بازگشت به ریاض روز جدید

بازگشت به ریاض روز جدید

علیرضا بیکدالی معاون کنسولی وزارت امور خارجه: با برافراشتن پرچم ایران در عربستان و پرچم عربستان در ایران، همکاری های دوجانبه دو کشور به اوج خود می رسد.

28 اسفند 1401، 27 فروردین 1402 و 26 خرداد 1402 این تاریخ ها به روزهای مهمی در تاریخ پرفراز و نشیب روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان تبدیل شدند.

روز گذشته سفارت ایران در پایتخت عربستان سعودی پس از ۷ سال با حضور علیرضا بیکدالی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه رسما بازگشایی شد. پیش از این اعلام شده بود که علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در دوره جدیدی از روابط دو کشور به عنوان سفیر ایران به ریاض خواهد رفت.

علیرضا بیکدالی معاون کنسولی وزارت امور خارجه در صحنانی در مراسم افتتاحیه سفارت ایران در ریاض گفت: امروز روز مهمی در تاریخ روابط ایران و عربستان است. ما بسیار خوشحالیم که در کشور دوست و برادرمان عربستان سعودی هستیم. با برافراشته شدن پرچم ایران در عربستان و پرچم عربستان در ایران، همکاری های دوجانبه دو کشور به اوج خود می رسد. در مرحله بعدی شاهد صفحه جدیدی از روابط دوجانبه و منطقه ای و همکاری های گسترده خواهیم بود.»

به نظر می رسد ایران در بازگشایی رسمی مراکز دیپلماتیک خود در ریاض و جده پیشتاز بوده است و در حالی که هنوز اخبار رسمی درباره بازگشایی سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد منتشر نشده است، هیئت های دیپلماتیک ایران کار خود را در عربستان از سر گرفته اند. عربستان سعودی. در عین حال، ریاض هنوز هویت سفیر جدید خود در ایران را اعلام نکرده است.

افتتاح سفارت ایران اجرای گام اول نقشه راه است

29 اسفند ماه سال گذشته بود که حساب توئیتری نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، توئیتی مبهم با موضوع زیر منتشر کرد: دریاوان علی شمخانی (موقت) دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، من دارم. طی چند روز گذشته در یک کشور خارجی بوده است.» مذاکرات بسیار مهم است. این موضوع بازار داغی از گمانه زنی ها در مورد ماهیت این توسعه را دامن می زند.

ساعتی پس از انتشار این توییت جنجالی، خبر رسمی منتشر شد: ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دوجانبه به توافق رسیده اند.

شوک اولیه این خبر زمانی بیشتر شد که گفته شد طلسم روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان در یکی از کشورهای منطقه که دستی در این آشتی دارند مانند عمان نیست. و عراق اما در چین و البته با حضور مقامات ارشد امنیتی وقت یعنی دریاوان علی شمخانی و همتای سعودی او شکست خورد.

از 13 دسامبر 2015 تا 19 مارس 1401، بیش از 7 سال طول کشید تا یک سری رایزنی های امنیتی و سیاسی پشت درهای بسته بین دو کشور به توافقی منتهی شد که اکنون چین برای اطمینان از اجرای آن متعهد شده است. در همین تاریخ، وزارت خارجه چین در بیانیه ای توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط را «پیروزی برای صلح» خواند.

گام دوم آشتی ایران و عربستان در اواسط فروردین امسال و دوباره در چین برداشته شد. با گذشت بیش از هفت سال از آن روز، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه وقت عربستان سعودی، اعلام کرد که عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و از هیئت دیپلماتیک ایران خواست ظرف 48 ساعت کشور را ترک کند. فیصل بن فرحان وزرای خارجه دو کشور همسایه در غرب آسیا برای تایید اولین دیدار رسمی دوجانبه و بررسی جزئیات اجرای نقشه راه عادی سازی روابط دیپلماتیک دو کشور وارد پکن شدند.

پس از آن تاریخ، سرعت وقایع در جریان تهران و ریاض به‌گونه‌ای شتاب گرفت که گفت‌وگوهای تلفنی وزرای خارجه دو کشور به یک امر عادی و گاه روزمره تبدیل شد و امیر عبداللهیان و بن فرهان از فرصت استفاده کردند و در هر دیدار و چندجانبه حضور داشتند. نشست در کشور ثالث برای رایزنی های دوجانبه

اگرچه آشتی ایران و عربستان روندی تدریجی داشت و با وجود محتوای جلسات غیرعلنی در پایتخت‌های برخی کشورهای عربی منطقه، اصل این تلاش از دید رسانه‌ها پنهان نماند، اما اعلام این توافق در چین مقامات واشنگتن، تل‌آویو و پایتخت را غافلگیر کرد و کشورهای اروپایی نیز از آن پیروی کردند. اگرچه اولین واکنش آمریکا تلاش برای اطلاع از جزئیات این مذاکرات بود، اما مجموعه ای از اخبار منتشر شده در این سه ماه نشان داد که ریاض نه تنها متحد سنتی خود را در جریان جزئیات قرار نداده است، بلکه پیشنهاد به چین نیز از سوی عربستان سعودی به میانجیگری پیشنهاد شد. جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به اعلام سه جانبه ایران، چین و عربستان سعودی مبنی بر عادی سازی روابط تهران و ریاض گفت: سعودی ها به ما در مورد این گفتگوها اطلاع دادند، اما ما مستقیما درگیر این مذاکرات بودیم. ما در مورد نقش چین در مذاکرات نظری ندارم. ما از همه تلاش ها برای کاهش تنش در منطقه حمایت می کنیم. به نظر ما، این نقشه راه نتیجه چندین دور مذاکرات از جمله مذاکرات در بغداد و عمان است. ما همیشه از این روند حمایت کرده‌ایم تا بتوانیم به جنگ یمن پایان دهیم و با دخالت‌های ایران مقابله کنیم.

طی سه ماه گذشته واکنش مقامات آمریکایی به آشتی ایران و عربستان سعودی و سفرهای اعلام نشده به منطقه از جمله ریاض اعلام شده است. به عنوان مثال، در اواسط آوریل سال جاری، وال استریت ژورنال در گزارشی ویژه فاش کرد که بیل برنز، رئیس سازمان سیا، به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفته بود که ایالات متحده معتقد است که ریاض در روند از سرگیری روابط با ایران و سوریه، واشنگتن را نادیده گرفته بود. بر اساس این گزارش گفتگوی رئیس سازمان سیا و ولیعهد عربستان در سفر بیل برنز به عربستان صورت گرفته است. هدف از این سفر گفت‌وگو با مقامات سعودی درباره همکاری‌های اطلاعاتی دو کشور بود و در دیدار بیل برنز با محمد بن سلمان، وی ناامیدی آمریکا را از عقب‌نشینی واشنگتن از رویدادهای منطقه ابراز کرد.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در اواسط اردیبهشت ماه به عربستان سعودی سفر کرد و با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و درباره وضعیت آتش بس در یمن که یکی از محورهای مذاکرات ایران و عربستان بود، گفتگو کرد.

در تازه ترین واکنش واشنگتن به عادی سازی روابط تهران و ریاض، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی سفارت ایران در عربستان گفت: ما همیشه گفت و گوی مستقیم و دیپلماتیک از جمله بین ایران داشته باشیم و دولت های منطقه را تشویق کرده ایم. مبادله سفرا گامی شگفت انگیز در روند چنین گفتمانی نیست. ما هنوز امیدواریم که گفت و گو بتواند به کاهش تنش ها و افزایش ثبات منطقه کمک کند و به مشکلات طولانی مدت منطقه ای رسیدگی کند.”

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به اینکه ارزیابی آمریکا از بازگشایی مراکز دیپلماتیک ایران در عربستان در پی توافق دو کشور برای از سرگیری روابط دیپلماتیک چیست؟ وی با تکرار ادعاهای بی اساس درباره نقش منطقه ای ایران گفت: ما از وحدت بیشتر، گفتگو و شفافیت بیشتر در منطقه حمایت می کنیم. اگر بازگشایی سفارت ایران در ریاض می تواند به شفافیت اقدامات آنها (ایران) و دلیل آن کمک کند، اگر می تواند باعث تنش زدایی شود، اگر می تواند رفتار بی ثبات کننده آنها از جمله موانعی را که در کشتیرانی ایجاد می کند، کاهش دهد. چند روز گذشته در تنگه هرمز، در این صورت یک تحول مثبت خواهد بود.»

توافق و مجموعه اثرات منطقه ای و فرامنطقه ای

همزمان، بسیاری از تحلیلگران رسانه ای و روابط بین الملل در سه ماهه گذشته نقش فزاینده چین در معادلات سیاسی و امنیتی غرب آسیا، تمایل عربستان سعودی برای ایجاد تعادل در روابط با غرب و شرق و تلاش های ریاض برای بازگرداندن ثبات و امنیت در شبه جزیره را تحلیل کردند. مطابق با پیشرفت اصلاحات اقتصادی و کاهش تدریجی وابستگی به نفت را منتشر کردند.

الجزیره در گزارشی درباره بازگشایی سفارت ایران در ریاض نوشت: تهران و ریاض به عنوان دو قطب و قدرت منطقه ای در ماه های اخیر به طور مداوم تنش ها را کاهش داده اند که به اعتقاد آنها به تقویت امنیت در کل منطقه کمک می کند. پس از توافق ایران و عربستان سعودی، کشورهای منطقه نیز از عربستان در عادی سازی روابط با سوریه و بشار اسد، رئیس جمهور این کشور پیروی کرده اند. به همین ترتیب، ماه گذشته بشار اسد برای اولین بار از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در نشست رسمی رهبران اتحادیه عرب در ریاض شرکت کرد. عربستان سعودی همچنین برای اولین بار از سال 2015 با حوثی های یمن رایزنی های فشرده انجام داد.

به گزارش «اعتماد»، بازگشایی سفارت ایران در ریاض در حالی انجام شد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز از روز سه شنبه عازم عربستان سعودی شد. اولین سفر بلینکن به عربستان سعودی پس از توافق تاریخی ایران و عربستان برای عادی سازی روابط، گفته می شود که محور اصلی رایزنی ها با مقامات سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل و ادامه گسترش دامنه توافق ابراهیم بوده است. علاوه بر مسائل منطقه ای، روابط واشنگتن و ریاض در سال های اخیر پس از ترور جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در سال 2018، تیره شده است. در نتیجه این تنش ها، عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، از آمریکا حمایت نکرده است. تلاش برای کاهش قیمت نفت پس از حمله روسیه به اوکراین برای افزایش پیچیدگی این رابطه. قبل از سفر بلینکن، ریاض میزبان نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا بود. کاراکاس که یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت است، سال ها تحت تحریم های آمریکا قرار دارد.

در این سوی میدان، عادی سازی روابط ایران با عربستان سعودی نیز در کاهش تنش میان ایران و بحرین موثر بوده است، به گونه ای که هم تهران و هم منامه تمایل خود را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک اعلام کرده اند. رایزنی‌ها برای احیای کامل روابط ایران و مصر در سطح سفیران نیز سرعت گرفته است و گفته می‌شود عمان نیز نقش مهمی در این امر ایفا می‌کند.

در روزهای گذشته و همزمان با انتشار خبر بازگشایی مراکز دیپلماتیک ایران در عربستان، سخنان دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل ائتلاف مشترک بین ایران و برخی کشورها در این منطقه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یک دریادار ایرانی در این خصوص گفت: ائتلاف مشترک نیروی دریایی ارتش ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق به زودی تشکیل می شود.

اگرچه این خبر هنوز از سوی دیگر کشورهایی که نام آنها توسط این مقام ایرانی ذکر شده تایید نشده است، اما تشکیل چنین ائتلافی حائز اهمیت خواهد بود. در حال حاضر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین و همچنین ائتلافی از کشورهایی از جمله فرانسه، بریتانیا و آمریکا امنیت کشتیرانی تجاری در منطقه خلیج فارس را تضمین می کنند. امارات متحده عربی اخیرا اعلام کرد که در پی ارزیابی های امنیتی، از ائتلاف امنیت دریایی خاورمیانه که توسط ایالات متحده رهبری می شود، خارج شده است، اما همچنان متعهد به تضمین امنیت دریایی در آب های این کشور بر اساس قوانین بین المللی است.

دیدگاهتان را بنویسید