سالهای متوالی است.

گلمی افزود: افزایش حقوق بازنشستگی و مستمری طبق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی هر ساله به دنبال افزایش دستمزد کارگران توسط شورای عالی کار است. سایر سطوح 38 درصد به اضافه 515000 تن تعیین شده است. طبق معمول سازمان تامین اجتماعی افزایش حقوق را تایید و در بودجه سالانه لحاظ می کند. با تصویب وزارت کار، این لایحه برای تصویب نهایی به هیأت وزیران ارسال می شود و پس از طی مراحل قانونی فوق، دولت ها آن را تصویب و برای اجرا اعلام می کنند، اما موضوع افزایش مستمری 1401 از زمستان سال گذشته است. سال ملاقات با موانع

وی ادامه داد: در ابتدا کاما در لایحه بودجه مشکل ساز شد و زمانی که پس از مطالبات بازنشستگان این ویرگول مشکل ساز حذف شد، دولت با افزایش حقوق بازنشستگانی که تمام شرایط قانونی را پشت سر گذاشته اند، مخالفت کرد. مراحل و فقط نیاز به امضای نهایی دارد.«و برخی می گویند بازنشستگان به ویژه بازنشستگان سایر رده ها باید با همان ده درصد افزایش مستمری، دولت تشکیل دهند!

وی در ادامه توضیح می دهد: اولاً قانون نقض شده است، در واقع این مغرضانه برخلاف قانون بودجه و مغایر با استقلال نهادی سازمان تأمین اجتماعی است و ثانیاً غیر از اصل 96، نمی گوید افزایش حقوق بازنشستگی باید متناسب با افزایش هزینه زندگی باشد. هزینه واقعی زندگی امروز چقدر است آیا با کمتر از 15 یا 20 میلیون تن در ماه می توان یک خانواده سه یا چهار نفره را اداره کرد.

گلمی می افزاید: بانک مرکزی تورم سالانه 1400 را 46 درصد اعلام کرد. و می دانیم که تورم واقعی دهک های پایین از جمله مستمری بگیران شاغل حدود 25 درصد بیشتر از تورم دهک دهم ثروتمندان است. بنابراین تورم واقعی زندگی بازنشستگان حدود 71 درصد است. وقتی تورم واقعی حداقل 71 درصد است چرا با مصوبه شورای عالی کار مخالفت می کنیم و می گوییم بازنشستگان سایر رده ها فقط باید 10 درصد افزایش دستمزد داشته باشند. ارزش افزوده پس‌انداز بازنشستگی ما در طول سال‌ها چقدر است؟ چرا نمی گذارند از جیب خودمان حقوق مناسبی بگیریم؟

وی تاکید می کند: مخالفت با سازمان تامین اجتماعی به معنای به رسمیت نشناختن قانون و ایفای نکردن نقش مدیران تامین اجتماعی و همچنین بی توجهی به استقلال تامین اجتماعی است. آنها حتی شورای عالی کار و تصمیمات آن را به رسمیت نمی شناسند. اگر این روند رایج شود همین حقوق ناچیز بازنشستگان هم زیر سوال می رود.

دیدگاهتان را بنویسید