بازگشت به صنعت سفر با فیلتر گوگل و اینستاگرام/ 65 درصد از سیستم های سفر تحت تاثیر قرار گرفتند

بازگشت به صنعت سفر با فیلتر گوگل و اینستاگرام/ 65 درصد از سیستم های سفر تحت تاثیر قرار گرفتند

یک کارشناس گفت: بیش از 80 درصد از مردم قبل از سفر به دنبال اطلاعات مربوط به مقصد سفر خود هستند و قیمت های مختلف تورها، بلیط ها و هتل ها را در اینترنت بررسی می کنند. این فرصت مورد توجه بسیاری از فعالان گردشگری است و جستجو در اینترنت ارزش زیادی دارد. با مسدود شدن موتور جستجوی گوگل، بسیاری از جستجوها از بین رفت و جستجوی سفر نیز کاهش یافت.

شادی کبیانی: در حالی که گردشگری پس از اثرات کرونا خود را می یابد و ساختارهای گذشته خود را با توجه به هدف امسال سازمان جهانی گردشگری مبنی بر «بازنگری گردشگری» تغییر می دهد. ایالت خود را برای استفاده از امکانات پیشرفته و مدرن فعال کنید. به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره جامعه گردشگری الکترونیک ایران، قطعی اینترنت و مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی موجب زیان «بیش از ۶۵ درصد از مشاغل آنلاین گردشگری و سامانه‌های فروش خدمات مسافرتی» شده است.

قطعی اینترنت اگرچه برای اولین بار نیست، اما به چالش بزرگی تبدیل شده و پیش از این به دلیل سیاست کشور، بسترهای مختلفی مسدود شده است، اما مشکل اینجاست که با پیشرفت فناوری، مشاغل جدیدی نیز به وجود می آیند. بر اساس آمار اعلام شده بیش از 11 میلیون نفر از طریق شبکه های مجازی کسب درآمد می کنند که از این میزان حدود 9 میلیون نفر یعنی. 83% از طریق اینستاگرام کسب درآمد کنید. همه آنها تحت تأثیر قطعی اینترنت و مسدود شدن شبکه های اجتماعی قرار گرفتند.

اما اپراتورهای سامانه گردشگری و فروش آنلاین در شرایط بسیار بدتری قرار دارند چرا که پروسه پنج ساله دریافت مجوز (ای نماد) را برای پایان دادن به فعالیت های سنتی خود و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی پشت سر گذاشته اند.

وضعیت فعالان گردشگری و سامانه‌های فروش تور، بلیط، هتل و مجتمع‌های گردشگری بسیار بدتر است، زیرا هنوز نتوانسته‌اند از ورشکستگی و رکود ناشی از بحران کرونا نجات پیدا کنند. با قطع اینترنت و رسانه های اجتماعی در یک ماه گذشته، آنها بیش از هر زمان دیگری به فکر خاموش کردن چراغ های املاک خود هستند. مدیر یکی از سامانه‌های فروش بلیت آنلاین به خبرآنلاین می‌گوید: «بیش از ۸۰ درصد افت بلیت‌فروشی داشته‌ایم که به معنای اخراج و اخراج کارکنان است. در این مدت هیچ درآمدی نداشتیم در حالی که هزینه های جاری مانند حقوق، اجاره، تلفن و حتی اینترنت که قطع شد. ما باید پول بدهیم.»

وضعیت کسب و کارهای آنلاین و استارت آپ های مسافرتی بسیار بدتر است زیرا آنها دیگر راه حلی برای فروش محصولات خود ندارند. امروزه تعداد کمتری از شهروندان برای خرید بلیط هواپیما، قطار یا تور از شهرهای پرترافیک سفر می کنند که تنها با چند کلیک یا تب حل می شود. پیشگامان مهاجرت کردها برای رسیدن به این فعالیت مدرن گردشگری ایران هزینه های زیادی پرداختند. سال ها برای این کار سختی کشیدند و با قطع اینترنت به گذشته سلام کردند و برگشتند.

رضا الفت نسب، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی به خبرآنلاین از کاهش شدید فروش سایت های هواپیمایی خبر داد و به گفته وی در یک ماه اخیر به دلیل قطع شدن تلفن همراه، اینترنت اپراتورها و در برخی مناطق اینترنت کاربران ثابت قطع یا ضعیف است.”

مشکل تجارت اینترنتی تنها به فروش بلیط ختم نمی شود. اطلاع رسانی سفر و همچنین تغییر ساعت پرواز باعث نگرانی مردم شده است. تقی حسین زاده، دبیر جامعه گردشگری الکترونیک به خبرآنلاین گفت: بلیت های هواپیمایی که قبل از اغتشاشات یک ماه گذشته رزرو شده بودند، صادر نشد و باعث سردرگمی مردم و مسافران شد.

وی با انتقاد از محدودیت های ایجاد شده برای شبکه های اجتماعی و اینترنت می گوید: دیجیتال مارکتینگ یکی از روش های مهم گردشگری است و هرگونه اختلال در فضای مجازی مستقیماً بر گردشگری تأثیر می گذارد، زیرا بیش از نیمی از فعالیت این صنعت مربوط می شود. به شرکت های مختلف این کار به صورت آنی و در فضای مجازی انجام می شود.»

وی یادآور می شود: بیش از 20 شرکت مهم و بزرگ خدمات مسافرتی را به صورت آنلاین به فروش می رسانند در حالی که بیش از 4500 آژانس مسافرتی دارای وب سایت هایی هستند که محصولات، بسته های مسافرتی و خدمات خود را از طریق آن به فروش می رسانند.

حسین زاده معتقد است که خسارت وارده به شرکت های فعال، استارت آپ ها، سامانه های رزرو و فروش بلیط، هتل ها و تورها به دلیل قطعی اینترنت بسیار شدید است: «چون بسیاری از آنها گارانتی هتل و پرواز دارند و به دلیل امکان فروش آن ها امکان پذیر نبود. قطع اینترنت “

300 میلیارد تومان هزینه دارد سئو

به گزارش فعالان حوزه فناوری اطلاعات، وب سایت های ایرانی سالانه بیش از 300 میلیارد تومان صرف سئو در گوگل می کنند تا در هنگام جستجوی کالا و خدمات مشتریان بالاتر و بهتر دیده شوند، فضای گوگل بستری برای معرفی خدمات و خدمات است. تورهای بسته و چشم انداز جذابی برای فعالان است.این صنعت گردشگری است و با مسدود شدن موتور جستجو تمام آن هزینه ها هدر رفت. به گفته حسین زاده: «بیش از 80 درصد افراد قبل از سفر اطلاعاتی درباره مقصد سفر خود جستجو می کنند و قیمت های مختلف تور، بلیط و هتل را در اینترنت چک می کنند. این ظرفیت مورد توجه بسیاری از فعالان گردشگری است و هزینه های زیادی را صرف جستجوهایی می کند که آنلاین انجام می دهند. با مسدود شدن موتور جستجوی گوگل، بسیاری از جستجوها از بین رفت و جستجوی سفر نیز کاهش یافت.

جایی برای ملاقات نیست

تولید محتوا برای حوزه گردشگری بسیار حائز اهمیت است، اگرچه ایران قدمتی چند هزار ساله دارد و سال هاست که گردشگری به طور سنتی در آن رایج بوده است، اما از نظر تولید محتوا بسیار ضعیف است، در حالی که تولید فیلم و عکس از یک جاذبه های مقصد بر گردشگری تاثیر می گذارد و توجه فعالان سراسر جهان را به خود جلب می کند. بستر اینستاگرام بستر مناسبی برای نمایش و ارائه فیلم‌ها و جاذبه‌های گردشگری بود و بسیاری از دفاتر خدمات گردشگری از این پتانسیل برای معرفی خود استفاده می‌کردند، ضمن اینکه مرور اینستاگرام این امکان را برای کاربران فراهم می‌کرد تا عکس‌ها و فیلم‌ها را در موقعیت مکانی ببینند یا جذاب‌تر شوند و از او خرید کنند. تور

جعفر نژاد، راهنمای گردشگری که از اینستاگرام برای معرفی و تبلیغ تورهای طبیعت گردی استفاده می کند و توانسته گردشگران زیادی را با خود همراه کند، به خبرآنلاین می گوید: شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام بستر مناسبی برای تورهای موثر است. بسیار است؛ به علاوه هزینه تبلیغات در آن نسبت به سایر روش های تبلیغاتی کمتر است.

وی با اشاره به اینکه ایام تبلیغات و معرفی کاغذ به پایان رسیده است، تصریح می کند: اینستاگرام توانسته جامعه هدف و جامعه را برای خدمت در گردشگری سازماندهی کند و علاقه مندان به انواع گردشگری توانسته اند نیازهای خود را بیان کنند. می خواهد آسایش پیدا کند.”

این راهنما ادامه می دهد: «طبیعت گردی نیاز به عکس و فیلم دارد. من در سفرهای مختلفم عکس ها و فیلم های زیادی گرفتم و از طریق آنها مقاصد تورهایمان را معرفی کردیم. طی یک ماه گذشته به دلیل مسدود شدن اینستاگرام و قطع اینترنت شاهد کاهش سفر بوده ایم. شاید کسب‌وکارهای دیگر بتوانند راه‌های دیگری برای فروش خود پیدا کنند، اما با مسدود شدن اینستاگرام، فعالان گردشگری جایی برای معرفی و تبلیغ ندارند و باید با گردشگری خداحافظی کنیم.»

اگرچه ایران کشوری چهارفصل است و در تمام فصول می توان سفر کرد، اما برخی از فصول و رویدادها مختص مکان و جاذبه خاصی است. و فکر می کردند بودجه تبلیغات در فضای مجازی باید در ابتدای فصل انجام شود. دبیر جامعه گردشگری الکترونیک ایران در این باره گفت: بسیاری از شرکت‌های مسافرتی و آژانس‌های مسافرتی برای ارائه خدمات مسافرتی خود از اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بسیاری از آنها هزینه‌ها و بودجه‌های زیادی را برای تولید محتوا پرداخته‌اند که همه اینها به هزینه ها به دلیل قطع اینترنت و مسدود شدن شبکه های اجتماعی از بین رفت.

او همچنین توضیح می‌دهد: «شرکت‌های فناوری اطلاعات که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند دیگر نمی‌توانند خدمات ارائه دهند، وب‌سایت‌های گردشگری را به روز کنند و وب‌سایت‌های جدیدی را که مدت‌ها پیش طراحی کرده‌اند راه‌اندازی کنند. این چالش باعث آسیب مالی می شود و در نتیجه شرکت های فناوری اطلاعات متضرر می شوند و ورشکست می شوند.»

ابهام در بازدید

قطع اینترنت و مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی تنها به کاهش سفرهای داخلی و کاهش شدید فروش بلیط و رزرو هتل و گروه‌های اکوتوریسم و ​​تور منجر نشد. سفرهای بین المللی و صدور ویزا هم برای مسافران ایرانی و هم برای گردشگران خارجی با چالش هایی مواجه است. بسیاری از سفارتخانه ها به دلیل قطعی اینترنت نتوانستند مانند گذشته خدمات ارائه دهند، در حالی که چندین نمایشگاه گردشگری ایران در زمان قطع اینترنت برگزار شد که نیاز به ارتباط دائم و آنی داشت که آن هم قطع شد.

بسیاری از گردشگران خارجی در کشور نتوانستند با خانواده خود تماس بگیرند و خانواده های خود را از سلامت و آرامش فضای امنیتی کشور مطلع کنند که این چالش (قطع اینترنت و مسدود شدن شبکه های اجتماعی) تلاش چندین ساله فعالان این عرصه را به خود اختصاص داد. حوزه مقابله با ایران هراسی، دعوت و بازدید از ایران را مبهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید