بازی با کلیدواژه «محدودیت زمانی» در مذاکرات/ غربی ها ضرب الاجل می گذارند، اما به مرخصی بروید!

ساعت: 18:21
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798332

بازگشت مقامات بریتانیا، آلمان و فرانسه از تعطیلات کریسمس برای از سرگیری مذاکرات در وین پس از آن صورت گرفت که غربی ها بارها ضرب الاجل برای توافق را اعلام کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دور هشتم مذاکرات در تاریخ 26 ژانویه برای بررسی چهار موضوع «لغو تحریم‌ها»، «اقدامات هسته‌ای»، «نحوه بررسی» و «کسب تضمین» آغاز شد، اما سه روز بعد اروپایی‌ها مذاکرات در وین را به بهانه کریسمس متوقف کردند. تعطیلات تمام شد!

تعطیلات اروپایی ها در حالی فرا رسیده است که مقامات غربی بارها از «محدودیت زمانی» در مذاکرات صحبت کرده اند. نکته اینجاست که آنها نیز این موضوع را بهانه ای برای تعیین «مهلت» در مذاکرات وین کردند.

فقط 1400 تا فوریه!

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: تنها چند هفته تا از سرگیری توافق هسته ای با ایران باقی مانده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن نیز در دوم ژانویه گفت: «ایالات متحده و قدرت‌های جهانی ضرب‌الاجلی برای مذاکرات هسته‌ای تعیین کرده‌اند که در هفته‌های آینده به نتیجه می‌رسد».

دیپلمات های سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان هفته گذشته اعلام کردند که خواهان «مهلت مصنوعی» نیستند، اما چند هفته فرصت دارند تا توافق کنند، نه چند ماه!

روزنامه آمریکایی پولیتیکو همچنین به نقل از برخی از مقامات ادعایی نزدیک به مذاکرات وین که می گویند پنجره مذاکرات ممکن است تا اواخر ژانویه یا اوایل فوریه بسته شود، نقل می کند.

اما موضوع ضرب الاجل ها واکنش نماینده روسیه در مذاکرات وین را نیز در پی داشت. اولیانوف در پاسخ به خبرنگار وال استریت ژورنال که گفته بود روسیه در اواخر ژانویه به برنامه زمانی ایران می‌پیوندد، نوشت: «اگر منظورتان جدول زمانی است». آره. اما وقتی نوبت به ضرب الاجل می رسد؛ خیر اصطلاحات مصنوعی مضر هستند.

پاسخ اولیانوف به بیانیه خبرنگار وال استریت ژورنال

در سوی دیگر میز، سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ساعاتی پیش از آغاز مجدد مذاکرات گفت: ما هیچ ضرب الاجل نادرستی را نمی پذیریم.

حاتب زاده در ادامه اختلاف خود با غرب گفت: پنجره توافق برای همیشه باز نخواهد ماند. هوا حساسه طرف های اروپایی و آمریکایی باید بدانند که ما در وین نیستیم تا وقت و انرژی خود و مردم ایران را تلف کنیم. پیشنهادات روی میز است و بهتر است با پیشنهادات خاص به وین بیایم.»

تیم علی باقری برای رفع تحریم ها مصمم است

ایران در دوره ریاست جمهوری روحانی یک معاهده بین المللی را امضا کرد که بر اساس آن به تمام تعهدات هسته ای خود عمل کرد اما از نظر اقتصادی برنده نشد.

نتیجه مذاکرات دولت روحانی در ایستگاه 6 وین نیز به پروژه ای منتهی شد که بیشتر آن شامل تعهدات الزام آور و در برخی موارد پس از اجرا برای ایران بود.

اما دولت با ارائه دو سند «لغو تحریم ها» و «اقدامات هسته ای» توانسته موضوع اصلی اقتصاد ایران را به چارچوب قبلی مذاکرات اضافه کند.

مذاکره کنندگان ایرانی به رهبری علی باقری مصمم به انتقاد از تعهدات مالی غرب در قبال برجام هستند. گواه این امر تیم هیئت دیپلماتیک است که هر کدام بخشی از اقتصاد ایران هستند.

روزنامه آمریکایی پولیتیکو در این باره می نویسد: «ایران یک هیئت بزرگ 40 نفره را به این شهر فرستاده است [وین] این تلاش آشکاری برای نشان دادن جدیت خود در مذاکرات به ویژه در مورد لغو تحریم های غرب است.

پولیتیکو درباره بار اقتصادی تیم مذاکره کننده ایرانی نوشت: «معاون وزیر امور خارجه، معاون وزیر امور خارجه». [ارزی] رئیس کل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد و معاون وزیر نفت [این] – هیئت حضور دارد.

طرف های مذاکره به یک نقشه راه مشترک برای ادامه مذاکرات رسیده اند. در این میان هوای طرف اروپایی عجیب است. از یک طرف فرصت احیای برجام را از دست دادند و از طرف دیگر مذاکرات را نیمه کاره رها کردند و به مرخصی رفتند. اما ادامه این مذاکرات با فشار و تاکید ایران ادامه یافت و باید دید در روزهای آینده در این مذاکرات چه اتفاقی خواهد افتاد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید