بازگشت به آشفتگی بازار شکر/قند دوباره گران و کمیاب شده است

بازگشت به آشفتگی بازار شکر/قند دوباره گران و کمیاب شده است

گزارش های میدانی از ادامه روند صعودی بازار شکر و کمبود این محصول در فروشگاه های زنجیره ای حکایت دارد.

بازار شکر در ماه های اخیر نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است. تا پایان اردیبهشت ماه عرضه شکر در بازار کاهش یافت و دلالان عنان بازار را در دست گرفتند و قیمت این محصول در بازار به بالای 30 هزار تومان رسید.

شنیده ها حاکی از آن است که در این مدت برخی دلالان شکر را به عنوان مصرف کننده از فروشگاه ها خریده و آن را ذخیره کرده اند. برخی از این تاجران حتی 900 گرم شکر را پس از خرید فله کرده و با قیمت بالاتر به بانکداران و سوپرمارکت ها می فروشند.

در نهایت دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر گزارش داد که بر اساس مصوبه 26 اردیبهشت 1402 ستاد تنظیم بازار، قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر 25 هزار و 500 تومان است. اما حتی این نیز نتوانست بازار شکر را آرام کند. چون چند روز پیش مشخص شد که قیمت 25 هزار و 500 تومان قیمت درب کارخانه است.

چند روز بعد مشخص شد که قیمت شکر به صورت عمده 25500 تومان و خرده فروشی 28000 تومان است. تصمیمی که زمان بر بود، بازار شکر را به هم ریخت و شکر با قیمت بالای 30 هزار تومان به دست مردم رسید.

کمبود در بازار شکر

افزایش قیمت شکر و اعلام عمومی آن نتوانست از هرج و مرج در بازار شکر بکاهد. گزارش های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای شکر را برای فروش عرضه نمی کنند و تاجران نیز شکر را با قیمت 40 هزار تومان عرضه می کنند.

پیش از این تولیدکنندگان نیز از کمبود شکر گلایه داشتند. جمشید مگایی، دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات، اخیراً به همشهری آنلاین گفته است که شکر کمیاب است و کارخانجات به شدت در تولید شکر فعالیت دارند. بهرمند، رئیس اتحادیه قنادان تهران نیز چندی پیش به تجارت نیوز گفت که برخی از کسبه از فروش شکر خودداری می کنند.

این در حالی است که انتظار می رفت با تعیین قیمت شکر، وضعیت بازار بهبود یابد. انتظاری که وزارت جهاد کشاورزی و دولت هنوز به آن عمل نکرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید